Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Komentáře

Bude líp, když se zruší maturity?

Poté, co Andrej Babiš pořešil zdravotnictví, bere do rukou školství

Ilustrační foto • Autor: HN - Martin Svozílek
Ilustrační foto • Autor: HN - Martin Svozílek

Jeden by myslel, že nejhorší covidové výsledky na světě a pomalé očkování uvedou českou společnost do pohotovosti vždy, když se Andrej Babiš rozhodne něco velkého vyřešit. A to se teď děje. Premiér o víkendu oznámil, že maturitní zkoušky nejsou potřeba, a proto by se mohly pro letošek odbýt pouhým úředním razítkem, které dostane každý, kdo do školy chodil.  Tedy bez zkoušek, bez testů, bez nervování, ale také nutnosti se učit.

Jisté je, že letošním maturantům není co závidět. Do školy se od září prakticky nechodilo. Učit se sice mohou doma, ale příprava na maturitu není jen drcení se vědomostí, je to i diskuse se spolužáky nebo možnost promluvit si naživo s učitelem. Život v zemi se v mnoha ohledech zastavil a přinutit se v těchto kulisách k velkým studijním výkonům není snadné.

Maturanti také asi tuší, že se svět nezboří, pokud jejich ročník maturitní zkoušky ošidí. A že na profesní kompetenci a připravenosti do dalšího života to nezmění téměř nic. Pokud budou chtít něco umět, v něčem vynikat, budou se muset bez ohledu na maturitu vzdělávat sami. Ti, kdo směřují na vysoké školy, čeká příprava na přijímačky, tedy obvykle náročnější zkoušky, než jsou ty maturitní. A mladé lidi směřující do práce čeká další porce profesního vzdělávání tam.

V tomto směru tedy nejde až o tak velké drama. Co ovšem jako drama vypadá, je chování státu, jehož premiér oznamuje zásadní kroky ve své youtubové show a nebaví se s resortními ministry. Pokud by to dělal, zřejmě by zjistil, že stát ve školství nemůže všechno řešit jen s ohledem na momentální situace. Že je třeba také myslet dopředu na časy, až pandemie skončí a školy začnou fungovat normálně.

Dostat práci v Agrofertu

A právě tady vzniká problém. Říkat, že maturity jsou k ničemu, jak to o víkendu premiér udělal, je střílení do vlastní nohy. Za prvé Babiš jako obvykle lže, když říká, že se svých zaměstnanců na maturitu nikdy neptal. Jeho Agrofert se ptal, stejně jako se ptají jiní velcí zaměstnavatelé, kteří postrádají luxus malých firem a nemohou každého nového člověka individuálně sledovat. Maturita je a bude vyjádřením elementárních dispozic vykonávat nějakou práci, ochoty a schopnosti se něco naučit, zvládat komunikaci apod. A letošní maturanty může “ošizená” zkouška na pracovním trhu znevýhodnit.

Dále jde o školy. Pokud je maturita klíčovou součástí vzdělávacího systému, je krajně nezodpovědné o ní jen tak prohlásit, že je k ničemu. Babiš tím podráží úsilí českých učitelů, kteří tvrdě pracují, aby se děti na středních školách něco naučily. Navíc Babiš sleduje vlastní politické cíle. Neřeší kvalitu vzdělávání, ale hlasy v podzimních volbách. A jako výsměch všem učitelům a rodinám maturantů pak působí, když si nechá se svých novinách udělat anketu a podle ní se řídí.

Babiš má naopak pravdu, že podoba českých maturit není dobrá a má se o ní debatovat. Česko dnes vlastně dohání deset let stará politická chyba, kdy ministr školství Josef Dobeš rozhodl o ustavení centrálně řízené zkoušky, tzv. státní maturity. Každý rok je patrné, že její podoba je příliš formální a nevede k posílení vzdělanosti.

Předseda vlády ale nikdy neprojevil snahu o změně maturit debatovat, nikdy se nesvěřil, že jako největší zaměstnavatel kladl při přijímání lidí důraz na jazyky, samostatnost, kreativitu. Pokud by to včas udělal, mohlo se na změně maturit pracovat tak, aby nebyly “k ničemu”. Právě centrální řízení maturit je to, co teď komplikuje možnost přizpůsobit letošní maturitní zkoušky covidovému roku, zohlednit distanční výuku a další potíže, jimž museli studenti během roku čelit.

Česko by tedy mělo využít zkušenosti s karanténou a maturity změnit. Posílit pravomoci či odpovědnost škol - a tedy jednotlivých učitelů. Snížit důraz na encyklopedické znalosti, a naopak posílit samostatnost (nejen proto, aby se absolventi mohli ucházet o práci v Agrofertu). Mohlo by dojít k posílení významu písemných seminárních prací a jejich obhajobě, nebo jak zmiňuje ředitelka jednoho jihočeského gymnázia: “Jako vhodnou bych viděla nějakou tematickou maturitu - vybrat si třeba tři obory a v nich spolu s učitelem deset témat, jedno si vylosovat a o nich vést debatu.”

Ministr školství Robert Plaga se zrušením maturitních zkoušek nesouhlasí a dělá dobře. Tohle je téma, které musí řešit on společně se zástupci učitelů. Nikoliv marketinkoví poradci premiéra Babiše, kteří neskýtají žádné záruky, že jim na školách záleží.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].