Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Nenašli jste, co hledáte?

Napište na [email protected]

Trendy

Cesty za vínem

Na stoly právě přijíždí mladé víno. Tento týden tuzemské svatomartinské a příští čtvrtek francouzské beaujolais.

  • Autor: Respekt
• Autor: Respekt
Fotografie: Skvělý ročník. - Autor: Profimedia.cz, http://www.profimedia.cz • Autor: Respekt
Fotografie: Skvělý ročník. - Autor: Profimedia.cz, http://www.profimedia.cz • Autor: Respekt

Na stoly právě přijíždí mladé víno. Tento týden tuzemské svatomartinské a příští čtvrtek francouzské beaujolais. Řada Čechů se mu ovšem vydá naproti přímo na francouzské vinice, neboť objevili vinnou turistiku. „Na všechny letošní zájezdy máme plno,“ hlásí Markéta Sitárová, majitelka pouhých osm měsíců staré CK Via Vinea. Tato cestovní kancelář, stejně jako její konkurenti Wine Travel či Travel Esprit, vozí své klienty za beaujolais, ale i za dalšími víny do vyhlášených francouzských oblastí Champagne, Bordeaux a Burgundska.

Takový zájezd rozhodně nepředstavuje karosu plnou studentů, kteří vyskáčou před sklípkem a setrvají v něm po zbytek týdenního pobytu. Zájezdy pro osm až patnáct lidí jsou často spojeny s prohlídkou památek regionu, která je umocněna sofistikovaným požíváním gastronomických divů pod dohledem majitele rodinného vinohradu. Cestují zejména muži z vyšších sociálních vrstev, pro které není dvacet tisíc korun za týden žádný problém. Často všechno to vysrkávání hlemýždích ulit a pojídání husích jatýrek přelitých skvělým ročníkem bílého dezertního vína z bobulí s ušlechtilou plísní platí manažerské smetánce firmy.

Vinné zájezdy nabízí třeba také „dobrodružná“ CK Adventura. Na podzim se jezdí na kole mezi francouzkými vinicemi, od prosince je možné s nimi vyjet třeba na Nový Zéland. Kdo nemá na cestu přes půl zeměkoule, může se vypravit třeba do maďarských a rakouských sklepů. Souvisí to s tím, jak se mění poměr Čechů k vínu. Podle Českého statistického úřadu každý Čech ročně vypije 17 litrů vína a spotřeba mírně, avšak neustále roste. A také se vyvíjí: zvyšuje se cit pro chuť, jiskru i buket, ochota připlatit si za kvalitu, přidává se i patřičná dávka vinného snobismu. Nákup a konzumace vína ve stylu „Znojmo, Znojmo, vidím tě dvojmo“ je nenávratně pryč. Teď si stále bohatnoucí Češi a Moravané své víno vychutnají se znaleckým mlasknutím a dovolenou stráví organizovaným brouzdáním vinicemi nejlepších burgundských odrůd.

Autorka je spolupracovnicí Respektu.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].