Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Civilizace

Nevýhody googlu

Co internet studentům dává a co jim bere. Největší síla internetu – tedy rychle poskytovat velké množství informací – je zároveň jeho největší slabostí.

2008-2658-mobr-cileknahled.jpg
2008-2658-mobr-cileknahled.jpg • Autor: Respekt

2008-2658-vobr-cilek.jpg
Fotografie: Václav Cílek - Autor: Pavel Reisenauer • Autor: Respekt

Moje žena pracuje na velké základní škole v okrajové čtvrti města. Už několik let vedeme diskuse o tom, co internet studentům dává a co jim bere. Největší síla internetu – tedy rychle poskytovat velké množství informací – je zároveň jeho největší slabostí.

Podívejme se na celou věc nejprve z hlediska doby. Děti doma vidí, že rodiče jsou zaměstnaní, že aby obstáli a vydělali peníze, musejí dobře hospodařit s časem a energií. Atmosféra doby vyžadující efektivitu jasně stanoví, že dělat zbytečné věci je hloupost. Přitom všichni víme, že expertem se člověk stává tak, že akumuluje obrovské množství poznatků a dovedností, z nichž většina je okrajových, ale nějak to bez nich nejde. Většina skutečně vzdělaných lidí v mládí přečte velké množství zbytečných knih. Dokonce by možná experta šlo definovat jako člověka, který zná obrovské množství okrajových a nedůležitých skutečností, jež vytvářejí kontext oboru.

První věc, kterou děti řeknou, je: Proč bychom se to učili, když se můžeme podívat na internet? Klikání na počítači nebolí tolik jako učení, ale má tu nevýhodu, že netrénuje mladou mysl. Nepoužívané mozkové buňky leniví. A kromě toho – pokud si potřebuji udělat nějaký názor, buď si mohu pročíst pár základních dokumentů a pak je promýšlet, nebo mohu klikat dál a dál a doufat, že už to za mě udělal někdo jiný. Pro většinu hlavně mladých lidí je druhá možnost jednodušší, hledají odkaz, který jim přesně řekne, co potřebují. Chtějí přijít k hotovému. Mozek trénují jiným způsobem – k rychlé orientaci ve velkém množství informací. Je to něco jako počítačová „střílečka“. Mezi mnoha jinými předměty spatříte cíl a zaútočíte.

Pokud bychom použili terminologie počítačových her, existují různé úrovně přemýšlení, přičemž podstatné je dostat se na jiný „level“ (kamarádka mi dokonce řekla: po deseti letech jsem se vdala, abych náš vztah dostala na nový level). Pravděpodobně existují různé „levels“ v třídění a vyhledávání informací, ale přemýšlet a jít do hloubky představuje ještě další úroveň. Google nám umožňuje rychle se dostat na základní levely ve vzdělání v podstatě v jakémkoliv oboru, ale v druhé fázi zabraňuje v průniku na vyšší roviny. Kurzy v používání internetu by měly být zaměřeny nejenom na to, jak jej co nejlépe využít, ale také na to, jak si přitom trvale neublížit.

Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte