Hlavním poraženým v soutěži o mýtné bude český řidič
Výběrové řízení na nového provozovatele je i rok po skončení tikající bombou
Na mýtném na českých silnicích a dálnicích se vybere ročně průměrně kolem osmi miliard korun, náklady na provoz inkasa mýtného činí patnáct procent. Jde tedy o výdělek pro soukromou firmu a příspěvek na provoz tuzemských komunikací, o který stojí se poprat. Nedá se prodělat, dalo by se říct. Český stát ale směřuje k tomu, aby svůj zisk z mýtného dost podstatně snížil. Anebo aby nechal to, co prodělá, zaplatit řidiče na zvýšených dálničních poplatcích. Signalizuje to i naprosto čerstvé rozhodnutí ÚOHS.
Připomeňme si, co už víme, ale co je podstatné pro pochopení toho, co se dnes děje. V soutěži zvítězilo konsorcium reprezentované v Česku společností Czech Toll Petra Kellnera, hlavním poraženým je firma Kapsch, která provozuje mýtné v Česku už od roku 2007. Tohle je ještě srozumitelné. Kapsch i CzechToll jsou vlivní hráči a zdá se čím dál jasnější, že obě společnosti zákulisně lobbovaly u politiků za své zájmy.
Na podzim 2017 se místopředseda ANO Jaroslav Faltýnek sešel na tajné schůzce s šéfem ÚOHS Petrem Rafajem a podle úryvků z policejního odposlechu se domlouvali, jak prosazovat v soutěži o mýtné zájmy společnosti Kapsch. Následné rozhodnutí ÚOHS, které zakázalo ministerstvu dopravy vyhlásit jakéhokoli vítěze tendru, šlo společnosti Kapsch na ruku – pokud by se soutěž nestihla v termínu do podzimu 2018, stát by musel s Kapschem prodloužit stávající smlouvu.
Následovalo přetahování mezi Rafajem a tehdejším ministrem dopravy Danem Ťokem, který loni přes zákaz ÚOHS vyhlásil za vítěze tendru společnost CzechToll. Rafaj trval na svém a vyhlášení vítěze zrušil, pak se s šéfem ÚOHS sešel premiér Andrej Babiš a poté ještě prezident Zeman – a v srpnu 2018 ÚOHS náhle změnil postoj: soutěž prý proběhla podle pravidel a Ťokem oznámený vítěz platí. Zmíněné schůzky se odehrály v době, kdy Babiš a Zeman skládali novou vládu, a není tajemstvím, že prezident má blízko k PPF. Mohlo jít tedy o dohodu Zemana s Babišem.
To jsme na tomto webu psali už několikrát. Výsledkem jednání Rafaje, Ťoka, Babiše i Zemana je rok po vyhlášení soutěže jistota, že směřujeme k průšvihu. Podezření na korupci a manipulaci prověřují jak pražské, tak olomoucké vrchní státní zastupitelství. Olomouc vyšetřuje roli Faltýnka, Rafaje a Kapsche, Praha férovost vyhlášení vítěze.
Teď hodně zjednodušíme. Kapsch průběh a výsledek soutěže zpochybnil a za pravdu mu dal Krajský soud v Brně. ÚOHS musí průběh soutěže znovu prověřit a měl by rozhodnout o zneplatnění smlouvy, kterou stát podepsal s vítězem soutěže, společností Czech Toll. ÚOHS se tomuto rozhodnutí urputně brání a Respekt má k dispozici dopis ministerstva dopravy úřadu ze srpna, který Rafajovi doporučuje předat rozhodování Soudnímu dvoru Evropské unie. Ten by měl rozhodnout, jak to bylo s oprávněností vyhlásit vítěze. Což je mimochodem zvláštní, jeden z účastníků sporu doporučuje „nezávislému“ arbitrovi, co by měl dál udělat.
A teď k tomu, proč si řidiči s největší pravděpodobností připlatí za povolení používat české dálnice. Komplikovanost rozhodování, ingerence politiků, přešlapy Rafaje a jeho úřadu, stížnosti Kapsche ani soudní rozhodnutí už zřejmě nezmění vítěze. Nezmění ho ani Evropský soudní dvůr, který se k rozhodování dostane tak za tři čtyři roky. Czech Toll už rozjíždí zkušební provoz vybírání satelitního mýta a je téměř stoprocentně jisté, že od ledna se stane nástupcem Kapsche. Jenže Kapsch už nějaký čas signalizuje, že se obrátí na mezinárodní arbitráž.
Jak je řečeno na začátku, v mýtném se obracejí velké peníze. Z toho, jak jsou karty rozdány, je velmi pravděpodobné, skoro stoprocentně jisté, že Kapsch kvůli zpackané soutěži vysoudí slušné peníze - podle expertů možná deset miliard korun, snad i více. A tyhle peníze zaplatí stát. Daňoví poplatníci a řidiči. Spor o mýtné a rozhodnutí ÚOHS vypadá jako nesrozumitelná právní bitva. Ale výsledek bude srozumitelný. Místo těch, kdo soutěž zpackali, a ÚOHS, který se tváří, že je vše v pořádku, to zaplatíme my.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].