Fotograf Václav Chochola, který minulý týden oslavil osmdesáté narozeniny, je tvůrcem značně širokého záběru. V mládí jej zásadně formovala poetika městského civilismu Skupiny 42. S úplnou samozřejmostí se v záběrech z pražských periferií pohyboval mezi věcností a téměř surrealistickou fantazií. V ateliéru pro změnu inscenoval zátiší nebo ženské akty. Portrétoval osobnosti kulturního života a zároveň do časopisů odevzdával běžné fotoreportáže. Za desítky let se Chocholovi nahromadil úctyhodně rozsáhlý archiv. Jeho oddanou opatrovnicí se stala fotografova dcera Blanka Chocholová. Zpracovává však nejen otcovy negativy, ale též archivy jeho přátel Karla Ludwiga a Zdeňka Tmeje, i odkaz o generaci staršího fotoreportéra Karla Hájka. Jako dárek k životnímu jubileu Chocholová připravila svému otci rozsáhlou retrospektivu v pražském Clam-Gallasově paláci, nazvanou Fotografický archiv. V hlavním městě výstava trvá do 9. března. Soubor bude letos ještě představen – to již ale v redukované podobě – v Ostravě a v Opavě.
Přehlednější kabinety
Blanka Chocholová už před deseti lety stála u zrodu rozsáhlé monografie, v níž otcovy snímky roztřídila do tzv. kabinetů vzpomínek. Barokní palác s mnoha místnostmi jí nyní umožnil koncept zopakovat, a dodejme, že jej sestavila s větší logikou a přehledností.
V třiadevadesátém roce byla Chocholová ještě “nezvladatelně”…
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.
Odemkněte si všech 40 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.
Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].