0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Civilizace11. 9. 19905 minut

Ekologicky myslet, ekologicky jednat

Švýcarská Basilej, před deseti lety špinavé průmyslové město se 150.000 obyvateli, se změnila k nepoznání. Důvod? Z centra města byla vyloučena automobilová doprava.

Milena Černá

Švýcarská Basilej, před deseti lety špinavé průmyslové město se 150.000 obyvateli, se změnila k nepoznání. Důvod? Z centra města byla vyloučena automobilová doprava. Z periferních parkovišť vyjíždějí každé 3 minuty tramvaje a trolejbusy, jejichž síť je sestavena tak důmyslně, že není problém dostat se v krátké době odkudkoli kamkoli. Prosperující světová farmaceutická firma Hoffmann-La Roche nabízí svým zaměstnancům zdarma jízdní kolo a příplatek 200 švýcarských franků měsíčně, vzdají-li se přepychu jezdit do práce vlastním autem. Cyklistické chodníčky má ostatně vybudované již kdekteré město v západní Evropě.

Nejnovější basilejskou ekologickou akci „Grüne Tonne“ (Zelená popelnice) převzal jako první v SRN stodvacetitisícový Freiburg im Breisgau a předpokládá se, že další města budou brzy následovat. Jedná se o třídění městského domovního odpadu na 15 složek (různé druhy skla, papíru, plastických hmot, kovů atd.), které organizace spolupracující s čištěním města odděleně sešrotuje a získané suroviny prodá zpracovatelským podnikům. Zbylý organický odpad se kompostuje. Tím automaticky odpadají náklady na provoz spaloven, jejichž čistící zařízení, ať jakkoli nákladná, nejsou schopna odfiltrovat vysoce jedovaté dioxiny, které vznikají při spalování umělých hmot.

Co na to občané? Bez jejich souhlasu, ale hlavně bez jejich aktivity by velkorysý projekt brzy ztroskotal. A tak Basilejští jezdí na kole nebo trolejbusem a umývají lahve i kelímky od jogurtu…

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc