0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Kultura14. 3. 19997 minut

Lítost nad Idiotem

Druhý celovečerní film režiséra Saši Gedeona Návrat idiota zatím provází jednohlasné nadšení, ve kterém sborem zaznívají obecná adjektiva „lidský“, „křehký“, „laskavý“, „humorný“. Jak už to v Čechách u podobných divácky vstřícných a přitom dostatečně kultivovaných filmů bývá, žasne se nad tím, že dílo obsahuje vůbec nějakou postřehnutelnou myšlenku a přitom se na něj hezky dívá. Jenomže přítomnost vnitřního obsahu je přece předpokladem každého vážného uměleckého usilování a uvažování o hodnotě filmu by mělo u registrace „myšlenky“ začínat, a nikoli končit. Snímek Návrat Idiota k tomu jistě vybízí: máme tu film, který evidentně stojí za to, aby se v něm „vnitřní obsahy“ hledaly (sám režisér je v různých rozhovorech nabízí - viz interview v LN, 25. 2.), zároveň se jich ale při samotné realizaci leká, zplošťuje je a raději se jich vzdává, snad v obavě, že pak již jeho produkt nebude připadat diváctvu dostatečně „hřejivý“, „laskavý“, „humorný“ či jak všechna zaklínadla zdejších lidí od filmu znějí.

Nevyužitá postava

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Největší hodnotou Gedeonova filmu je postava „idiota“ Františka v mimořádném podání Pavla Lišky, který zazářil v podobně koncipované postavě v Pitínského inscenaci Rothova Joba (HaDivadlo). Vnější mimořádnost této figury je dána především její fyziognomií, ozvláštněnou a protrpěnou „idiotstvím“. V ní se zvnitřku zrcadlí a z ní jako aura vychází jeho základní neporušenost a duchovní převaha, ale je to duše zároveň žalostně odkrytá a…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc