Emo vládne světem
Totální divácké tsunami, které se prohnalo americkými kiny o uplynulém víkendu, muselo překvapit snad i autory. Druhý díl upírské ságy Stmívání s podtitulem Nový měsíc lámal komerční rekordy.
Generace pubertálních emo dívek ukázala přesvědčivě svou kupní sílu. Film měl historicky největší zisky z půlnoční premiéry a v první promítací den v pátek 21. listopadu vydělal 71 milionů dolarů, což se zatím žádnému snímku před ním nepovedlo. Ve víkendových statistikách se sice tahle vampýří romance musela sklonit před Temným rytířem a Spidermanem 3, stejně jde ale o zájem, který je nebývalý.
Zatímco série o Harrym Potterovi oslovuje dospívající chlapce a dívky se smyslem pro dobrodružství bez rozdílu pohlaví, love-story o dívce Belle a jejím upířím příteli Edwardovi je zacílená na pubertální dívky ve věku 10 – 16 let. Románové předlohy Stephanie Meyersové se skvěle prodávají i u nás, přestože ani fanoušci fenoménu Stmívání nehájí zatvrzele názor, že by – na rozdíl od Rowlingové – byla alespoň průměrnou spisovatelkou. Autorka mormonského vyznání servíruje dospívajícím holčičkám různé fetiše, souvisejícími s uvědomováním si vlastní sexuality. V sáze Stmívání je zašifrováno napětí mezi strachem z vlastního těla a probouzející se pohlavní touhou.
Režisérka prvního dílu Catherine Hedgwicková a režisér aktuálního hitu Chris Weisz spisovatelčin pohled na svět věrně přenášejí na plátno. Nabízejí abonentkám dívčích časopisů možnost do sytosti se pohledem vyřádit na rozervaných androgynních krasavcích s uhrančivým pohledem a věčně odhalenou hrudí, kteří mají zálibu v jízdě na silných motorkách.
Nabízejí divačkám identifikaci s trápící se dívkou, která citové zmatky puberty projevuje skrze otravnou sebestřednou pózu.
Pokud nepatříte mezi uvedenou cílovou skupinu, patrně vás bude nový trhák iritovat. Kritici za mořem i v Evropě ho takřka unisono ztrhali jako nudnou, špatně natočenou slátaninu. Křičí i feministky, podle nichž hlavní hrdinka Bella příliš submisivně podléhá mužské dominanci a agresivitě. Jenže ve Stmívání jsou obsaženy archetypální vzorce chování, které v emo puberťačkách po celém světě rezonují. Tažení téhle upírské ságy světem opět dokazuje, že úspěch nějakého kulturního fenoménu se neřídí ani kvalitou ani špatnými recenzemi.
S tím se dá těžko co dělat. Snad jen vykašlat se na unylý pohled sexy upíra Roberta Pattinsona a jít se podívat na jinou vampýrskou story o strastech dospívání, která právě běží v kinech – švédský snímek Ať vejde ten pravý, který podobné téma zpracovává o poznání citlivěji a vkusněji.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].