0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Téma9. 6. 20216 minut

Méně výkon, více pohoda

Pandemie zdůraznila potřebu věnovat se ve školách tomu, jak se žáci v nastaveném systému vlastně cítí

Paní učitelko, mohlo by mi být ještě líp.

Je dítě hladové? Vyspalo se během uplynulé noci dostatečně? Není teenager ve stresu nebo smutný ze situace doma? Nešikanuje ho někdo? Tyhle otázky by si u dětí a dospívajících neměli klást jen rodiče, v moderním pohledu na vzdělávání by si jich měli všímat i ve škole. Protože hladové, nevyspalé, šikanované dítě se toho zkrátka méně naučí, i kdyby byl učitel génius. Zaměření na tzv. well-being dětí, na který se v posledních letech stále více orientují progresivní školy po celém světě, dostává po pandemii novou naléhavost.

Velká úzkost před testem

Jedním z nejvášnivěji diskutovaných témat pandemie bylo bezesporu vzdělávání. Otázky se vršily jedna na druhou: doženou děti zameškanou školu? Mohou se vůbec něco na dálku naučit? Jaké budou mít dlouhé měsíce mimo školu dopad na jejich celkový prospěch a další cestu vzdělávacím systémem? Po návratu dětí do kamenných škol se pak řeší, jak – a zda vůbec – děti ze znalostí zkoušet, jak navázat a pokračovat.

Ve změti otázek ale jedna trochu zaniká. I když se v souvislosti s krizí mluví o drtivých dopadech na duševní zdraví dětí a teenagerů, méně často se zmiňují v souvislosti se školou a téměř vůbec s tím, jakou roli by měla v tomto směru škola a učitelé a učitelky hrát. Přitom nejde jen o duševní zdraví, ale o celkovou psychickou, fyzickou a společenskou pohodu, které se celosvětově – a také v českém kontextu, protože jsme ještě úplně neobjevili dostatečně výstižný český výraz – říká well-being.

Pojem zavedla dva roky…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc