Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura

Odvykání Antonionimu

Zdálo by se, že režisér Michelangelo Antonioni (nar. 1912) je natolik slavný, že ho ani není třeba představovat. On ale natočil vlastně jenom pár snímků, které měly u diváků i kritiků opravdu velký úspěch. Jde hlavně o filmy Noc a Zvětšenina. Antonioni vždy trval na tvůrčí nezávislosti, odmítal kompromisy, a tak není divu, že už od sedmdesátých let obstarával peníze na své projekty čím dál tím obtížněji. V polovině osmdesátých let ho navíc postihla mozková mrtvice, dlouho se nemohl hýbat ani mluvit a vypadalo to, že už nikdy žádný film nevytvoří. V listopadu 1994 ale začal s pomocí Wima Wenderse a své ženy Enricy režírovat snímek Za mraky, který se promítá v klubových kinech v rámci Projektu 100. V roce 1995, kdy film dokončil, obdržel Oscara za celoživotní dílo.

Gesty a světlem

Česká kritika snímek Za mraky většinou ignorovala, nebo ho hodnotila jako cosi, co je již „passé“. Takový postoj není u nás vůbec překvapivý. Od roku 1968, kdy kritička Galina Kopaněvová publikovala ve slovenské knize Svet filmových režisérov svou zasvěcenou a specifice jednotlivých filmů opravdu adekvátní studii Antonioniho rané tvorby (avšak jen po Červenou pustinu z roku 1964), nevyšel o tomto tvůrci jediný pořádný český esej. Díky Evě Zaoralové jsme se mohli ve Filmu a době seznámit mj. se scénáři filmů Zvětšenina, Zabriskie Point a Povolání: reportér. Autorčino referování o smyslu těchto filmů však zřejmě částečně ovlivnila cenzura. Mezi našimi kritiky panuje sporný…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 44 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].