Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Zahraničí

Hedvábná stezka znovu ožívá

Pákistán a Írán soupeří o ovládnutí obchodu s republikami postsovětské Střední Asie, a pomalu tak vzniká moderní obdoba legendární Hedvábné stezky. V polovině května za účasti dvanácti státníků celé oblasti vyjel z íránského Mašhadu vlak do Turkmenistánu a ukončil mnohaletou izolaci. O týden později pákistánská premiérka Bénazír Bhuttová slavnostně zahájila modernizaci Karákóramské magistrály, která se má stát - přes nejzápadnější výběžek Číny - velkokapacitní spojnicí s Kyrgyzstánem, Kazachstánem a dalšími zeměmi. Podobnou magistrálu chce z Mašhadu do Střední Asie vybudovat Írán.

Nebýt Afghánistánu…

Zmíněný úsek železnice z Mašhadu do Turkmenistánu, vystavěný bez pomoci zahraničních finančních institucí, umožní Střední Asii přímé spojení s Perským zálivem. Na straně Íránu bylo od roku 1991, kdy projekt vznikl, položeno 165 kilometrů kolejnic, na straně Turkmenistánu 130 kilometrů. Roční kapacita, která se má postupně více než zdvojnásobit, teď činí půl milionu cestujících a 3 miliony tun nákladu. „Je to nejdůležitější spoj na světě,“ tvrdil při slavnostním ceremoniálu rozjařený turkmenský autor projektu Atamurad Atabajev. Stejně nadšeně první vlak vítaly i davy tancujících a zpívajících Turkmenů a Íránců.Menší radost již měl pákistánský ministr zahraničí Ásif Ahmad Alí. Ten přiznal, že nebýt Afghánistánu, rozvoj oblasti - především pod vlivem Pákistánu - mohl pokročit mnohem dál. Přes veškeré úsilí, jež vyvinuly sousední státy, aby zastavily…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 21 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].