0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Zahraničí30. 6. 19965 minut

Hedvábná stezka znovu ožívá

Pákistán a Írán soupeří o ovládnutí obchodu s republikami postsovětské Střední Asie, a pomalu tak vzniká moderní obdoba legendární Hedvábné stezky. V polovině května za účasti dvanácti státníků celé oblasti vyjel z íránského Mašhadu vlak do Turkmenistánu a ukončil mnohaletou izolaci. O týden později pákistánská premiérka Bénazír Bhuttová slavnostně zahájila modernizaci Karákóramské magistrály, která se má stát - přes nejzápadnější výběžek Číny - velkokapacitní spojnicí s Kyrgyzstánem, Kazachstánem a dalšími zeměmi. Podobnou magistrálu chce z Mašhadu do Střední Asie vybudovat Írán.

Nebýt Afghánistánu…

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Zmíněný úsek železnice z Mašhadu do Turkmenistánu, vystavěný bez pomoci zahraničních finančních institucí, umožní Střední Asii přímé spojení s Perským zálivem. Na straně Íránu bylo od roku 1991, kdy projekt vznikl, položeno 165 kilometrů kolejnic, na straně Turkmenistánu 130 kilometrů. Roční kapacita, která se má postupně více než zdvojnásobit, teď činí půl milionu cestujících a 3 miliony tun nákladu. „Je to nejdůležitější spoj na světě,“ tvrdil při slavnostním ceremoniálu rozjařený turkmenský autor projektu Atamurad Atabajev. Stejně nadšeně první vlak vítaly i davy tancujících a zpívajících Turkmenů a Íránců.Menší radost již měl pákistánský ministr zahraničí Ásif Ahmad Alí. Ten přiznal, že nebýt Afghánistánu, rozvoj oblasti - především pod vlivem Pákistánu - mohl pokročit mnohem dál. Přes veškeré úsilí, jež vyvinuly sousední státy, aby zastavily…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc