O korupci s Davidem Ondráčkou
Diskutovat o korupci, jejích formách, rozšíření, dopadech i možnostech jejího omezení jste mohli s ředitelem Transparency International - Česká republika.
David Ondráčka
David Ondráčka absolvoval politickou ekonomii na Středoevropské univerzitě v Budapešti po předchozím studiu mezinárodních vztahů na UP v Olomouci a politologie na UK v Praze. V Transparency International - Česká republika působí od roku 2001, od ledna 2008 na pozici ředitele. Specializuje se na problematiku politické korupce, střetu zájmů a veřejných zakázek.
(On-line rozhovor je hodinový, je tedy časově ohraničen, proto výběr dotazů a také rozsah odpovědí je na odpovídajícím. Rozhovory podléhají pravidlům diskusního fóra uvedeným v obchodních podmínkách.)
:52LucieDobrý den, čím si vysvětlujete, že patříme k zemím s nejvyšším indexem korupce? Myslíte, že už někde v zárodku za to může divoká privatizace 90.let, která vytunelovala mnohé podniky a ukázala cestu dnešním lidem, že morálka je jen prázdné slovo a zloději mají zelenou? Mohou za to politici, kteří se tu snaží vše zprivatizovat? Nyní se možná mají privatizovat Lesy ČR, znamená to, že už lidé nebudou moci do lesa na houby a lesní plody(pokud tedy nějaký les ještě zbyde a nebudou místo něho jen kasína a herny)? To se proti korupci nedá v naší zemi vůbec bojovat? Proč?11:06David OndráčkaDobrý den, transformace byla velmi rychlá a znamenala mimořádné majetkové přesuny, do teď se tato kumulace kapitálu dokončuje. Ale už se hledají nové cesty, jak „převzít stát“. Nevidím jako dobré řešení vše privatizovat, zapojovat soukromý kapitál (třeba PPP), přizývat na vše poradce, privatizovat veřejné služby – to je postaveno na velmi zjednodušené víře v kreativitu soukromníků. Ta sice je motorem, ale bez jasného smluvního rámce, účinné kontroly a kompetentního veřejného sektoru to bude velmi nevyrovnaná hra, kde veřejnost tahá za kratší konec. Lesy ČR jsou státní firma, která si zaslouží mimořádnou pozornost, i proto se některým případům věnujeme. A je nutné zásadně změnit její fungování. Ale nemám strach, že nebudeme moci chodit na houby.:51Antonín SeďaNa které úrovni je podle Vás největší korupce: ministertstva, krajský úřad, komunální či podnikatelská sféra11:11David OndráčkaTady nelze dělat snadný žebříček, podle našich zkušeností spíše roste počet případů v komunální sféře (nakládání s majetkem a veřejné zakázky) a v mnoha oborech soukromého byznysu se zaběhlé korupční praktiky berou za úplně normální (zdravotnictví, stavebnictví, IT, ..).:05aidaMyslíte, že souvisí výrok o neexistenci špinavých peněz z počátku privatizace s dnešním hodnocením „úspěšného podnikání“? Jaký je v Česku rozdíl mezi provizí a úplatkem? A co zamítnutý zákon o střetu zájmů.11:09David OndráčkaObdobné výroky lemují divoká 90. léta a jejich přístup k právu a dodržování pravidel. Měly svůj vliv na to jak probíhala transformace. Rozdíl mezi provizí a úplatkem zejména v soukromém sektoru lze hledat dost obtížně, Převládá postoj, že v soukromém sektoru o korupci jít nemůže, protože není dotčen veřejný zájem, což podle mě je omyl. Zákon o střetu zájmů platí, pouze nad jeho novelami se vedou diskuse a souboje. Je jasné, že potřebuje další úpravy, aby byl efektivní a plnil svou roli. Ale svůj smysl má.:40PetrDobry den, existuje nejaky model vyvoje korupce, ktery by se dal pouzit na CR vcetne mozneho reseni ? Mam pocit, ze zadne reseni totiz neexistuje. O tom ze „s jildem roste chut“ se muzeme presvedcit prakticky denne. V posledni dobe napriklad zmeny v uzemnim planu Prahy ci ruzne narychlo schvalene podivne stavby apod. Nebo ze o 9 mld pokute udajne rozhoduje clovek stihany policii. To prece nejsou zadne drobnosti. Neslo by podobne jako treba v pripade prirodni katastrofy vyhlasit nejaky „vyjimecny stav“ ve verejnych zakazkach ? Tak aby byly zcela transparentni, vcetne jmen lidi kteri o nich rozhoduji.11:03David OndráčkaPro vyhlášení výjimečného stavu u veřejných zakázek jsem s platností ihned, anebo ještě dříve. Je to neskutečně provázaný a zavedený systém, na který jsou všechny pravidla a zákony krátká. Vynalézavost při obcházení pravidel je až obdivuhodná a ztráty veřejných financí jsou gigantické. Kolik školek, dětských hřišť, vybavených nemocnic, nebo vědeckých laboratoří by se za to dalo udělat.. Ale je to problém celosvětový, rozhodně nejde jen o český folklór.
Souhlasím, že vůbec nejde o drobnosti. Za kauzy, které u nás prožíváme takřka běžně, jinde odstupují ministři, padají celé vlády, vzít odpovědnost za chyby se u nás příliš nenosí. Dlouhodobě myslím, že cesta je postupném a důsledném prosazování protikorupčních opatření. Celá škála těchto nástrojů je dnes známá, ale když už se k některému přistoupí, tak to končí podivným kompromisem, který nic neřeší. Základ je, aby někdo z vrcholných politiků si vzal tuto oblast za svou (je to velmi riskantní) a byl důsledný. Vzorem může být na Slovensku bývalý ministr spravedlnosti Lipšic, který prosadil hodně potřebných reforem.:08Jan BurtDD, vcera jsem absolvoval povinne skoleni na tema korupce a take nezakonneho jednani pri omezovani konkurence. Skoleni probehlo u soukromeho subjektu. Proc takove skoleni s naslednym testem, podpisem prohlaseni zatim neni povinnosti u nasich verejnych cinitelu, kdyz dopad jejich nezakonneho jednani je na verejnost mnohem vetsi?11:26David OndráčkaDD (to je dobrý den?), my pořádáme řadu školení zaměřené na úředníky veřejné správy (většinou to mají povinné), ale dostat na takové školení politiky je velmi těžké. Donutit je vzdělávat se nelze, zákonem to nemá smysl. Dlouhodobě je podle mě cesta vymezovat co nejpřesněji, jakou roli má politik hrát, o čem rozhodovat a do čeho se míchat nemá a nesmí. Příklady – že radní na kraji není přímo nadřízen úředníkovi, který rozhoduje v přenesené působnosti, že nový ministr nemá vyměnit půlku ředitelů odborů, že starosta nemůže ovlivňovat rozhodnutí stavebního úřadu, že by poslanec měl evidovat a zveřejňovat své kontakty s lobbisty, že ministr musí prokázat odchod z firem, ve kterých působil před svým ministrováním, apod. I pro samotné politiky bude výhodnější přesně vědět, co mohou a co už ne.:00Libor SupcikOdklod vlastniho a deklarovaneho je nejen priznakem her, obchodnich taktik ci korupcniho prostredi ale i moralnich soudu. Doporucoval byste legalizovat prostituci?11:30David OndráčkaNemám s legalizací prostituce problém, myslím že může pomoci větší kontrole zdravotního stavu prostitutek a omezit daňové úniky. Morálně se nad tím pohoršovat mnoho smyslu nemá, protože tady prostituce je a bude.:59IvanaVěříte v nestrannost rozhodců a jejich nálezů? Není možnost podnikání rozhodců v konfliktu s jejich „nezávislostí“ a nestranností?11:07David OndráčkaArbitrážní řízení jsou obecně velmi zvláštní, nečitelná, neveřejná a obtížně odhadnutelná. Stát by se do nich měl pouštět jen opravdu výjimečně (a profesionálně) a většinu věcí se snažit řešit přes klasické soudy.
O nestrannosti rozhodců velmi pochybuji a čerstvý případ Diag Human to jen potvrzuje.:11fredVe statistice se jako příklad chybného postupu uvádí historka, kdy Číňané potřebovali zjistit, jak dlouhý má císař nos. Měřit nos božskému císaři nelze, takže se vyptávali lidí (i těch, kteří císaře nikdy neviděli), jak si MYSLÍ, že má císař nos dlouhý a potom velmi přesně spočítali výslednou délku. Pokud vím, index korupce se také počítá (i) z dojmů lidí a firem. Jak věrohodné šetření to může být? Není změna indexu jen změnou názorů lidí, která s mírou korupce koreluje jen velmi volně? (Všichni přeci vědí, že v ČR VŠICHNI politici kradou a nechávají se uplácet. - Mám tam přidat smajlíka, nebo je ironie zřetelná i bez něj?)11:04David OndráčkaVaše ironie je zřetelná dost, smajlík není nutný. K interpretaci Indexu vnímání korupce (Corruption Perception Index), se musí přistupovat rozumně a brát jej pouze jako jednu s informací, která nám pomůže pochopit stav a trendy ve společnosti. Prostě význam nepřeceňovat. Zároveň nejde o jednoduché průzkumy veřejného mínění, ale o dlouhodobé sledování, ze kterých zejména trend o vývoji míry korupce v té či oné zemi vyčíst lze. Problém u zkoumání korupce je v tom, že objektivní tvrdá data (jako policejní a soudní statistiky) Vám neřeknou mnoho o korupčním prostředí, ale spíše o efektivitě represe. Proto se využívají měkká data a indexy, kde však subjektivita vždy hraje roli. Pokud by Vás k tomu zajímalo více, podívejte se na naši stránku: http://www.transparency.cz/index.php?lan=cz&id=2934:36Stanislav JaníkMluvíte o korupci, která tu byla je a zřejmě i bude. Sam jsem se s ni nesetkal, ale nedelam si iluze, ze jsou ti co davaji i ti co berou. Nemluvíte však už o tom, jak s korupcí ucinne bojovat. Není trochu alibistické kritizovat práci ministerstva vnitra nebo i policie, kdyz neznam nikoho, kdo se s pozadavkem na uplatek setkal, ale oznameni zadny z nich nepodal? Jak ji podle vas odhalit a nezvratne prokazat. Pripada mi, ze mnoho lidi radeji da a vezme protisluzbu, takze jim vlastne korupce vyhovuje a pritom nadavaji, ze dat museli. Tot muj nazor. Takze jak z toho ven?11:02David OndráčkaČinnost TIC se nesoustředí pouze na kritiku úřadů nebo policie. Pomáháme v jednotlivých případech, poskytujeme právní poradenství přes bezplatnou linku 199, zastupujeme klienty před soudy, máme řadu projektů zaměřených na odbornou a konstruktivní pomoc veřejné správě v této oblasti, nabízíme konzultace, školíme úředníky a politiky. A když už opravdu není vyhnutí, tak kritizujeme. Za posledních pár měsíců jsme podali asi 10 trestních oznámení a to jsme velmi zdrženliví a podáváme je pouze v případech, kdy se má policie čeho chytit a může začít vyšetřovat. Ale není to zdaleka jen o trestním právu. Máme otevřeno přes 100 případů, kde se snažíme změnit rozhodnutí radnic, ministerstev a dalších úřadů, změnit jejich rozhodovací praxi, přinutit je k poskytování informací. Jen doporučuji návštěvu našeho webu www.transparency.cz , kde jsou i kontakty na naši právní poradnu. Vyšetřovat a dokazovat úplatkářství je velmi těžké a když nechytnete někoho přímo při činu, většinou již chybí přesvědčivé přímé důkazy. Ale trestní zákon zná další skutkové podstaty, které dokládat lze (zneužití pravomocí veřejného činitele, porušení povinností při správě cizího majetku nebo pletichy při obchodních soutěžích, na ty by se policie a státní zastupitelství měli soustředit. To se jim zatím příliš nedaří.:22A. ŠediváKolika kauzami a podezřeními z korupčímu jednání se v současnosti zabýváte?11:51David OndráčkaÚplně přesně to nemůžu odpovědět, každý den k nám přichází na linku 199 a dalšími cestami nové případy. Ale aktuálně ve zhruba ve 100 otevřených případech děláme právní kroky. Opět jen můžu vyzvat, obracejte se na nás přes bezplatnou linku 199.:06M. ŠimůnekSpolupracujete na osvětlení některých nekalých praktik i s jinými nevládními organizacemi (jste v součinnosti), příp. s ombudsmanem?11:12David OndráčkaVětšinu případů se snažíme řešit vlastními silami a občas využíváme spolupracující právníky a ekonomy. Tady není mnoho dalších organizací, které by se na tom podílely systematicky, ale na některých věcech spolupracujeme třeba s Oživením nebo Ekologickým právním servisem - kteří fungují profesionálně. A pak se snažíme podpořit místní iniciativy, které třeba hlídají postupy své radnice.:39JaninaMáte z vaší práce většinou dobrý pocit, nebo někdy propadáte vlivu myšlenek na marnost počínání?11:38David OndráčkaVětšinou mám dobrý pocit, někdy mám horší pocit a někdy nemám pocit žádný. Ne vážně, řada případů nevede nikam a vyvolává to marnost, ale až to začne převládat, je čas odejít. Nechci skončit jako (úplný) paranoik.:12FIFAVíte co upekl magistrát hl.m.Prahy ,TSK Praha, a povodí Vltavy s náplavkami?
Jen ve zkratce :
-prapodivné výběrové řízení vypsané tsk na rekonstrukci náplavek(financováno z fondů EU)které vyhrála sádrokartonářská firma Intergra Liberec.
-vypovězení smluv všem podnikatelským subjektům kteří měli doposud platné nájemní smlouvy.
-následné pronajmutí celého pravého břehu Vltavy soukromé firmě.(šéfem je býv.ředitel povodí Vltavy)
-podnikatelům nabídnuty nové smlouvy,které nedají živnostníkům na výběr buď platit statisíce
nájemného a nebo skončit s podnikáním .(nájemné je za stání plavidel ale vodní zákon zakazuje komukoliv vybírat za stání lodí.)
-město Praha dostane z vybraných nájmů 1 200 000,–,přitom sokromá firma vybere 16 000 000,–
Je vůbec možné že se zlegalizují mafiánské praktiky a navíc ze státní účasti? Je co celé od A do Z jeden obrovský podvod na kterém profituje pár vyvolených.pozn.loď pro bezdomovce za 28mil. korun které zaplatil magistrát se po roce a půl musí rekonstruovat.Každý loďař Vám řekne že za 28 mil.postaví loď úplně novou luxusní a se stejnou kapacitou.Tento šrot byl pořízen cca 400 000,– a 6mil. investic-je vidět že magistrát je štědrý.11:35David OndráčkaTento podnět předám naší právní poradně a zkusíme zjistit další podklady a zvážit, jaké právní možnosti jsou. Pokud byste k tomu měl podrobnější dokumenty a podklady, pomůže nám to, děkuji.:37O. BartíkováZabýváte se i případy netýkající se státní správy a politiků? Myslím například rozšiřování vlivu nejrůznějších mafiánských spolků…11:31David OndráčkaZabýváme, pokud máte informace v tomto směru, obraťte se na nás, buď přes linku 199 nebo naši poradnu. Ale berte prosím v úvahu, že potřebujeme co nejpřesnější informace a podklady. A také, že nejsme policie ani BIS a naše možnosti a kapacity mají své limity.:06PavlíčekSledijete i plánovaný prodej ruzyňského letiště?11:33David OndráčkaTomu se zatím nevěnujeme, ale jako jedna z největších plánovaných privatizací to pozornost zaslouží. Pokud k tomu máte podrobnější informace, podíváme se na ně.:42M. H.Dá se nějak postihnout situace, kdy město vybuduje místo alfaltové komunikace dlažbu z kamených kostek, následně ji kvůli rozvodům rozkope, opraví a měsíc nato je opět poničena náklaďáky dopravujícími materiál na veřejnou stavbu, takže za pár měsíců bude třeba dlažbu opět opravit?11:42David OndráčkaDá, ale bude nutné prokázat chybné podklady pro zadání takové stavby, které vedly k neefektivnímu čerpání veřejných peněz. Nebude to snadné, ale lze to. Podobné opravy či výstavby komunikací se dělají v mnoha městech a dá se porovnávat podklady a požadavky v zadávacích dokumentacích.:00T.S.Včera jsem ve zprávách viděla znovu otevřený případ špatného zacházení se zaměstnanci velkých marketů (prvotně se tímto zabývá právě Ekologický právní servis), praktiky některých marketů jsou skutečně otřesné - co vše je třeba coby podklady dodat?11:46David OndráčkaTady Vás opravdu odkážu na EPS, věnují se tomuto tématu několik let a budou Vám schopni říci, co potřebují. TIC se věnuje případům, které mají korupční povahu a v tomto případě bychom Vás museli odmítnout.
Ale souhlasím, že supermarkety se mnohdy chovají jako novodobí otrokáři a to se musí změnit.:10L. RichtrmocLze se některého vašeho školení zúčastnit i pokud nejsem úředníkem, ale zajímám se o sociální péči a politiku?12:00David OndráčkaUrčitě, obraťte se na kolegu Bureše, [email protected] , a dá Vám vědět termíny, témata, apod.:04D.D.Je možné v konkrétní kauze pro kterou bych dodal podklady vystupovat anonymně (s ohledem na bezpečnost) v zastoupení vašimi právníky?11:59David OndráčkaUrčitě to možné je a zaručujeme klientům mlčenlivost v citlivých kauzách
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].