Kajícníci v paláci travičů
Generální prokurátor v Palermu Giancarlo Caselli si před několika týdny postěžoval, že zájem médií o pokračující boj proti mafii polevuje. Dodal: "Se vší pravděpodobností je to následek neustálého politického souboje v zemi, který odvádí pozornost veřejného mínění k jiným otázkám."

Generální prokurátor v Palermu Giancarlo Caselli si před několika týdny postěžoval, že zájem médií o pokračující boj proti mafii polevuje. Dodal: „Se vší pravděpodobností je to následek neustálého politického souboje v zemi, který odvádí pozornost veřejného mínění k jiným otázkám.“ Prakticky ve stejný den vysílala italská televize nový, již sedmý díl seriálu „Chobotnice“. Slavný filmový režisér Zeffirelli a o několik dní později i sicilští biskupové protestovali: „Chobotnice podává zkreslený obraz našeho ostrova. Tady neexistuje jenom mafie. A není pravda, že stát zločinu ustupuje.“
Kdo převezme žezlo Toto Riiny
Část pravdy stojí jako obvykle na obou stranách. Počet tzv. pentiti, bývalých mafiánů spolupracujících s justicí, dosáhl téměř 1 000. Klan z Corleone, alespoň jedna mocná odnož organizace Cosa nostra, je prakticky zneškodněn. Tím se ale věc ještě více komplikuje - jak se zdá, neexistuje přesná mapa těch, kteří se snaží převzít žezlo Toto Riiny, Nitty Santapaoly a ostatních pohlavárů posledních 15 let. Luciano Violante, někdejší předseda parlamentní komise pro boj proti mafii, tvrdí, že nejdůležitější je nyní podvázat ekonomickou moc klanů. I zde byly učiněny jisté kroky. Palermský soud konfiskoval Riinovi a jeho úzkým spolupracovníkům majetek v hodnotě přes 90 milionů německých marek. To vše ale nestačí, protože organizovaný zločin má na své straně dva mocné spojence.Mafie se snaží použít „kajících se mafiánů“ proti státu. Na veřejnosti…


Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu
Mohlo by vás zajímat
Každé varhany mají svou osobnost
Katedrála svatého Víta se po sto letech dočkala nového hudebního nástroje. Zdejší varhany v ničem nepřipomínají hudební nástroj, jaký najdeme na kůru typického českého kostela. Ten zpravidla tvoří několik dřevěných skříní umístěných vedle sebe, nástroj „levitující“ ve svatém Vítu má ale kovové píšťaly obnažené a spojené do jedné řady, jejíž konce jsou připevněné přímo ke stěnám chrámu. Čelo varhan, které návštěvník vidí odspoda, pak svým tvarem připomíná jakousi obří Panovu flétnu ve tvaru motýla. Nástroj je po mnoha odkladech konečně hotový a právě probíhá jeho ladění.









