Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda

Reklama

Často hledáte, jak…

Rozhovory

O divadle se Zdeňkem Bartošem

Na téma současného divadla, nových projektů i zajímavého divadelního experimentu jste mohli diskutovat s divadelním režisérem, překladatelem a dramaturgem.

  • Autor: Respekt
• Autor: Respekt

Zdeněk Bartoš

Zdeněk Bartoš (*1975) vystudoval žurnalistiku na Fakultě sociálních věd UK (2000), francouzštinu na Filozofické fakultě UK, režii na Katedře činoherního divadla DAMU (2005). Od 1. ledna 2006 je uměleckým šéfem Západočeského divadla v Chebu.

Věnuje se režii, překladům a dramaturgii. Absolvoval inscenací Jakub a jeho pán od Milana Kundery (oceněno na Mezinárodním festivalu divadelních škol, Varšava 2005), od té doby režíroval hry od Shakespeara, McDonagha, Pirandella, Stopparda a dalších autorů, z překladů je možné uvést třeba Rodinný průvan od dvojice Jaoui - Bacri (uvedlo Moravské divadlo, Olomouc 2005), nebo hru Krás(k)a na scéně od Jeffreyho Hatchera (Západočeské divadlo, Cheb 2008).

(Zdroj: Aura-Pont)

Přípravy vrcholí a vzrušení narůstá. Koncem března se může ze Západočeského divadla v Chebu stát scéna, o které se nebude mluvit tak trochu přezíravě jen jako o „regionální“. Proběhne tu totiž další etapa nevšedního, v Česku ojedinělého divadelního projektu Quartet – Vize Evropy. Akce, ze které by si mohly vzít příklad i divadla, jež mají k velkým centrům zdejší kultury blíž než je tomu ze západního konce republiky (článek Jaroslava Formánka - Zač je v Chebu divadlo).

(On-line rozhovor je hodinový, je tedy časově ohraničen, proto výběr dotazů a také rozsah odpovědí je na odpovídajícím. Rozhovory podléhají pravidlům diskusního fóra uvedeným v obchodních podmínkách.)

:56Petr KohoutJak se z lásky k žurnalistice stane láska k divadlu?
Co říkáte na aktuálně vyhlášené ceny Alfréda Radoka?14:04Zdeněk BartošHm, to se nestalo… Láska k divadlu byla vždy, láska k žurnalistice snad nikdy. Sice jsem ji vystudoval a dost let se tím živil, zajímala mě, často i bavila, ale že bych žurnalistiku miloval… Ale mají hodně společného. Musíte komunikovat, musíte zaujmout, lidskými a příběhy a vztahy se zabývá obojí. Ale všednodenní novinařina mi brzy přišla trochu rutinní a pomíjivá. Taková divadelní inscenace přežije přece jen o trochu déle než třeba tenhle on-line rozhovor. I když o moc taky ne.:08Marek PicekČím je pro vás osobně nový projekt nejzajímavější a čím bude nejzajímavější pro samotného diváka? Ztotožňujete se s označením divadelní experiment?14:01Zdeněk BartošMě nejvíc baví a zajímá – vedle samotných zahraničních představení – ona herecká dílna (jak naši partneři vznešeně říkají „masterclasses“). Protože jsem se v Novém Sadu přesvědčil, že herci, kteří náhle nemohou komunikovat vlastním jazykem, začnou jakoby od nuly hledat jiné způsoby, jak se domluvit a jak pro diváka učinit srozumitelným to, co se odehrává. Aniž by se uchylovali k nějaké pantomimě. Průběh byl docela vzrušující a výsledek zábavný. Jsem zvědav, jak tady v Chebu na tohle navážou a kam to povedou dál. Ano, myslím, že nazvat to divadelním experimentem docela sedí:27Fanda FrancJak bylo v Novém Sadu přijato a pochopeno představení Spiklenci od Václava Havla?14:32Zdeněk BartošSpiklenci v Novém Sadu docela pěkně zafungovali, přejelo se na nás podívat dokonce i přes čtyřicet studentů bohemistiky z bělehradské univerzity. Ke konci dvouapůlhodinového představení jsem sice z hlediště cítil jistou únavu nad množstvím stráveného textu (představení bylo opatřeno srbskými titulky), nicméně ohlas byl příznivý.
Navíc v Srbském národním divadle nemají točnu (která je důležitou součástí scény), takže nám postavili vlastní „mobilní“ točnu, a při každé přestavbě naběhlo 6 černě oděných srbských hromotluků, kteří s ní ručně otáčeli. Což dodávalo celému představení ještě zlověstnější a absurdnější nádech…:04VesnaMohu se zeptat, zda je to pravidlem, že když dostanete finanční podporu z EU tak pak již od našeho státu již nic nedostanete?
Bavíte se se spřátelenými soubory ze zahraničí o kulturní poliitce u nás a u nich? Jak moc jsou si kulturní politiky podobné?14:02Zdeněk BartošJá nevím, zda je to pravidlo. Každopádně když jsme chtěli požádat o další příspěvek ministerstvo kultury (grant EU hradí necelou polovinu našeho rozpočtu na projekt), pak v grantovém řízení, jehož kritériím bychom odpovídali (mezinárodní víceleté projekty), bylo uvedeno Kromě projektů podpořených z Programu Kultura EU 2007–2013. A to jsme zrovna my.:15Stanislava MaláSkutečně musíte politikům vašeho regionu často dokazovat proč má existence vašeho divadla smysl? Myslíte, že se jejich přístup změní (co by se muselo stát)?14:28Zdeněk BartošJá vlastně přesně nevím. Já nejsem ten, který by denně komunikoval se zastupiteli či radními města. Tento „černý Petr“ je na řediteli celého divadla. Já se většinou setkávám se vstřícností. Zrovna starosta je veliký fanoušek divadla (sám ochotnický herec). I když vzpomínám si na jedno zasedání rady města před dvěma lety, kam jsem byl pozván, kde jistý nejmenovaný radní dost otevřeně dával průchod své nevoli nad existencí divadla (a měl jsem dojem, že nad existencí divadla vůbec). Řekl bych ale, že byl v menšině. Takže nějaký „existenční boj“ se neodehrává a myslím, že teď má Západočeské divadlo solidní postavení i podporu. A pokud u některých ne podporu, pak aspoň lhostejnou toleranci.:17Markéta P.Jaké jsou podle vás hlavní výhody a nevýhody mimopražského divadla? Dokáže na sebe tak vzdálené divadlo vůbec upoutat pozornost?14:20Zdeněk BartošVýhod je celá řada, nevýhod taky. Divadelní práce v Chebu je mnohem soustředěnější a intenzívnější, protože herci vám neodbíhají za jinými aktivitami, do dabingu, k televizním seriálům a podobně (i když tu a tam zajedou do prahy na casting a objeví se tak i v jiném médiu než je divadlo, a já se jim v tom snažím být vstřícný, pokud to divadelní provoz dovolí). To je výhoda, stejně jako nezastupitelná kulturní role, jakou hrajeme jako teď už jediné profesionální divadlo v Karlovarském kraji. Takže na sebe dokážeme upoutat pozornost v našem regionu, jinde je to pochopitelně obtížnější - a jsme u těch nevýhod. 4 hodiny cesty vlakem z Prahy odradí i nejodhodlanějšího kritika či zvědavce. I když teď už k nám jezdí aspoň z Plzně.
Zaujmout? Jistě, jde to, ale nesmíte ani na chvíli polevit. Vlastně si nemůžete dovolit průšvih. Neustále musíte hledat ideání rovnováhu mezi diváckou atraktivitou a inscenační a dramaturgickou kvalitou. V tomto směru si dovolím tvrdit, že držíme laťku na solidní úrovni.:13Alena OtrubováDobrý den, chebské divadlo je v posledních letech pod Vašim uměleckým vedením „akční“, přitažlivé pro diváky, se zajímavým repertoárem, za což jako občasná návštěvnice děkuji. Pokud se nemýlím, měl by na podzim letošního roku proběhnout opět festival Divadlo jednoho herce. Můžete už něco prozradit o tom, co nabídne divákům ? Děkuji za odpověď.14:09Zdeněk BartošAno, Divadlo jednoho herce se opravdu chystá, uzávěrku programu ale bude až koncem dubna, takže stále probíhá výběr. O program se hlavně stará dramaturgyně Marta Ljubková (bez níž by ostatně chebské divadlo zdaleka nebylo tak „akční“, jak píšete), a každopádně chceme navázat na předchozí ročník, kde jsme kladli důraz na autorské projekty (nejlépe když si monodrama herec sám napíše a zahraje, anebo ho dá dohromady v těsné - taktéž autorské - spolupráci s režisérem).
Vím, že ve hře jsou mimo jiné hosté z Izraele, Slovenska a dalších zemí, hry všech divadelních druhů a žánrů (rozhodně nejen činoherní „mluvící hlavy“), tak uvidíme, co vyjde, zatím se můžete těšit!:16Danuše Tomešová - ChomutovNajdou se v chebském kraji podnikatelé, firmy nebo „mecenáši“, kteří mají o podporu divadelní kultury zájem? Nakolik se umělecký šéf do procesu shánění podpory zapojuje? Absolvujete k této problematice nějaká „ŠKOLENÍ“?14:14Zdeněk BartošVážená paní Tomešová, ani netušíte, jak bych si přál, aby „mecenášská“ podpora chebského divadla byla silnější! Nicméně existují drobnější příspěvky, ať už v „narturáliích“ anebo v podobě finančního daru na konkrétní projekty (inscenace, festivaly, zájezdy…). O jejich shánění se stará především ředitel divadla, který je tedy v pravém slova smyslu „generálním manažerem“, má úloha je spíše v oblasti umělecké. Bohužel Karlovarský kraj patří, jak možná víte, k nejchudším u nás, takže firmy si často nemohou dovolit takovou štědrost jako jinde. A velké celostátní kolosy rozhodují o podpoře či generálním partnerství ve svých pražských centrálách, a jejich mecenášství zatím na k nám západ příliš nedosáhlo. Zatím si aspoň např. pobočky bank či nadnárodních firem začínají zakupovat pro své klienty a zaměstnance celá představení, což je pro nás taky zajímavé.:01Prima VerováJak dlouho působíte v Chebu a co z Vašich úmyslů, se kterými jste tam šel, se Vám ještě nepodařilo realizovat?14:41Zdeněk BartošMilá Primo, poprvé jsem v Chebu režíroval na podzim 2004 pohádku Stvoření světa. Pak znovu o rok později Mirjam a od ledna 2006 tam působím jako umělecký šéf s povinností 2 režií v sezóně.
Měl jsem úmysl dělat tam dobré divadlo, které by bavilo lidi v týmu, mě, herce a samozřejmě i diváky. A zvát tvůrce odjinud, kteří by měli v úmyslu totéž. To se myslím realizovat daří - snad to nebude znít neskromně.
Kdyby se podařilo s pověstí Západočeského divadla prorazit i za hranice regionu a k ještě většímu počtu diváků tady ve městě a v kraji (i když zrovna teď si přes jisté předem neodhadnutelné výkyvy nemůžeme stěžovat, že bychom neměli diváky), byl by to další pěkný realizovaný úmysl.:37Petr VaněčekJakou máte zkušenost se zmíněným prodejem představení třeba bankám nebo velkým firmám pro jejich zaměstnance? Zažil jsem to párkrát a díky tomu, že zaměstnanci dostali vstupenky jako určitý „bonus“ tak jich moc nepřišlo a sál byl poloprázdný…14:37Zdeněk BartošMy máme zatím zkušenost velmi dobrou - na všechny podobné akce bylo plno. Oni to měli většinou spojené s nějakou odpolední prezentací a večerním rautem, takže divadlo jim zdá se přišlo vhod. S tím, že by lidé radši zůstali na rautu a nevrátili se do sálu, jak jsem slyšel z řady jiných divadel, jsme se zatím naštěstí nesetkali.
Vůbec v Chebu funguje mnohem lépe, když to má větší skupina pěkně zorganizované, než když se mají k návštěvě odhodlat jednotlivci a sami si shánět vstupenky. A zcela jistě to souvisí i s dopravou do divadla. To už je ale jiné téma.:09Lenka JeřábkováV které z vašich uvedených profesí (dramaturg, režisér, překladatel) si nejvíce libujete?
U které si nejvíce odpočinete?
Která Vám dá nejvíce zabrat?
Předem díky za odpovědi a přeji mnoho dalších úspěchů.14:48Zdeněk BartošNejraději a hlavně jsem režisér. V tom si nejvíce libuji, u toho si nejvíc odpočinu a to mi dá úplně nejvíc zabrat.
Pokud překládám, tak většinou pro sebe anebo pro někoho, kdo o můj překlad stojí. Je pak výhodou, že můžu s textem pracovat od samého začátku a mít vliv na znění replik, které pak herci budou v mé inscenaci pronášet.
Pokud jde o dramaturgii - já mám to štěstí, že se mnou spolupracuje výše zmíněná Marta Ljubková, která mluví do všeho a jsem tomu rád; když funguju jako dramaturg já, snažím se potlačit režiséra v sobě a naopak „nekecat“ do věcí víc než je nutné. Marta tvrdí, že jsem dramaturg na baterky. Nevím přesně jak to myslí.:33M. TeleckýByl jste na studijním pobytu ve Štrasburku (dle životopisu) - co vám toto studium dalo? Vyrážejí vaši členové souboru také do světa na zkušenou, mají při takovém rozhodnutí podporu?14:53Zdeněk BartošBylo to obohacující jako pokaždé, když vytáhnete paty z domova. Divadlo, jaké se dělá ve Štrasburku, mě neoslnilo, práce na divadlení škole, která k tamějšímu divadlu patří, byla báječná, otevřená, v lecčems intenzívnější než jsem zažil tady.
Dva členové souboru, kteří se účastní herecké dílny v rámci projektu Quartet skutečně vyjedou do Francie a do Srbska (a na podzim do Maďarska) - a v jakkémkoliv sbírání zkušeností mají všichni samozřejmě mou absolutní podporu.:36Lenka SlabáProč bych si měla dojet do Chebu za divadlem?14:56Zdeněk BartošProtože nebude litovat. Zatím nikdo, kdo za námi dojel, nelitoval. Ba dokonce mnozí byli nadšeni.
A při nejhorším kouknete na Špalíček nebo navštívíte komnatu, kde zavraždili Valdštejna, to taky není k zahození.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].