Do země snivců

Michal Ajvaz (nar. 1949) je pozoruhodným a vzácným zjevem v současné české próze. A to přes to, že jeho jméno bývá už automaticky vyslovováno v jedné řádě s dalšími významnými „ne-realisty“ 90. let: Jiřím Kratochvilem, Danielou Hodrovou, Jáchymem Topolem… Ostatně takové přiřazování má blízko ke klišé a dobré autory toho vždy více odlišuje, než spojuje. Ajvazovo dílo je totiž zřejmě nejdál ve snaze vytvořit v próze autonomní umělecký svět vlastní imaginace, která je sice snad - alespoň na první pohled - exkluzivní a uzavřená pro běžně zažívanou „realitu“, ale o to je bližší niternému životu a tajemství, které se v něm ukrývá. Po básnickém debutu Vražda v hotelu Intercontinental (MF 1989) vyšly Ajvazovy první prózy v nesešitém svazku pod názvem Návrat starého varana (MF 1991). V těchto drobných „povídkách“ má jeho imaginace podobu zatím ještě nerozlišené, mateční hmoty, řád tu byl jakoby přemáhán látkou, která je sice v jednotlivostech naprosto originální, ale zároveň také amorfní, beztvará. Jeho představivost dostala prozaický tvar v románu Druhé město (MF 1993), v díle už skutečně suverénním, navazujícím po svém na tradici pražské „frenetické“ literatury (Meyrink, Kubin, Lepin) či na německou romantickou novelu (E.T.A. Hoffmann aj.) a tvořícím svou vizuálností zvláštní průnik Schikanederových nokturn, de Chirikových opuštěných náměstí a surrealistických koláží Maxe Ernsta.
Po čtyřech letech (mezitím vydal filozofickou práci Znak a bytí) se Ajvaz vrátil k próze…


Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu
Mohlo by vás zajímat
Každé varhany mají svou osobnost
Katedrála svatého Víta se po sto letech dočkala nového hudebního nástroje. Zdejší varhany v ničem nepřipomínají hudební nástroj, jaký najdeme na kůru typického českého kostela. Ten zpravidla tvoří několik dřevěných skříní umístěných vedle sebe, nástroj „levitující“ ve svatém Vítu má ale kovové píšťaly obnažené a spojené do jedné řady, jejíž konce jsou připevněné přímo ke stěnám chrámu. Čelo varhan, které návštěvník vidí odspoda, pak svým tvarem připomíná jakousi obří Panovu flétnu ve tvaru motýla. Nástroj je po mnoha odkladech konečně hotový a právě probíhá jeho ladění.









