Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda

Reklama

Často hledáte, jak…

Normalizace a film

Vávra si usmyslel, že jeden režisérský ročník zničí

Jak na pražské FAMU nastupovala normalizace

Otakar Vávra při natáčení Kladiva na čarodějnice • Autor: První veřejnoprávní
Otakar Vávra při natáčení Kladiva na čarodějnice • Autor: První veřejnoprávní

Normalizace je stále otevřené, bolavé a nedořešené téma a období československých dějin, které si každý pamatuje po svém. Jak nedávno znovu potvrdil například seriál Volha nebo kauza kolem historika Michala Pullmana a jeho uklízečky ze Žďáru. Období mezi léty 1968 – 1989 stále stojí za pozornost a je třeba se k němu vracet. Obraz všemocné StB, Charty 77 a Gustava Husáka, který tu „všechno pohřbil“, už nestačí. Normalizace zůstává i tématem v kinematografii.

Jak nastupovala normalizace na Barrandově, zkoumal v roce 2011 ve své knize Kinematografie zapomnění Štěpán Hulík. Obdobnou otázkou začínal i panel na letošní Letní filmové škole. S tím rozdílem, že se týkala pražské FAMU. „Až do podzimu roku 1970 se nic nedělo. Všechno změnila kauza s filmem Nezvaný host,“ říká historik Petr Bednařík, který se probírá archivy. Jak si ale dobu pamatují dva tehdejší studenti katedry režie, Miloslav Luther a Vladimír Merta?

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si článek zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].