0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Kontext1. 7. 202410 minut

Měla to být naprosto bezpečná cesta vlakem, ale něco se stalo

Máme se po pardubické tragédii bát české železnice?

Konstrukce prvního vagonu se zlomila a právě tam lidé umírali.  • Autor: Profimedia.cz

Rodiny čtyř tragicky zemřelých žen, desítky zraněných cestujících, majitel vlaku, v němž se to stalo, i potenciální noví cestující, kteří se teprve chystají koupit jízdenku – ti všichni stále čekají na výsledky vyšetřování železničního neštěstí v Pardubicích. Nejhorší srážka vlaků od roku 1995, kdy se u Chrudimi srazil motorák s utrženými nákladními vozy naloženými kládami a zemřelo devatenáct lidí, je oproti všem předchozím jiná ještě v jedné věci: nestala se jen kvůli lidské chybě a zřejmě souvisí i s bezpečnostním vybavením české železnice. 

Došlo k tomu 5. června v pardubickém železničním uzlu, kde denně projedou stovky vlaků všemi směry. Jedním z nich byl i noční rychlík společnosti RegioJet z Prahy do Košic a ukrajinského Čopu, který staví v Pardubicích krátce před půlnocí. Po vyjetí z nádraží nabral podle dosavadních zpráv vyšší rychlost, než měl dovoleno (na padesátce jel údajně 59 km/h), zřejmě přehlédl na semaforu červenou a vjel do cesty nákladnímu vlaku. 

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Strojvedoucí RegioJetu si po přejetí nečekaně nastavené výhybky stihl chybu uvědomit a vlak zastavil. Nákladní souprava jedoucí v protisměru, která potřebuje k zabrzdění mnohem delší dráhu, však nedostala včas o nečekané překážce zprávu a zhruba ve čtyřicetikilometrové rychlosti do stojícího rychlíku narazila. Oba strojvůdci se stačili včas schovat a ničivá síla dopadla hlavně na první, lůžkový vagon rychlíku. Vlivem nárazu prasknul konstrukční rám a vlivem kinetické energie od lokomotivy došlo doslova k ohnutí vagonu a vyhození z kolejí. V místě zlomu přitom spaly čtyři ženy – dvě ze Slovenska a dvě z Ukrajiny, které nehodu nepřežily. Dalších dvacet sedm lidí, jedoucích převážně v prvních třech vagonech, bylo zraněno. Jen dva z nich ale zůstali v nemocnici do dalšího týdne.

Pro účastníky tragické události je samozřejmě velmi důležitá otázka odpovědnosti a případných trestů za pochybení. Ostatní pak musí zajímat hlavně to, co říká pardubická nehoda o bezpečnosti železniční dopravy v Česku.  

Tenkrát v Jenbacher Werke

V prvních ohlasech v novinách se probíraly hlavně dvě věci: nečekaně velká demolice prvního vagonu a absence zabezpečovacího zařízení, které by mělo podobné srážce zabránit. 

Stran vagonů, o kterých je tu řeč, se musíme vrátit někam k roku 2010, kdy soukromý RegioJet vstupoval na železnici a jako konkurenta měl proti sobě České dráhy, v té době státem protežovaný podnik překypující starými nepohodlnými vagony vyrobenými ještě v komunistické NDR. RegioJet naproti tomu začal nakupovat použité vozy od rakouských, švýcarských a německých železnic. Ty tenkrát českým pasažérům zajišťovaly výrazně větší pohodlí, ale byly rovněž vyrobeny už v osmdesátých letech. Na evropské železnici ostatně nejde o nic neobvyklého. Nové osobní vagony určené pro dálkovou dopravu jsou vzhledem k rostoucí popularitě železnice a vstupu menších privátních dopravců značně nedostatkovým zbožím. Dnes je vyrábí pouze Siemens a provozovatelé musejí počítat s dlouhými dodacími lhůtami, běžně se tedy nechávají renovovat starší vagony. 

To byl případ i lůžkového vozu, v němž se v Pardubicích umíralo. Ten vyrobila v roce 1981 rakouská vagonka Jenbacher Werke, od ní si jej v rámci hromadné dodávky koupily rakouské dráhy ÖBB a některé z nich pak v letech 2014–2015 odprodaly. České dráhy odebraly devět vagonů a RegioJet čtrnáct. 

Dotyčný vůz měl tedy za sebou více než čtyřicet let provozu, to však – jak už bylo řečeno – není žádná rarita. Problém může být jinde než v samotném stáří. Důležitá je kvalita renovace, navíc po pardubické havárii zveřejnilo vedení RegioJetu, že vůz ze stejné série havaroval před několika lety během posunování v Salcburku a došlo k podobné demolici. „Dostali jsme tu zprávu až po havárii v Pardubicích,“ odpovídá šéf RegioJetu Radim Jančura na otázku, odkdy jeho firma o salcburské nehodě věděla. 

Zbývá vám 10 minut čtení, ve kterých se dozvíte:

 

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc