Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Blogy

O vlivu reklamy na děti s Hanou Srpovou z Ostravské univerzity v Ostravě

Je reklama pro děti rádcem, nebo manipulátorem?

Je reklama pro děti rádcem, nebo manipulátorem?

Janka Bujňačková ([email protected])

Když srovnám poměr mezi reklamami na sladkosti, hračky apod. s těmi, které vedou k (opravdu) dobré životosprávě a žádoucím normám chování, pak je více manipulátorem. Závisí to na tom, kdo má z reklamy prospěch – zda dítě, nebo především zadavatel komerční reklamy (výrobce, obchodník).

Stejně tak o nereálném světě vyprávějí pohádky a děti se s jejich světem dokážou popasovat. V čem konkrétně má tedy spočívat nebezpečí reklam pro děti?

Zdeněk Fekar ([email protected])

Pohádky mohou vzbudit touhu být princeznou, očekávat prince na bílém koni, věřit, že je třeba bojovat za správnou věc, že dobro je odměněno… Reklama však vzbuzuje permanentní, opakovanou touhu vlastnit něco, co nás přiblíží nereálně krásným modelům (jednou jsem napsala, že reklama je zdrojem „živé vody“ – v reklamě celebrity nestárnou, vyhlížejí stále mladě), co zvýší náš status mezi kamarády, co prý přinese štěstí a pohodu do rodiny. Hlavně děti vede k představě, že pravá spokojenost je spojena s nákupem nových a nových produktů.

Problém není v tom, že by děti od jistého věku neuměly odlišit reklamu od reality, ale že přesto neumějí odolat často mistrnému působení reklamního sdělení. Dítě se může zamilovat do herce ve zhlédnutém filmu, ale ví, že k reálnému vztahu nemůže dojít. Ale hračku zakoupením happy meal v řetězci rychlého občerstvení může získat lehce, tak proč se tam pravidelně nestravovat.

Je na reklamách něco, co může být dětem naopak ku prospěchu?

Milada Severová

Jistěže ano, pokud se týkají zdravých produktů (např. kampaň v USA „Got milk?“ – Dali jste si mléko? prezentovaná osobnostmi popkultury) nebo tzv. reklamy sociální (zaměřené proti kouření, alkoholu, drogám). Pokud jsou dostatečně názorné nebo pokud je uvádějí populární osobnosti, mohou vést k žádoucí změně chování.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].

Text vyšel v Respektu 51/2008 pod titulkem O vlivu reklamy na děti s Hanou Srpovou z Ostravské univerzity v Ostravě