Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Kultura

Komiks dostal v Benátkách potvrzení, že je umění: vyhrál Joker

Nabarvené ptáče Václava Marhoula nakonec žádnou z hlavních cen nedostalo

Joker
Joker • Autor: Warner Bros.

Na první pohled poměrně nečekaného vítěze má právě skončený filmový festival v Benátkách. Porota v čele s argentinskou režisérkou Lucrecií Martel přiřkla Zlatého lva komiksovému filmu Joker. Druhé nejvyšší ocenění Velkou cenu poroty si (ne)převzal režisér Roman Polanski za historické drama o Dreyfusově aféře An Officer and a Spy - vůči jeho zařazení do soutěže se v Benátkách protestovalo kvůli autorově minulosti. Úspěch zaznamenal i český film – snímek Extáze Gustava Machatého, který na stejném festivale vyhrál v roce 1934 cenu za režii, si odnesl ocenění pro nejlépe zrestaurovaný film; ocenění směřovalo do Národního filmového archivu. Nabarvené ptáče Václava Marhoula žádnou z hlavních cen nedostalo.

Nestává se často, že by na festivalech vítězily velké hollywoodské produkce, natož ty spojené s komiksem. Hranice mezi tzv. artem – který se oceňuje – a tzv. mainstreamem – který k soutěžím přitahuje větší mediální a diváckou pozornost, ale ceny se mu nedávají – byla na světových přehlídkách většinou pevně narýsovaná. Ve světle současné strategie Benátek, jež se chtějí vymanit se ze stínu mocnějšího Cannes, ovšem trofej pro Jokera přestává vypadat méně jako vtip a dává z pohledu festivalové politiky smysl.

Reklama
Reklama

https://www.youtube.com/watch?v=zAGVQLHvwOY

Benátky usilují o větší roli při odstartování  americké sezony cen, která vrcholí udílením Oscarů. Takové napojení získává přehlídce větší pozornost i větší relevanci – pokud snímky oceněné v Benátkách pokračují úspěšně dál a získávají další ceny, stává se z festivalu místo, které do jisté míry určuje agendu. Loni Benátky daly prostor z Cannes vyhoštěnému Netflixu a Zlatého lva si odnesla Roma Alfonse Cuarona, která následně získala tři Oscary. Rok před tím hlavní cenu bral Guillermo del Toro za Tvar vody, adekvátně sentimentální studenoválečnou fantasy ze stáje studia Fox, která získala Oscara za nejlepší film.

Jokera, jehož list Variety překřtil na „neo-Taxikáře“ a zhodnotil jako „vzácný film podle komiksu, který vyjadřuje, co se děje v současném světě“, čeká s největší pravděpodobností podobná trajektorie. Snímek nepopírá inspiraci estetikou i étosem ceněného filmu Martina Scorseseho z roku 1976 a hlásí se tak k ceněné hollywoodské renesanci - a bude s největší pravděpodobností jedním z hlavních oscarových filmů. Minimálně díky výkonu Joaquina Phoenixe v roli společností zdecimovaného super-zloducha. Jistou překážkou by pro údajně revizionistický komiksový film by nicméně mohla být kritika, že přistupuje sympaticky k toxickému mužskému hrdinovi.

https://www.youtube.com/watch?v=UjunBp9YqP4

Svůj díl kritiky si odnesl i Polanského An Officer and a Spy, který ale získal i cenu kritiků FIPRESCI. Režisér je už několik desítek let na útěku před americkými zákony kvůli sexu s třináctiletou dívkou v roce 1978. Čin americké zákony klasifikují jako znásilnění a Polanski se stal v USA persona non grata. Tvoří a žije v Evropě. V souvislosti s hnutím MeToo se kauza dostala znovu výrazně do popředí a Hollywood se začal o Polanského odtahovat. Loni ho ze svých řad vyškrtla americká akademie, která mu o čtrnáct let dřív udělila Oscara za válečný snímek Pianista.

Autorův film nicméně patřil k nejlépe přijatým snímkům festivalu. Umístil se na vrcholu tabulky kritiků hodnotících během festivalu soutěžní snímky. Joker byl v těsném závěsu jako třetí nejlépe hodnocený film. Nabarvené ptáče Václava Marhoula naopak skončilo na dně tabulky. Žádnou z hlavních cen nezískalo, nicméně den před udílením mu studentská porota udělila cenu Cinema for UNICEF - pro film, který nejlépe pojednává práva dětí. Cenu za nejlepší režii dostal švédský veterán Roy Andersson za snímek About Endlessness složený z existenciálních črt; v Benátkách vyhrál v roce 2014 s filmem Holub seděl na větvi a rozjímal o své existenci. Nejlepší herečkou je Ariane Ascaride za snímek Gloria Mundi, hercem Ital Luca Marinelli za roli v adaptaci novely Jacka Londona Martin Eden.

Polanského snímek zatím nemá českého distributora, Nabarvené ptáče vstoupí do českých kin 12. září, Joker bude mít premiéru 3. října.

Čtěte také: Marhoul přivezl do Benátek film pro špatné časy

Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Jindřiška Bláhová

redaktorka, kultura

blahova
Přečtěte si více článků od tohoto autora/autorky. Napsal/a jich celkem 381
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte