Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Diskuse

Poslední vlak je připraven k odjezdu

Napříč Evropou probíhá kampaň představující železnici jako dopravu pro 21. století,“ napsal před časem ve svém komentáři Marek Švehla (Vlak na první koleji, Respekt č. 17/2003). Má pravdu. Nedodal však již, že podobně hlučné akce mají často za cíl jediné – zakrýt nejistotu. Nejen České dráhy se totiž potýkají s vážnými potížemi, které ohrožují jejich existenci. V červených číslech jsou již delší dobu i železniční společnosti po celé vyspělé Evropě a nikdo si dnes netroufá odhadnout, podaří-li se je ještě vůbec vzkřísit k životu. Potíže Českých drah jsou zkrátka hlubší povahy a zdaleka nespočívají jen ve skutečnosti, že jejich „životní styl“ stále připomíná předlistopadové doby, jak píše Marek Švehla. Protože jsme podědili hustou železniční síť a kolejová doprava je ekologicky jednoznačně nejšetrnější, stojí za to podívat se na tyto problémy podrobněji.

Jako za Stephensona

Celá Evropa má hluboce zakořeněný romantický vztah k železnici. Tato love story začala už v roce 1825, kdy britský inženýr George Stephenson řídil svou parní lokomotivu na první cestě ze Stocktomu do Darlingtonu po první veřejné trati na světě. Od té doby byla vybudována obrovská železniční infrastruktura, telegraf patří minulosti a vagony mají aerodynamický tvar, podíváme-li se však na rychlost přepravy, zažijeme šok: náklad se dnes po evropských tratích stále pohybuje průměrnou rychlostí…

30.jpg
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům týdeníku Respekt.
Odemkněte si všech 40 článků vydání zakoupením čísla nebo předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

I. Zadejte své údaje a zvolte způsob platby

Předplatné bude automaticky prodlužováno. Funkci můžete kdykoli zrušit.

Rychlá online platba

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Máte dotazy ohledně předplatného? Neváhejte nás kontaktovat na predplatne@economia.cz nebo +420 217 777 888 (každý pracovní den 
od 7.30 do 17.00, mimo pracovní dobu je k dispozici záznamník).

Platbu kartou i on-line platbu zabezpečuje
Uvedené ceny jsou včetně DPH.

30.jpg
Odemkněte tento článek
Získáte přístup ke všem 40 článkům z tohoto vydání.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte