Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura

Chyť je/ji/ho, když to dokážeš

Dokument o automobilovém podvodu století vypráví i o dějinách transgenderu

Autor: HBO
Autor: HBO

Příběh tak neskutečný, že se musel stát. Čtyřdílná doku-série The Lady and the Dale, která běží od neděle na HBO, vypráví o fantastickém podvodu z Ameriky 70. let, v němž figurovalo auto se třemi koly coby spása během ropné krize a podnikavá Elizabeth Carmichael. Žena, která v čele své společnosti Twentieth Century Motor Car Corporation plánovala ukázat chlapcům z Detroitu, jak se dělá automobilová revoluce. Největší zvrat ovšem je, že Elizabeth Carmichael byla ve skutečnosti muž – podnikavý podvodník Jerry Dean Michael stíhaný FBI za falšování bankovek.

Potenciálně kontroverzní informace zavání šokantním bulvárem. O senzaci však tvůrcům  nejde a tuhle obraznou překážku elegantně přeskakují. Výsledkem je poutavá série kombinující neutuchající úžas nad zasunutou částí amerických dějin, hravou energii filmu Chyť mě, když to dokážeš, i nejednoznačné téma transgender identity.

Titulní stránce deníku Los Angeles Times z 15. července 1974 dominuje černobílá fotografie, na níž se dáma v puntíkovaném kalhotovém kostýmu a roláku opírá o kapotu sportovního auta, které zepředu připomíná elegantního žraloka. Žena se sebevědomě dívá do kamery a článek s titulkem The Lady and the Dale, The First Space Age Automobile (Dáma a Dale. První automobil vesmírného věku) mapuje fantastickou story o podnikavé vdově Liz Carmichael, matce pěti dětí, jež se rozhodla vstoupit razantně do mužského světa a nabídnout zoufalým Američanům lepší budoucnost.

Ta měla mít podobu auta na třech kolech vyrobeného s pomocí NASA technologie, které na jeden galon ujelo sedmdesát kilometrů. Což byla ke konci ropné krize rajská hudba pro americké řidiče znavené nekonečným čekáním u pump na nedostatkový benzín. Tříkolový zázrak vyvedený v promo modelu v jasně žluté barvě se dokonce objevil jako luxusní cena v populární show The Price is Right.

Díky schopnosti sebepropagace obíhal příběh Liz Carmichael televizními stanicemi jako zářný příklad amerického snu, selfmademanství, odvahy, prozíravosti, a dokonce vize na papíře podobné té, která se dnes pojí s elektrickým autem. Liz Carmichael ale neměla na srdci ekologii. Jak pronese ze staré dobové audio nahrávky, zajímal ji jen vlastní prospěch, sen o bohatství a úspěchu. Vše se ale začalo komplikovat, když se ukázalo, že někteří investoři nejsou tak úplně košer, stejně jako bezpečnost auta nebo jeho sama existence…

Média navíc zjistila, že Liz nejenže není vystudovaná inženýrka, jak tvrdila, ale ve skutečnosti ani žena. Jen -  z jejich pohledu - převlečený muž schovávající se před zákonem. Její trans identitu dobová média prezentovala vzhledem k její minulosti coby další součást promyšleného podvodu. Podle jejích blízkých, které dokumentaristé zpovídali, ale o převlek nešlo. Liz dokonce plánovala postoupit operaci v Mexiku.

Právo na správné zájmeno

Jakkoliv je příběh Liz Carmichael fascinující, vyprávět jej není úplně jednoduché. Je plný protikladů a kontradikcí, stejně jako hlavní postava. Carmichael (stále ještě coby Jerry Dean Michael) byla na jednu stranu všehoschopný podvodník bez skrupulí. Na druhou je možné vnímat ho/ji jako člověka s obrovskou osobní odvahou, který se rozhodl veřejně žít a pracovat jako trans žena v době, kdy to bylo nemyslitelné. Během soudu, který řešil, jestli byl the Dale podvod, soudce uznal, že je Liz trans žena a má právo používat své jméno i právo na označení ženskými zájmeny.

Tvůrci věnují velký prostor líčení bohaté kriminální kariéry Jerry Dean Michaela plné převleků, rolí, útěků a nových začátků. Od podomního prodeje, kde vytahoval z rukávu jeden trik za druhým, se vypracoval k falšování bankovek a šeků, a nakonec zinscenoval vlastní smrt z rukou mafie, aby unikl před policií, která mu byla na stopě. V té době už měl děti se třemi ženami. Pět jen se svojí poslední manželkou Vivian. Společně jako svérázná kočovná rodina žili neustále na útěku. I proto, že „stěhovat se bylo levnější než platit nájem“.

Autor: HBO
Autor: HBO

Candi Michael, dcera Liz, přitom léta trvající útěk popisuje jako dobrodružný život, kdy rodina dokázala zmizet na povel uprostřed noci. Během půl hodiny sbalit všechno a uhánět do jiného státu. O otci pak mluví zásadně a láskyplně jako o své matce. Stejně tak její novou identitu zcela přijal i Lizin navěky loajální švagr Charles Richard Barrett, který o ní vypráví s podobným obrovským pochopením. Kromě nich se tvůrci bavili i s několika inženýry, kteří pro Liz - okouzlení její schopností strhávat - vyvíjeli zázračné auto, nebo s novinářem, jenž ji naopak nemilosrdně odhalil jako „maskovaného muže“.

Dokumentaristé se přitom nesnaží tohle přesvědčení úplně razantně vyvrátit. Zároveň ale přistupují k Liz Carmichael s velkou empatií a humorem. Tomu napomáhá i výtvarná stránka. Z velké části je doku-série natočená jako animace z papírových vystřihovánek. A zdánlivě dětinská metoda výborně ladí s neustále se pohybujícími rovinami uvěřitelnosti nebo neuvěřitelnosti. Ať kolem samotného auta – Carmichael například slibovala neprůstřelnou kapotu – nebo kolem jejího/jeho života. A dokonce i kolem žánru a způsobu vyprávění. The Lady and the Dale začíná jako populární show o skutečném zločinu, ale pak meandruje zcela nečekanými směry.

Přestože doku-série vybízí k pochybnostem ohledně motivací Liz Carmichael u jejího podnikání i její transformace, zároveň jí vrací identitu, která jí v sedmdesátých letech byla odepřena. Ztratila se v záplavě novinových titulků a veřejných prohlášení vyprávějících její příběh jako důkaz toho, že lidi, kteří prošli změnou pohlaví, jsou z definice úskoční a nedůvěryhodní.

Tvůrci nechávají otevřenou i otázku, jestli Liz byla všehoschopný oportunista nebo výsostný podnikavý libertarián prosazující maximální svobodu ve všech ohledech. Žijící podle vlastních pravidel, schopný vidět příležitosti a s vervou se jich chápat – jako když na začátku devadesátých let ovládla prodej pouličních růží v texaském Austinu tím, že najala bezdomovce. Nebo tím, že chtěla být ženou.

Do jisté míry klame tělem i hravá animace a odlehčený tón, který autoři zvolili jako ideální formu pro pozitivní poselství ohledně otevřenosti vůči trans lidem. Přítomní blízcí sice mluví jen v superlativech, ale v dáli je i slyšet mlčení těch, jejichž zkušenost možná nebyla tak idylická. Zábavný formát tak vede k přemýšlení o otázkách kolem citlivého tématu, do nichž by se mnohým třeba ani nechtělo.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].