Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Krajinou

Nerentabilní atomy pro mír

Vždycky mi vrtalo hlavou, proč světové řeky a oceány nebrázdí flotily obchodních lodí na atomový pohon. Atomové reaktory našly přece i přes zjevné nevýhody široké využití jako stabilní zdroje masivně vyráběné energie a zvlášť na lodě převážející stovky tun nákladu by se hodily. Prakticky nepotřebují doplňovat palivo, neprodukují žádné splodiny, a energii umí dodávat v téměř neomezeném množství. Vojenské lodě a ponorky na atomový pohon jsou známé, obchodní ale ne. To nikoho nenapadlo alespoň jednu takovou loď postavit?

Napadlo. Na světě existují čtyři taková plavidla, přičemž jedno patří podle odborníků k nejkrásnějším kouskům, které kdy na vody vypluly. Projektanti americké atomové obchodní lodi Savannah si totiž hodně dali záležet, aby jejich plavidlo nejen prakticky sloužilo jako nosič nákladu, ale aby také oslňovalo svojí elegancí. Projekt obchodní atomové lodi financovaný dílem soukromými společnostmi a dílem americkou vládou měl totiž celý svět přesvědčit, že atomová energie neslouží jenom vojenským účelům, ale může mít své široké uplatnění i v byznysu.

Politici a byznysmeni o tom byli v optimistických šedesátých letech minulého století přesvědčeni. Loď nechali postavit jako součást ambiciózního projektu nazvaného Atomy pro mír.

Poté co půvabná Savannah absolvovala propagační plavby po světě, dostala ji do pronájmu jedna soukromá obchodní společnost. A v tu chvíli se ukázalo, že optimismus nebyl na místě. Jakmile mělo plavidlo začít operovat na „volném trhu“, naráželo na desítky problémů. Loď sice nemusela doplňovat palivo, ale při kotvení v přístavech vyžadovala zvláštní dohled, který měl zabránit případnému poškození reaktoru, které mohlo mít nedozírné následky. Posádka musela procházet speciálním školením a navíc jí muselo být o třetinu víc než na konvenčních pravidlech stejné velikosti. Takže i když ceny ropy v průběhu sedmdesátých let závratně rostly, což by mělo dávat lodi na atomový pohon výhodu, Savannah většinu času strávila zakonzervovaná v suchém doku.

Její provoz se prostě nevyplatil. Stejně jako u dalších třech obchodních atomových lodí (japonské, německé a ruské). Jakmile nad nimi přestal dozírat stát garantující zvláštní ochranu a finanční náhrady v případě atomové kolize, ztratily lodě konkurenceschopnost.

To jen tak na okraj – až zas někdo bude tvrdit, že jenom atomová energie se vyplatí, protože je čistá, stabilní a dovede sama sebe uživit.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].