0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst
Rozhovor26. 8. 200912 minut

O telekomunikacích s Přemyslem Klímou

Na téma současné nabídky telekomunikačních operátorů, kvality a ceny telekomunikačních služeb, volby operátora, regulace trhu i dalšího rozvoje informační infrastruktury v ČR, jste mohli diskutovat s Přemyslem Klímou, předsedou Asociace provozovatelů kabelových a telekomunikačních sítí.

Přemysl Klíma
Astronaut
Přemysl Klíma
Autor: Archiv autora
Přemysl Klíma
Přemysl Klíma Autor: Archiv autora
Přemysl Klíma
Autor: Archiv autora
Přemysl Klíma
Přemysl Klíma Autor: Archiv autora
↓ INZERCE

Přemysl Klíma

 pracoval ve výzkumném ústavu, kde se vymýšlely první tranzistory nebo lasery. V roce 1991 založil společnost

Dattel

, která se nejprve zabývala kabelovou televizí a po Praze budovala síť optických kabelů Metronet. O tři roky později požádala firma Dattel o první propojovací smlouvu s 

Telecomem

a za dalších osmnáct měsíců vyjednávání došlo ke vzniku prvního alternativního telekomunikačního operátora. V roce 1998 byla společnost Datel prodána (dnes tvoří základ telekomunikačního operátora

GTS Novera

). V letech 1999 – 2003 byl Přemysl Klíma generálním ředitelem Českého Telecomu. Telekomunikacím se věnuje dodnes a angažuje se v 

Asociaci provozovatelů kabelových a telekomunikačních sítí

, kde je předsedou představenstva (zdroj: apkt.cz).

„V Česku platí stejné zákony jako ve zbytku Evropy, jinde jsou však telekomunikační úřady mnohem aktivnější k otevírání trhu, a na to zákazníci doplácejí“ říká předseda Asociace provozovatelů kabelových a telekomunikačních sítí Přemysl Klíma. Jeho slova přitom částečně potvrzují i odborníci – v Německu telekomunikační úřad příchod virtuálních operátorů podporoval s odvoláním na zákon o svobodném podnikání, ve Francii nebo Dánsku zase úředníci začali kritizovat monopol vytvářený na trhu velkými hráči; ti se pak lekli, zahájili hovor se zájemci o vstup do sítě a trh se skutečně otevřel (z článku S láskou Telecom v Respektu 35/09).

(On-line rozhovorjehodinový,je tedy časově ohraničen, proto výběr dotazů a také rozsah odpovědí je na dotazované osobnosti. Rozhovory podléhají pravidlům diskusního fóra uvedeným v obchodních podmínkách. Vámi vložené dotazy se zobrazí s malým časovým zpožděním.) 

:14Ilja KodešDobrý den, kdy myslíte, že budou ceny v ČR srovnatelné s těmi v Evropě? Je to vůbec v blízké budoucnosti reálné?11:00P. K.Myslím, že cenová úroveň u nás bude vždy o něco málo vyšší, než je průměr v Evropě, protože počet uživatelů je v ČR menší, než v dalších zemích. Dosavadní situace ale není korektní, protože marže operátorů jsou v řadě případů nadsazené a pomoci tomu může jen konkurenční tlak na trhu.:33Břetislav SváraMyslíte, že má skutečně ještě alternativní operátor možnost dosáhnout takového záběru poskytovaných služeb jako ti stávající?11:02P. K.Určitě není dobrou strategií pro alternativní operátory kopírovat obchodní modely velkých zaběhnutých operátorů. Cestu vidím ve specializaci na určitý segment služeb, segment zákazníků, virtuální poskytování služeb apod. Konkrétně menší provozovatelé televizních kabelových sítí by mohli rozprodávat ve své lokalitě dobře sestavený výběr obrazových, internetových i hlasových služeb, které by nakoupili od globálních operátorů „ve velkém“ a přitom by efektivně využili své širokopásmové přístupové sítě a intimní znalost potřeb svých zákazníků. Prostě menší operátoři mohou získat tím že budou inovativní a blíže svým klientům, to zn. že budou nabízet „řešení na míru“ nebo nové aplikace.:58Karel BřínekJe náplní vaší organizace právě i podpora nových (alternativních) operátorů a umožnění získání stejných konkurenčních „výhod“? Jak konkrétně menší a alternativní poskytovatele telekomunikačních služeb podporujete?11:03P. K.Naše asociace má základní cíl podporovat své členy zejména v oblasti rozvoje moderních technologií a v legislativních otázkách (vypořádání autorských a distribučních práv k TV programům, výstavba sítí atd.). Jsme i partnerem státních institucí v legislativním procesu.:53Jiri KnoblochDobry den. Pane Klimo, kde lze zjistit realnou cenu za volani? Jaky informacni zdroj je nejspolehlivejsi? Dekuji za odpoved. Jiri Knobloch11:05P. K.Nabídky operátorů jsou povinně uváděny na jejich internetových stránkách a v prodejních místech. Vyznat se v nich je ale velké umění – do hry vstupují kromě minutových cen i způsoby tarifikace, volné minuty, objemové a sezónní slevy, paušální platby nebo kredity a výsledek i pečlivého porovnání závisí i na struktuře Vašeho odchozího provozu (kam voláte, jak často apod.). Stojí-li Vám to za to, zkuste si spočítat, kolik by dělal účet za Váš provoz v typickém měsíci podle různých cenových plánů. Cenová srovnání zveřejňuje na internetu Český telekomunikační úřad, Lupa.cz a další.:08Milan ŽivnýPane Klímo, je tedy podle Vašeho názoru v boji proti drahému volání potřeba konkrétních zásahů do legislativy (pozměnění, úpravy), nebo by stačilo, kdyby byl Telekomunikační úřad aktivnější v prosazování požadavků vyrovnání tarifů s Evropou?11:06P. K.Přístup na trh elektronických komunikací je již dostatečně liberalizován. Problémem jsou často vztahy mezi operátory, a to zejména pokud jde o vztahy mezi fixními a mobilními operátory. Zatímco mobilní operátoři mohou snadno nabízet i služby fixních sítí, opačně to nejde, protože tomu mobilní operátoři brání. Český telekomunikační úřad tomu přihlíží nečinně, i když musí vidět, že to trh poškozuje a ceny konzervuje. Je proto nutné legislativně ukotvit, že musí existovat velkoobchodní nabídka jak fixních, tak i mobilních služeb, aby všichni mohli nabízet konvergované služby. O tuto změnu usiluje naše asociace i řada dalších subjektů v ČR.:04Iveta TumpachováV článku v Respektu bylo zmíněno, že šance na snížení cen za telefonování můžou zvýšit i uvolněné frekvence po končícím analogovém televizním vysílání - moc tomu nerozumím, ale je to skutečně možné a bude to realizovatelné? Na jakém principu to bude fungovat? Bude k tomu zapotřebí odlišných telefoních přístrojů?11:06P. K.Pokud vím, uvolněné frekvence již byly rozděleny stávajícím mobilním operátorům. Například ve Francii bylo přidělení dalších kmitočtů podmíněno předložením velkoobchodní nabídky virtuálním mobilním operátorům; to se u nás nestalo. Přidělení kmitočtů nebude mít vliv na koncové přístroje (jde o tutéž GSM technologii).:29Radek S.Dobrý den. Pane Klímo, nemůže v tom být i snaha státu o lepší kontrolovatelnost telefonních hovorů? Kdyby bylo více poskytovatelů, byla by kontrolovatelnost složitější…11:08P. K.Povinnosti všech operátorů z hlediska bezpečnosti a ochrany dat jsou uvedeny v Zákoně o elektronických komunikacích. Počet registrovaných operátorů již dosahuje několika stovek. Proto myslím, že toto není zásadní problém.:34Iveta T.Ještě bych se Vás pane Klímo ráda zeptala na vaši konkrétní radu, jak docílit levnějšího volání již za soušasného stavu (pokud budu uvažovat třeba i volbě jiného operátora než jsou ti tři nejznámější)? Děkuji vám. I.T.11:10P. K.Jak jsem již odpověděl panu Knoblochovi, je to pracné a závisí to na tom, jaké služby využíváte. Dnes jsou nejlevnější internetová volání a firemní nabídky.:26Lenka JeřábkováPovažujete zásahy, doporučení a diktát z Bruselu v tomto směru jako žádoucí a hlavně správný?11:12P. K.Vždy jsem hájil názor, že tuzemský regulační rámec = evropský regulační rámec + místní specifika (která je ovšem třeba obhájit). Informační a telekomunikační technologie a služby jsou svou povahou nadnárodní a jejich regulace musí být předvídatelná (aby mělo smysl investovat). Na evropském regulačním rámci se mi nelíbí to, že není zcela systémový (zasahuje např. přímo do maloobchodních cen) a nereaguje na vývoj směrem k sítím nové generace. Bude s tím ještě plno starostí a my bychom měli být aktivnější.:31yancaV reklamách se operátoři předhánějí v nabídce vysokorychlostních datových služeb včetně IP TV. Ve městech si mohou lidé (až na výjimky) vybírat z řady možností, ale venkov zásadně zaostává a kromě bezdrátových řešení prakticky jiné volby nejsou. Přitom stále ještě platí, že drát je drát - dostane se vysokorychlostní drát i na venkov? Co je k tomu potřeba a rýsuje se něco v dohledné době?11:14P. K.Čím je zástavba řidší a lokalita „chudší“, tím je výstavba širokopásmové přístupové sítě dražší a rizikovější. Přesto existují i ve venkovských oblastech stovky tisíc uživatelů kabelové televize s možností přístupu k vysokorychlostnímu internetu a někde i k VoIP (v některých oblastech i přes optická vlákna), jiní obyvatelé využívají ADSL nebo WiFi. V některých státech je rozvoj přístupových sítí nové generace subvencován státem a jsou vyčleněny i určité prostředky v rámci EU (tohoto programu se však ČR bohužel neúčastní).
Nutno podotknout, že státní podpora má i své stinné stránky, protože může narušit přirozenou konkurenci operátorů a ohrozit jejich dosavadní investice.:42Ivan K.Dobrý den pane Klímo. Myslím, že pro firmy je důležitá spolehlivost a komfortní služby při telefonování. Pro domácnosti většinou stačí jen se dovolat. Proč tedy nejsou podstatně větší rozdíly v cenách pro domácnosti a firmy?11:20P. K.Je pravda, že firmy vyžadují tzv. profiřešení.
Na druhé straně, měsíční účty firem jsou zpravidla mnohonásobně vyšší než u soukromých osob. Operátoři mají mnohem větší zájem si udržet podnikového klienta a nabízejí mu proto výrazné slevy. Najít optimální firemní řešení v současném světě nejrůznějších technologií je profesionální problém, který často mohou řešit menší firmy.:16Jiři KodyšJak je možné, že volání z mobilních telefonů je několikanásobně dražší, než volání z pevných sítí, když podle počtu zákazníků jasně dominuje mobil?11:27P. K.Mobilní služba má pro zákazníka vyšší hodnotu právě proto, že její využívání je možné kdykoliv. Na druhé straně je cenový rozdíl mezi fixními a mobilními službami příliš velký. Jsem přesvědčen, že tento problém může vyřešit jedině úprava regulačních pravidel, která donutí mobilní operátory nabídnout fixním operátorům a virtuálním operátorům své služby na velkoobchodním principu. Tím se výrazně posílí konkurence a tlak na snížení zákaznických cen. Kromě toho se tím vytvoří podmínky pro nabídku tzv. konvergovaných služeb (hlas + data + TV + mobil) všemi hráči na telekomunikačním trhu.:33Ing. SilnýNemají mobilní operátoři dnes výhodu nad fixními, když mohou poskytovat fixní služby, zatímco fixní operátoři přístup k mobilním sítím nemají? Není toto jedením z důvodů vysokých cen v ČR?11:28P. K.Jak jsem již odpověděl výše, tuto výhodu nesporně mají. Zásah regulátora považuji v tomto případě za nezbytný, nemá-li dojít k narušení rovnováhy na trhu.:15Ivan K.Připojil bych se k otázce pana Silného. Kdo rozhoduje, že mobilní operátoři u nás můžou mít i pevné linky (např. projekty OneNet, TeamNet) a operátoři pevných linek (alternativní) nemůžou být ani virtuálními mobilními operátory???11:32P. K.Zatím rozhodují mobilní operátoři, kteří nabídku na velkoobchodní spolupráci odmítají, s tím, že pro ně není atraktivní. Přitom fixní operátoři nesou hlavní tíhu přechodu k širokopásmovým sítím a službám nové generace. Pokud se nezmění regulační pravidla, tato nerovnováha se bude prohlubovat.:37Karin LoudováPane Klímo, proč ještě pořád dneska platíme paušály? To operátorům nestačí ty vysoké částky za hovory?11:36P. K.Hlavním důvodem je, že fixní náklady (a investice) tvoří velkou většinu výdajů operátora. To platí zejména pro pevné sítě. Podíl hovorného na výnosech operátora přitom dlouhodobě klesá. Pomocí paušálu tak zákazníci si přispívají na stabilitu svého operátora.:46KosařDobrý den, pane Klímo. Jaký je Váš názor na využívání internetu pro telefonování?11:47P. K.Trend přesunu od klasických k paketovým sítím (kam patří i internet) je již dnes nezpochybnitelný. Není ovšem internetová telefonie jako internetová telefonie a vývoj profesionálních řešení není snadný. Při určité obezřetnosti lze internet pro telefonování doporučit, protože sníží ceny a umožní nové funkcionality (vzdálené přípojky, CRM systémy, videotelefony a mnoho dalších).:44MenšíkPane Klímo, sítě kabelových televizí jsou dnes až na malé výjimky záležitostí domácností. Zabývají se Kabelové televize i možností poskytování datových a hlasových služeb firmám? Byly by konkurenceschopné na našem trhu? Podporuje Vaše Asociace tuto myšlenku?11:42P. K.V současné době je asi 10% zákazníků kabelové televize z okruhu firem a dalších subjektů. Tento podíl bude jistě narůstat, protože sítě kabelových televizí jsou dostatečně širokopásmové pro mnoho aplikací. Naše asociace tento proces významně podporuje, například tím, že organizuje páteřní propojení kabelových rozvodů a prosazuje centralizaci vybraných služeb. V nabídce máme např. i řízenou internetovou telefonii, která je pro podnikající osoby atraktivní.:48MenšíkDíky za odpověď, pane Klímo. A kde je možné se s nabídkou Vaší Asociace seznámit? Na webu jsem ji nenašel.11:58P. K.Informace naleznete na www.apkt.cz a nebo mi pošlete e-mail na [email protected].:13KosařHovoříte-li o obezřetnosti, mohl byste uvést, na co si dát pozor?12:01P. K.Především jde o kvalitu internetového připojení v obou směrech, důležitá je i volba poskytovatele služby a koncového zařízení.
V řadě případů platí, že nejlevnější není nejlepší.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].