Rychlá práce prezidentových mužů
Když pražský soudce Michal Hodoušek podepsal v pátek 18. srpna příkaz k další vazbě Marty Chadimové, způsobil tím nevědomky nečekaný obrat v celém případu.

Když pražský soudce Michal Hodoušek podepsal v pátek 18. srpna příkaz k další vazbě Marty Chadimové, způsobil tím nevědomky nečekaný obrat v celém případu. Právě tato událost totiž rozhodla, že prezident ještě týž den trestní stíhání restaurátorky obžalované z největšího restitučního podvodu v Čechách zastavil. Spěch byl dokonce tak velký, že se oproti zvyklostem ani neporadil s ministrem spravedlnosti. Důvodem byla podle názoru kancléře Luboše Dobrovského časová tíseň. Celý minulý týden pak prezidentská kancelář odmítala sdělit, kdo o abolici (zastavení trestního stíhání) vlastně požádal. „Je to irelevantní,“ říká Dobrovský. „Ale mohu to říci: byl to pan Chadima.“
Zamotaný případ
Podle žaloby Marta Chadimová 30. září 1991 neoprávněně požádala o restituci domu na Loretánském náměstí v Praze a pozemku v celkové účetní hodnotě osm milionů korun. Dům jí v únoru 1992 bytový podnik vydal. Podle vyšetřovacího spisu pak Chadimová v prosinci 1991 zašla do Strahovského kláštera, kde ukázala zástupcům tamního řádu premonstrátů listiny, podle nichž má nárok na velkou část jejich nemovitostí (cena 35,3 milionu). O tři měsíce později na ni premonstráti podali trestní oznámení. Vzápětí byla Chadimová obviněna z podvodu, padělání a pozměňování veřejné listiny a z dalších trestných činů.Proces, který začal v červnu 1994 a od začátku poutal pozornost médií, se nakonec vyhrotil v souboj dvou výrazných osobností: soudce a obžalované. Martu Chadimovou pravidelně vítá…


Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu
Mohlo by vás zajímat
Každé varhany mají svou osobnost
Katedrála svatého Víta se po sto letech dočkala nového hudebního nástroje. Zdejší varhany v ničem nepřipomínají hudební nástroj, jaký najdeme na kůru typického českého kostela. Ten zpravidla tvoří několik dřevěných skříní umístěných vedle sebe, nástroj „levitující“ ve svatém Vítu má ale kovové píšťaly obnažené a spojené do jedné řady, jejíž konce jsou připevněné přímo ke stěnám chrámu. Čelo varhan, které návštěvník vidí odspoda, pak svým tvarem připomíná jakousi obří Panovu flétnu ve tvaru motýla. Nástroj je po mnoha odkladech konečně hotový a právě probíhá jeho ladění.









