0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Kultura16. 8. 20035 minut

Bezelstný deník Bohdana Holomíčka

Sedmatřicet snímků v komorním prostoru Ateliéru Josefa Sudka na malostranském Újezdě se může zdát nemístně skromným příspěvkem k šedesátým narozeninám Bohdana Holomíčka. Fotografa, jehož výstavy se obvykle vyznačují vysokou obrazovou hustotou. Jenže střídmost není u malostranské expozice ctností z nouze. Výstava odpovídá Holomíčkově přístupu k životu, jeho trvalé chvále každodennosti. Těžko si představit, že by se k této příležitosti konala obrovská retro-spektiva podpořená tlustým katalogem a nákladnými trachtacemi. Navíc necelé čtyři desítky prací z let 1958–76, v nichž se prolínají autoportréty a fotografie předtím nena-zvětšované, jsou natolik povedenou sestavou, že nad ní lze uvažovat o Holomíčkově tvorbě jako takové.

Fotografie: Holomíček nejprve žije, a teprve pak fotografuje. (Martina, Janské Lázně 1983.) Foto Repro Respekt • Autor: Respekt
Fotografie: Holomíček nejprve žije, a teprve pak fotografuje. (Martina, Janské Lázně 1983.) Foto Repro Respekt
Fotografie: Holomíček nejprve žije, a teprve pak fotografuje. (Martina, Janské Lázně 1983.) Foto Repro Respekt • Autor: Respekt

Sedmatřicet snímků v komorním prostoru Ateliéru Josefa Sudka na malostranském Újezdě se může zdát nemístně skromným příspěvkem k šedesátým narozeninám Bohdana Holomíčka. Fotografa, jehož výstavy se obvykle vyznačují vysokou obrazovou hustotou. Jenže střídmost není u malostranské expozice ctností z nouze. Výstava odpovídá Holomíčkově přístupu k životu, jeho trvalé chvále každodennosti. Těžko si představit, že by se k této příležitosti konala obrovská retro-spektiva podpořená tlustým katalogem a nákladnými trachtacemi. Navíc necelé čtyři desítky prací z let 1958–76, v nichž se prolínají autoportréty a fotografie předtím nenazvětšované, jsou natolik povedenou sestavou, že nad ní lze uvažovat o Holomíčkově tvorbě jako takové.

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Hodnota chybných výkonů

První z instalovaných záběrů byl exponován roku 1958 v Mladých Bucích, krkonošské vesnici nedaleko Jánských Lázní, kam se Bohdanovi rodiče přestěhovali v sedmačtyřicátém. Ten úvodní snímek – po ulici kráčí tři dívky – je začátečnicky roztřesený. I Holomíčkova monografie zaznamenává jeho první snímky: před vánočním stromkem stojí autorova rodina a v pravé dolní části snímku, na bílém okraji, je typicky holomíčkovsky rukou poznamenáno: Takhle to asi začalo. Ani tenhle snímek neoplývá obzvláštní ostrostí, ale přece jen je to v běžném slova smyslu použitelná fotografie. Už brzy nato ale snímky elektrikářského učně…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc