0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Kultura2. 3. 20215 minut

Veterán Hanks zkouší přinést Americe aspoň nějaké dobré zprávy

Western Paula Greengrasse je alegorií o současné společnosti rozklížené ve všech vrstvách

Zprávy ze světa • Autor: Netflix

Režisér Paul Greengrass je specialistou na soudobá dějinná traumata anglosaského světa. Herec Tom Hanks zase na jejich zmírňování – působí jako starostlivá otcovská síla, která dává věci do pořádku a na niž je možné se spolehnout. Spolupráci už si jednou vyzkoušeli před sedmi lety u Kapitána Phillipse, kde Hanksovu loď přepadnou somálští piráti. A v době, kdy prochází americká společnost jedním obrovským a těžko zhojitelným traumatem za druhým, dává jejich filmový tandem ještě větší smysl, zvlášť na půdorysu westernu  - kvintesenciálního amerického žánru, v němž je možné „řešit“  bolesti amerických dějin i mýty, na nichž tamní společnost stojí. Snímek Zprávy ze světa měl premiéru ke konci loňského roku, ale kvůli pandemii se nedostal do široké distribuce a teď jej studio Universal dalo k dispozici na Netflixu. Je sice zasazený do roku 1870, ale právě mluví o bolavé současnosti.

Western nebyl posledních zhruba třicet let zrovna v kurzu. Nevyhnutelné revize dějin, které přinesla druhá polovina dvacátého století, zkomplikovaly přehledné, heroické a dobrodružné příběhy o dobývání Divokého západu, které nabízel. Revizionistické westerny sice na toto zpochybnění reagovaly, ale i tak se postupně tyhle filmy přesunuly do kategorie „staré“ nebo staromódní žánry, které nezapadají do dynamiky soudobé produkce orientované na stále mladší publikum.

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Tvůrci zpráv ze světa jsou si všeho tohoto vědomi. A v žánru automaticky spojovaném s americkou identitou se snaží najít strategicky vyvýšené místo mezi uklidňující tradicí a onou nevyhnutelnou revizí. Místo, z nějž by mohli publiku čtyřicet plus – které je ochotné sledovat tradiční, předvídatelné putování nesourodé dvojice přes texaské pláně - přinést aspoň nějaké dobré zprávy o Spojených státech, a nezametat přitom pod koberec to temné v dějinách.

Zprávy ze světa se odehrávají pár let po konci občanské války. Bývalý armádní kapitán a válečný veterán Kyle Kidd (Hanks) cestuje po Americe a za úplatu předčítá všem, kdo chtějí poslouchat, novinové zprávy z blízkého okolí i vzdálených zemí. O katastrofách i fantastických dobrodružstvích, důlních neštěstích, stavbě železnice, britské královně i chlapíkovi pohřbeném zaživa, který se po třech dnech šťastně vrátil mezi živé.

V Texasu se jeho cesta náhodou zkříží s desetiletou dívkou Johannou, která strávila posledních šest let s indiánským kmenem, jenž ji unesl během útoku na její rodinu a vychoval jako jednu z nich. Její indiánskou rodinu zase obratem vyvraždili bílí osadníci a Johannu převážel zpět k jejímu strýci a tetě černošský pověřenec. Ale protože jel přes Texas, skončil na nejbližším stromě s cedulkou, že „negry v téhle zemi nikdo nechce“. Armáda tak udělá z Johanny odpovědnost kapitána Kidda a před dvojicí je několik set mil cesty.

Tu Greengrass staví jako klasické akční dobrodružství snímané stylem očekávatelným od režiséra filmů o Jasonu Bourneovi, kdy duo potkává jedno nebezpečí za druhým. Od pronásledování trojicí obchodníků s bílým masem přes splašené koně po písečnou bouři. A prožité je sbližuje. Zároveň s tím film předkládá panoramatické putování po temných zákoutích Divokého západu a historických jizvách na těle americké společnosti.

Zprávy ze světa
Zprávy ze světa
Zprávy ze světa

Amerika je země, kde vládne bezpráví i rasismus a zločin je součástí života. Moci se chápe ten nejsilnější a nejagresivnější, „Sever“ nenávidí „Jih“, bílý Indiána a Indián bílého osadníka. Amerika je země rozpolcená, bojující, znesvářená. Plná násilí a zoufalství. „Osadníci zabíjejí Indiány pro jejich zemi. Indiáni zabíjejí osadníky za to, že si jejich zemi berou,“ popíše situaci v jednu chvíli Kidd, jež se zdá být jediný morální a starostlivý člověk, pevný ve svých zásadách, a přitom otevřený jinakosti.

Přináší lidem dobré i špatné zprávy, ale nechce je jen informovat nebo pobavit, i když jeho čtení nabírá postupně rozměrů svérázného stand-upu. Jeho cíle jsou vyšší. Je vypravěč a vyprávěním příběhů se snaží měnit svět k lepšímu. Formovat myšlení, přinášet naději, otevírat okna do jiných světů včetně možností osobní svobody – jak ukazuje téměř hororová scéna v městečku, jemuž nemilosrdně vládne rasistický gangster odírající „svoje poddané“. Kidda a dívku na cestě přepadne jeho banda a odvleče je do kolonie pro zábavu, kde jim každou chvíli hrozí smrt.

Emočně minimalistický a uzavřený Hanks přitom dělá předvídatelný vývoj událostí zajímavější. A kamera Dariusze Wolského dokresluje jeho rozpoložení tlumenou paletou tónů a temnými polostíny, které kontrastují s otevřenými prostory, sluncem vypálenými pláněmi a nekonečnými obzory. Kidd je mužem, který něco skrývá (záhy se začnou objevovat náznaky o jeho minulosti) a bojuje sám se sebou. Který se musí naučit žít s tím, co napáchal, a přiznat si svoji vinu, ne ji omlouvat. Stejně jako Amerika, která až příliš často vyprávěla lživý příběh o tom, na jakých základech se zrodila - a předstírala, že minulost nemá následky a je uzavřenou kapitolou.

Což je iluze, jejíž vnitřnosti vyhřezávají už několik let v přímém přenosu před očima. Zprávy ze světa jsou tak především pečlivě napsanou alegorií o společnosti rozklížené ve všech vrstvách a načasovanou na současné Spojené státy. Hanksův Kidd, který se naučí i základy indiánského jazyka, představuje coby náhradní otec dokonalého usmiřovatele, který se dívá dopředu. Je zvěstovatelem jediné zprávy, kterou podle tvůrců Amerika potřebuje slyšet: „Válka skončila. Musíme jednou přestat bojovat.“


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].