0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Zahraničí7. 1. 20016 minut

Dokud nevyženu ďábla

Vše začalo na první pohled nenápadně. Srbský pravoslavný pop Radomir Nikčevič oznámil policii, že skupina Cetinjanů, vedená „známým výtržníkem“ Božidarem „Bobo“ Bogdanovičem, se pokusila o půlnoci vniknout do Vlaške crkve, malého kostelíku v centru Cetinje. Nic zvláštního. Konflikty mezi obyvateli černohorského hlavního města (vláda a většina úřadů ale sídlí v Podgorici, která je sídelním městem) a příslušníky srbské pravoslavné církve (SPC) patří ke koloritu. Zatímco Cetinjané tvoří jakousi avantgardu boje za nezávislost a obnovu vlastní autokefální černohorské pravoslavné církve (CPC), srbští popi a mniši jsou naopak nejfanatičtějšími příznivci velkosrbského nacionalismu a tezí o výlučnosti srbské církve. Nikčevič měl prý zlé tušení a již večer se v kostele zamkl, čímž zabránil „sektářům a černohorským separatistům“ vniknout dovnitř. Reakce policie, podle níž se oné noci nic nestalo, popa neuspokojila. Zůstal zamčený v kostele, zahájil suchý půst a slíbil, že vytrvá v modlitbách, dokud „nevyžene ďábla z Černé Hory“, rozuměj dokud nedostane záruky, že se nebudou opakovat podobné případy a že bude majetek srbské pravoslavné církve v Černé Hoře zabezpečen. Narážel tím na časté spory o kostely, jež byly Černohorcům po anexi země Srbskem roku 1918 odebrány. Jednotlivá černohorská bratrstva, na jejichž území kostely jsou, je v posledních letech na tzv. lidových sborech vracejí černohorské pravoslavné církvi.

Bitka místo střelby

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Nikčevičův případ…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc