0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Civilizace11. 11. 20014 minuty

Ženy, kterým sluší modřiny

Dana Řeháčková

Počátkem září pokryla sedm stovek zdejších billboardů tvář přitažlivé a předpisově nalíčené mladé ženy. Její fotografie se nijak neliší od stovek jiných, které jsou na venkovních plakátovacích plochách denně k vidění. Tentokrát však nejde o součást masivní reklamy na nový druh kosmetiky. Zmiňované plakáty odstartovaly informační akci, která má veřejnost upozornit na existenci domácího násilí a propagovat novou celostátní linku Dona, zřízenou na pomoc jeho obětem občanským sdružením Bílý kruh bezpečí. Rozsah kampaně (kromě billboardů se fotografie objevují ještě v časopisech vydavatelství Mona a deníku Právo, spot pak vysílá televize Prima) svádí k domněnce, že splní svůj účel a osloví širokou veřejnost. Detailnější pohled však ukazuje, že se celá akce dobrovolně limituje.

Permanentní make-up

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Žádná z reklamních fotografií nezobrazuje brutalitu přímo. Nezachycuje ani utrpení, ani bolest žen, které se stávají obětí domácího násilí. Z agresora je vidět pouze „trestající“ ruka, která drží ženu za vlasy, případně se napřahuje po její tváři. Snímky přitom využívají nesmrtelný archetyp ženy-fifleny, jejíž osobnost se projevuje jen skrze účes a barvu rtěnky či očních stínů. Fotografovaným objektem se totiž stala efektně nasvícená a nalíčená modelka s lehce nepřítomným výrazem v očích. Doprovodný text (Některé stíny vydrží opravdu dlouho) se navíc zdánlivě zmiňuje o nepřekonatelných kvalitách jakéhosi neznámého kosmetického výrobku, který vydrží na tváři…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc