Čeští deváťáci jsou méně zvídaví, empatičtí i odolní než jejich vrstevníci v jiných zemích – nebo si to o sobě aspoň myslí
Výzkumníci z institutu CERGE považují výsledky za varovné a připomínají, že jenom znalosti k životnímu úspěchu nestačí
Když srovnáme patnáctileté obyvatele 37 nejvyspělejších zemí světa podle toho, jak jsou vytrvalí, zvídaví a schopní ovládat své emoce, čeští deváťáci končí na předposledním místě. Ukázala to data mezinárodního šetření PISA z roku 2022, na která se nyní podrobněji zaměřili čeští ekonomové z think tanku IDEA. Zatímco ve čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti se čeští žáci umístili nad průměrem mezinárodního průzkumu, ve zkoumaných „měkkých dovednostech“ dopadli podstatně hůř.
Přibývá přitom důkazů, že právě tyto dovednosti – psychická odolnost, trpělivost, pružnost, cílevědomost, schopnost vcítit se do ostatních a spolupracovat s nimi – jsou pro budoucí úspěch v práci i v životě stejně, nebo možná i více důležité než vědomosti z historie či matematiky. Jejich osvojení přitom držiteli napomáhá k vnitřnímu klidu, duševní pohodě a zdraví. V této souvislosti stojí za pozornost, že na špatnou psychickou kondici českých žáků už dříve po vyhodnocení svých dat upozornil například Národní ústav duševního zdraví.
Právě z těchto důvodů považují autoři nové analýzy Daniel Münich a Miroslava Federičová výsledky českých žáků za varovné a hodné dalšího prozkoumání. Odkazují se například na práci nobelisty Jamese Heckmana, podle něhož je význam měkkých dovedností pro budoucí život a pracovní kariéru tak zásadní, že by na jejich rozvíjení měly pamatovat vlády i příslušné školské úřady.


Pořád spíš znalostně
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu