Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Komentáře

Nejhorším vysvětlením pro státní pomoc Smartwings a ČSA jsou Babiš a Zeman

V čem je problematická záchrana zdejších aerolinek

Stroj společnosti Smartwings přistává na Letišti Václava Havla • Autor: REUTERS
Stroj společnosti Smartwings přistává na Letišti Václava Havla • Autor: REUTERS

To, co předvádějí představitelé vlády – konkrétně ministři Alena Schillerová a Karel Havlíček - kolem společností Smartwings a ČSA, vypadá jako fraška, ale zasměje se u ní jen cynik. Smartwings a ČSA, v níž je první zmíněná firma skoro stoprocentním vlastníkem, jsou soukromé „nadnárodní“ letecké společnosti, jejichž hlavní dopravní destinací je pražské Letiště Václava Havla. A mají zásluhou pandemie i loňského uzemnění nových letounů Boeing 737 MAX velké finanční problémy. Ty se snaží velmi neobratně vyřešit zmínění ministři. Otázka je, proč se do projektu představitelé vlády vlastně pouštějí.

Tím vysvětlením může být fakt, který popsal Respekt už před měsícem, tedy že k českým majitelům firmy Smartwings, především Jiřímu Šimáněmu, má blízko premiér Andrej Babiš.  Ani jeden z mužů vzájemnou náklonnost ostatně nijak netají. Navíc fond Andreje Babiše Hartenberg vlastní  podíl v leteckých opravnách Avia Prime: Smartwings je jejich zákazníkem, ne velkým nebo podstatným, ale je. A pak je tu menšinový majitel Smartwings - čínská společnost Citic vlastní něco přes 49 procent akcií leteckého dopravce. A ta je zase favoritem prezidenta Miloše Zemana. Tedy se také můžeme domnívat, že ministři se snaží pomoct firmě Smartwings, aby se zavděčili prezidentovi a premiérovi. A tak dál; vše, co takový vděk přináší.

Alena Schilllerová a Karel Havlíček se pokoušejí vysvětlit, že zachraňují strategickou společnost. Národního leteckého dopravce. To ovšem není pravda, i když odhlédneme od zahraniční vlastnické účasti. Společnosti Smartwings a ČSA provozují dohromady necelých šedesát letadel, z toho je v jejich vlastnictví jen jedno. Ostatní patří nadnárodním leasingovým společnostem, od kterých si je aerolinky společnosti tímto způsobem pronajímají. Na tom není nic špatného, před pandemií létalo po světovém nebi osm tisíc letadel, která patří leasingovým společnostem, nikoli těm leteckým. Je to běžná věc, Ale není to synonymum pro českou strategickou společnost.

Pak tu může být další zájem. Smartwings spolu s ČSA jsou největším zákazníkem pražského Letiště Václava Havla. A to patří státu a městu Praha. Smartwings odvedou podle oficiálního vyjádření ročně za různé poplatky letišti dvě miliardy korun, což je šestina ročních tržeb Letiště Václava Havla. Tohle by mohl být vážný argument. Peníze do státní a komunální kasy. Jenže kdyby firma Smartwings – a v žádném případě jí to nepřejeme – zkrachovala, nahradila by ji jistě jiná společnost. Ve světě jsou takových jako Smartwings stovky.

Důležitým faktorem ve hře jsou i české cestovní kanceláře. Smartwings je jejich hlavním dopravcem, v létě přepraví statisíce tuzemských turistů. Právě Asociace cestovních kanceláří ČR je také jedním z hlavních lobbistů za záchranu Smartwings, protože jim společnost nabízí dlouhodobě výhodné podmínky. To je docela vážný argument. Jenže službu pro české občany provozuje Smartwings v létě. Během zimního období se – řečeno s mírnou nadsázkou – Smartwings stává trochu kanadskou leteckou společností, protože velkou část jejich letadel si se vším všudy pronajímají tamní firmy k dopravě tamních turistů – nikoli do Česka. Stejně tak si v zimě  letouny Smartwings pronajímají arabské společnosti, třeba flydubai.

Jiří Šimáně (vlevo) a Jaroslav Tvrdík, 2016 • Autor: ČTK
Jiří Šimáně (vlevo) a Jaroslav Tvrdík, 2016 • Autor: ČTK

Určitě se nedá popřít, že Smartwings je úspěšnou společností, která v minulosti dosahovala miliardových zisků a expandovala. Její problémy byly způsobeny nepředvídatelnými skutečnostmi. Ale co je strategického na záchraně česko-čínské soukromé společnosti podnikající kromě Česka v mnoha dalších zemích? To, že by možná, ale opravdu jen možná  jiná společnost zvedla ceny zájezdů českých turistů o tisícovku nebo dvě?

Je také pravdou, že ve světě se snaží vlády pomáhat svým leteckým dopravcům, těm státním. Ale třeba norská vláda garantovala půjčku ve výši 7,5 miliard korun (v přepočtu) soukromé společnosti Norwegian Air Shuttle, která je jen o něco větší než Smartwings a má podobné, ne-li stejné problémy (a dvanáctiprocentního čínského spolumajitele). Tak proč by podobně nemohla pomoct česká vláda společnosti Smartwings?

Protože premiérem je Andrej Babiš a na Hradě sedí Miloš Zeman, kteří mají ke společnosti příliš blízko. Protože ministři Schillerová a Havlíček neumějí vysvětlit, proč by Smartwings, potažmo také miniaturní ČSA měly dostat pomoc - a čím se liší od jiných, podobně velkých i větších tuzemských společností, které jsou zásluhou pandemie v problémech a nikdo o pomoci pro ně nemluví. Jestli bylo záměrem ministrů Schillerové a Havlíčka zavděčit se nějak premiérovi a prezidentovi, pak to totálně zpackali.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].