Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Politika

Dát impuls, zanalyzovat, přeskupit síly, a jedem!

Nový ředitel dálnic možná uspěje, ovšem hlavní díl práce už za něj udělali vysmívaní Ťok a Kroupa

ŘSD
Ministr dopravy Vladimír Kremlík (vlevo) uvádí do funkce nového generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Pavola Kováčika • Autor: ČTK

Některé rituály jsou tak zažité, že se nedají opustit. Tak je tomu u lidí, ale i u státní správy. Jde například o český zvyk, že si každý nový ministr dopravy dosadí nového ředitele státní firmy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Pokaždé se to vysvětluje tím, že je potřeba výstavbu dálnic urychlit. Jen za posledních deset let se proto v této funkci vystřídalo deset lidí. Přitom se ani v jednom případě nedosáhlo takového zrychlení výstavby, kterého by si veřejnost všimla a politici jej ocenili.

Vlastně to bývá pokaždé stejné: ministři dopravy nastoupí do vlády a začnou sázet do novinářských mikrofonů jednu frází za druhou. Je to svým způsobem logické: ministerstvo dopravy je resort, kde se veškerý zájem soustřeďuje na otázku “co uděláte pro zrychlení stavby dálnic” - a noví šéfové úřadu či jejich ředitelé ŘSD se na ně snaží dávat odpovědi, aniž by o skutečných termínech a potížích s výstavbou věděli cokoliv konkrétního. Hlavní je prostě něco říct, uspokojit poptávku po “rázném” vysvětlení.

Reklama
Reklama

Stavět v noci. Vážně?

To ví i nový ředitel ŘSD Pavol Kováčik, muž se zkušeností se stavbou dálnic na Slovensku, kterého do funkce dosadil čerstvý ministr Vladimír Kremlík. Na opakovanou otázku, jak chce výstavbu dálnic zrychlit, v pondělí v rozhovoru pro Český rozhlas frázemi nešetřil. Oznámil, že je “potřeba přinést nové impulsy a širší zkušenosti”. Že “si potřebujeme zanalyzovat stavby”. Nebo že “přeskupí síly, aby ti nejlepší byli účastni na nejdůležitějších úsecích”.

Žádný z těchto slibů se nedá verifikovat, a tím postrádají jakoukoliv hodnotu. Hodí se jen do mikrofonu, aby měl posluchač pocit, že se něco nového bude dělat. Nové impulzy se možná hodí, možná ne (ostatně co to vlastně je?).  Zanalyzovat stavby slibovali všichni ředitelé, tak zřejmě stačí sáhnout do šuplíku. A dosadit “nejlepší lidi” na klíčové stavby? Jak pan Kováčik pozná tyhle “nejlepší” ve firmě, kde je zcela nový?

Ministr dopravy Dan Ťok.
Ministr dopravy Dan Ťok • Autor: René Volfík/FOTOREPO

Jedinými konkrétními sliby, které zatím dal, je “jít víc do terénu”, to znamená jednat lépe s majiteli pozemků či odpůrci dálnic. Pomalé výkupy půdy skutečně stavby brzdí a Nejvyšší kontrolní úřad o nich mluví jako o největším problému.

Dále Kováčik slibuje začít stavět sedm dní v týdnu dvacet čtyři hodin denně. Potřeba pracovat v noci je ale spíš mýtus. Z analýz NKÚ vyplývá, že Česko dosud nezvládalo přípravu staveb. Jakmile je vydané stavební povolení a zadaný stavební tendr, rostou dálnice poměrně rychle. To ukazují i data, která ŘSD zveřejňuje na svém webu.

Těžit z práce Ťoka

Není vyloučené, že Pavol Kováčik bude nakonec hodnocen jako manažer, za jehož éry se stavba dálnic skutečně výrazně zrychlila. Ke svému štěstí nastupuje v čase, kdy ŘSD může těžit z nových zákonů, které umožní vykupovat pozemky pod stavbami i přes nesouhlas majitelů.

Jakkoliv se o tom navíc příliš nemluví a bývalý tandem ministr dopravy Dan Ťok - šéf ŘSD Jan Kroupa byli zvyklí sklízet spíš kritiku než pochvalu, za jejich úřadování se příprava staveb znatelně pohnula dopředu. Podle harmonogramů ŘSD, které na rozdíl od minulosti nevypadají úplně nereálně, se zejména v letech 2022 - 2025 s výstavbou dálnic výrazně pohne. V roce 2022 se má postavit 130 km nových dálnic, v roce 2023 to má být 66 km, v roce 2024 dokonce 138 km a v roce 2025 pak 81 km. Jde o výrazně vyšší čísla, než bylo zvykem. Nejúspěšnější byly zatím roky 1980 a 2006, kdy se postavilo shodně 78 km. Naopak v roce 2014 to bylo 0 km.

Pokud nevyschnou peníze, což zatím nevypadá, budou mít zhruba za pět let politici a manažeři ŘSD plné diáře s termíny přestřihávání pásek nových dálničních úseků. Přitom budou těžit z práce, kterou ve výrazné míře odvedli jejich předchůdci, kteří tento měsíc spíš s ostudou odstoupili.

Zároveň se dá odhadnout, že výměna na postu ředitele ŘSD výrazné zlepšení nad uvedený plán nepřinese. Kováčik se musí napřed zorientovat, zatímco jeho podřízení budou pracovat ve větší nejistotě. Pokud ale prokáže výdrž a schopnosti, prosadí, aby se Kroupovy a Ťokovy plány uskutečnily podle plánu. I to však bude známka úspěchu.

Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Marek Švehla

zástupce šéfredaktora

svehla
Přečtěte si více článků od tohoto autora/autorky. Od roku 1994 jich napsal/a 2165
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte