Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Civilizace

Nestačí říci: Potřebujeme peníze

Nestačí říci: Potřebujeme peníze

Najít sponzory není úkol pro amatéry; je to profesionální činnost s náročnými pravidly

Škrty ve státním rozpočtu postupně přivádějí mnohé ústavy, instituce i jednotlivce do existenčních potíží. Jejich volání o pomoc se nasměrovalo na představitele bank a zahraničních nadací. Pouhé prosby však k získání sponzorských příspěvků nestačí. Svět filantropie má svá pravidla a v boji o sponzory vládne tvrdá konkurence.

Fundraising není žebrání

Anglické slovo fundraising zatím nemá ekvivalent v českém jazyce a činnost, kterou pojmenovává, nemá v českém prostředí tradici: jde o profesionální, cílevědomé a organizačně i časově promyšlené vyhledávání sponzorů. Cílem fundraisingu je uvádět do života dobré nápady a plány, na které chybějí peníze.V době prvních velkých programů založených na dobročinnosti, kterými se na počátku století proslavila YMCA, filantropové velkoryse odpovídali na potřeby společnosti. Filantropové dneška jednají jako agresívní investoři. Rétorika současného profesionálního fundraisingu dává filantropům, nadacím i bohatým firmám „příležitost k dobré investici“. Již dávno neprosí o pomoc. Podle psychologických výzkumů je sice motivem sponzora především pomoc dobré věci, ale lákavá je současná možnost pomoci sobě (svému svědomí, společenské prestiži, daňovému zatížení, osobním kontaktům…).Pláč nad mizejícími státními dotacemi byl po prvním otřesu v mnoha českých organizacích, včetně těch…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 27 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].