0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst
Rozhovor7. 7. 20088 minut

S Lenkou Žižkovou o českém designu

Na vaše dotazy k tématu současného průmyslového designu odpovídala ředitelka organizace Design Cabinet CZ.

Astronaut
 
Autor: Respekt
Autor: Respekt

Lenka Žižková

↓ INZERCE

Ve většině českých podniků designérská oddělení zanikla už v 90. letech, jen málokterý výrobce si při vymýšlení nového produktu zaplatí služby designéra a na českých veletrzích průmyslového zboží je to patřičně vidět.

„V současné době tu není žádná organizace, která by měla přehled o tom, co se v českém průmyslovém designu děje, která by spojovala výrobce s designéry, která by ho rozvíjela,“ tvrdí Lenka Žižková.

(Související článek - Deštník a kohoutek nově.)

Lenka Žižková je architektkou, publicistkou, kurátorkou výstav designu, členkou domácích i zahraničních porot v oblasti designu a interiéru, do roku 2008 vedla pražské pracoviště a Galerii Design centra ČR, v současnosti je ředitelkou Design Cabinetu CZ. Propaguje český design u nás i ve světě.

(On-line rozhovor je hodinový, je tedy časově ohraničen, proto výběr dotazů a také rozsah odpovědí je na odpovídajícím. Rozhovory podléhají pravidlům diskusního fóra uvedeným v obchodních podmínkách.)

:44M. MrázekMá český design ve světě ještě nějaký zvuk, nebo jsou již známa jen některá jména? Mají čeští designéři zájem pracovat pod společnou značkou (Czech)?11:09Lenka ŽižkováZ Vaší otázky se zdá, že český design měl někdy ve světě nějaký zvuk. V podstatě o takovém období nevím (snad s výjimkou světové výstavy EXPO 58 v Bruselu). V minulosti se mluvilo o českém skle, kdy byli skvělými reprezentanty ve světě studenti Stanislava Libenského, to však nešlo o design. Nápojové sklo se vyváželo v milionových sériích, nikoli však pro svůj skvělý design, nýbrž proto, že bylo levné. Jaký má český design zvuk dnes se těžko posuzuje. Odborníci z muzeí či fajnšmekři vybraných galerií a showroomů znají např. jméno Bořka Šípka (ten se však proslavil v době, kdy byl v emigraci), Bohuslava Horáka (pro jeho výlučné kolekce určené pro vybranou bohatou klientelu). Designérsky perfektní produkty firmy Linet, sekačky Spider, minimotorky Origami nebo motocykly firmy Blata, sanitární vybavení firmy Ravak aj. se vyvážejí do celého světa, ale nefigurují tam jako „český design“ v tom smyslu, jako například design italský. Automobily značky Škoda putují také snad na všechny světové trhy, ale bývají viděny spíše jako automobily koncernu VW. Některé „české“ firmy spolupracují i se zahraničními designéry nebo významnými designérskými studii, pak lze i těžko mluvit o „typicky českém produktu či designu“. Myslím, že čeští designéři se nebrání pracovat pod společnou značkou Czech, alespoň jsem to nikdy na žádné společné výstavě nezaznamenala. Jde spíše o to, že Českou republiku reprezentují ve světě na různých akcích, výstavách, veletrzích apod. i za podpory státu různá seskupení, kolem nichž se sdružuje pouze určitá část českých designérů.:51Tomáš PeřinaKteré aktivity zaniklého Design centra se vaše organizace snaží nahradit?11:25Lenka ŽižkováDesign Cabinet CZ nepodporuje stát ani žádný jiný sponzor. Financování hledáme u různých zdrojů, ale absolutně se nám nedaří nějaké získat. Pro Design Cabinet CZ proto pracujeme zadarmo a ve volných chvílích. Střechu nad hlavou nám nabídla Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství se sídlem na Václavském náměstí. Staráme se zde o veřejně přístupnou knihovnu designu. Dům má tři plně vybavené přednáškové sály, v nichž navazujeme na tradici Design centra ČR v pořádání workshopů a přednášek. V sídle nadace jsou také výstavní prostory, proto plánujeme představit některé výstavní projekty. První z nich se pojí s vypsání celostátní soutěže Národní cena za studentský design 2008, kterou jsme i přes veškerou nepřízeň podařilo vypsat a doufáme, že tím i zachránit. Studentské projekty již máme shromážděny, odborná porota je bude hodnotit uprostřed prázdnin, výstava vítězných prací proběhne na podzim v místních výstavních prostorách. Výstava by měla být putovní jak po republice, tak po zahraničí. Rádi bychom zachránili také Národní cenu za design pro profesionály, která po úspěšných 16 létech zanikla společně se zrušením Design centra ČR.:05R. ErlichZnamená to tedy, že ze strany státu k podpoře průmyslového designu v Česku již nedochází?11:25Lenka ŽižkováPokud je mi známo, státem by měl být podporován design pro export, a to prostřednictvím agentury CzechTrade. Způsob podpory měl být uveřejněn na jejich webových stránkách od června, což deklaroval na jaře na brněnském Mobitexu generální ředitel CzechTrade.:34Petr ŘeřichaOdkud se tedy rekrutují současní čeští designéři? Je v Česku nějaká specializovaná střední škola?11:26Lenka ŽižkováČeští designéři se rekrutují z více než dvacítky středních škol a desítky škol vysokých nebo z univerzit. V každém kraji či regionu je několik středních designérských škol a nějaká designérská vysoká škola nebo univerzita. Jejich seznamy najdete na internetu.:15Petr NěmčekJednáte s ministerstvem průmyslu o podpoře našeho průmyslového designu, nebo je po zrušení design centra další diskuse nežádoucí?11:30Lenka ŽižkováPochybuji, že by mne jako občana nebo představitele Design Cabinetu CZ bralo MPO jako partnera. Ministerstvo deklaruje, že průmyslový design podporuje prostřednictvím vládní agentury CzechTrade. Podporován má být design pro export. V CzechTrade bylo proto zřízeno stejnojmenné oddělení.:51M. SlámováKdo z českých designerů dnes patří mezi špičky? Slibujete si od soutěže studentského designu objevení skutečně dobrých nových talentů? Nabídnete jim dalčí potřebnou spolupráci a kontakty?12:01Lenka ŽižkováVýrazných osobností českého designu je hodně. Problém je, že média vyzvedávají pouze některé, čímž se vytváří poněkud pokřivený obraz o českém designu, jeho představitelích i fungování. Někteří designéři navrhují téměř autorské kolekce o pár kouscích (což je blíže užitému umění), někteří malé série, které prodávají ve vlastních nebo jiných galeriích a ti další pracují pro průmysl. Poslední skupina to má hodně těžké, protože se musí přizpůsobovat zadání firmy, technologiím, materiálům, předpokládané ceně, marketingovým strategiím firmy (pokud nějaké firma má). Máme už i firmy s velmi kvalitními produkty, které si založili designéři sami. Nerada bych teď vyzdvihovala nějaká jména, abych neuškodila desítkám jiných.Zatím víme, že se vítězové soutěže studentského designu v jeho šestnáctileté historii ukázali jako velmi šikovní lidé, kteří našli velmi rychle uplatnění na trhu designu. Pokud se na nás obracejí firmy o radu a tipy na šikovné designéry, milerádi je propojujeme. Pak jen s napětím sledujeme, jak spolupráce dopadne. A jsme rádi, když si v propojení libují obě strany. Protože nás ale stát ani nikdo jiný finančně nepodporuje, nemáme už takový přehled, jako to bylo v minulých dobách.:08Zuzana PilařováJaký byl důvod zrušení Design centra? Byl o jeho zachování zájem i ze strany profesionálních designerů?12:13Lenka ŽižkováKolem rušení Design centra ČR probíhala v české veřejnosti dvouletá vášnivá diskuse (1996–7). Přes odpor odborné veřejnosti a designérů, i přes varování zahraničních institucí a EU (také proto, že rok našeho předsednictví bude rokem designu), bylo k 31. 12. 2007 Design centrum ČR ministrem MPO bez náhrady zrušeno. Oficiálním důvodem zrušení byly úspory.:07J. KalivodaCo vaše knihovna nabízí (které publikace, služby, atd.)? Není možné na vaši činnost získat určité prostředky z kulturních grantů či peněz unie?12:18Lenka ŽižkováSeznam časopisů, knih, katalogů a, CD a DVD o designu a architektuře je velmi široký. Můžete k nám přijít, nabídku si prohlédnout, připojit se na internet. Dům nadace je uprostřed Václavského náměstí č. 31, kousek od stanice metra Můstek.
O prostředky na naši činnost jsme usilovali prostřednictvím všeho, co se nabízí, ale zatím se nepodařilo nic. Design nesedí přesně do žádné škatulky.:57Oldřich SmetanaProfesionální designéři tento rok tedy svou soutěž a cenu mít nebudou?12:21Lenka ŽižkováAno, profesionální designéři žádnou soutěž mít nebudou. Národní cena za design zanikla společně s Design centrem ČR. Na její realizaci je třeba kolem milionu Kč, protože soutěž na národní úrovni je poměrně složitý mechanismus, má-li být objektivní a dodržovat mezinárodní úzus hodnocení odbornou mezinárodní jury. Získaná domácí ocenění pak mívají i mezinárodní prestiž a produkty jimi označené i šanci na získání zahraničních ocenění. Což znamená velkou devizu pro mezinárodní obchod a trh. To vše zaniklo.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].