Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Domov

Připomeňme si

Plány na velmi kontroverzní dálnici Českým rájem se zkomplikovaly a opět se odkládají. Příčinou je nový stavební zákon a odpor lidí v okolí.

Fotografie: Jen přes moje trosky. • Autor: Respekt
Fotografie: Jen přes moje trosky. • Autor: Respekt

Plány na velmi kontroverzní dálnici Českým rájem se zkomplikovaly a opět se odkládají. Příčinou je nový stavební zákon a odpor lidí v okolí.

Jednání o spojnici Liberce a Hradce Králové se táhne už několik let. Problém je, že v cestě stojí jedna z nejunikátnějších přírodních oblastí Evropy – Český ráj. Projektanti přesto namalovali trasu čtyřproudé silnice tak, že protíná oblast na dvě části a výrazně narušuje její ráz („severní“ trasa). Proti tomu stojí alternativní „jižní“ trasa, která jen kopíruje hranici Českého ráje. Tuto variantu prosazují místní obce a aktivisté, kteří se teď v dubnu spojili do sdružení SOS Český ráj. Mimo jiné proto, že méně citlivá severní varianta velmi komplikuje zapsání Českého ráje na seznam přírodních krás UNESCO, o které obce usilují. Proti jižní variantě se zatím žádný odpor nezvedl.

Ministerstvo dopravy nedávno uvolnilo deset milionů korun na zpracování studií, které mají posoudit vliv severní varianty dálnice na životní prostředí. „Nelíbí se nám, že miliony jdou jen na posouzení této varianty a podezřelá nám připadá i cena, protože minulá studie stála jen půl milionu,“ říká právnička Martina Pokorná z turnovského občanského sdružení S drakem rval se Michael. Předminulý týden ona a další odpůrci dálnice svolali společně s protikorupční agenturou Transparency International tiskovou konferenci, aby na ne úplně…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 47 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].