0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst
Agenda28. 5. 20086 minut

Jak financovat kulturu

Nový systém přidělování grantů na pražskou kulturu rozděluje divadelníky. Čtěte online vstupy z diskuse Společnost a kultura, kterou moderoval ředitel Národního divadla Ondřej Černý.

Astronaut
 
Autor: ČTK
Autor: ČTK

Během středy pokračovala debata o financování kultury, nejen té pražské. Kromě toho, že opět jednal pražský radní pro kulturu Milan Richter (ODS) se zástupci divadel, odpoledne se konala diskuse s názvem Společnost a kultura v Klubu Národního divadla. Z diskuse jsme připravili online vstupy.

↓ INZERCE

18:10

Jan Kačer prohlásil, že se stydí, že když byl po listopadu 1989 v parlamentu, o kulturní politice nehovořil, neprosazoval ji. "Brali jsme to jako něco samozřejmého."

"Není pravda, že je kultura prodělečná. Je výdělečná. Kultura je investice," zdůraznil Kačer. "Zatím jsme dosáhli pouze toho, že nevýznamný nýmand se stal slavným."

18:03

Dan Merta uvedl, že by Praha měla mít žebříček institucí, které hodlá dlouhodobě dotovat, podobně to funguje v Amsterodamu.

17:58

Herec Michal Pavlata vyzval primátora Pavla Béma (ODS), aby odvolal Milana Richtera. "Jsem pravicový volič a nechci, abychom prohráli příští volby."

17:46

Ondřej Černý upozornil na to, že v diskusi nepadla zmínka o tom, že by se na kulturu v Praze dávalo málo prostředků. "Výše prostředků není tím hlavním tématem."

"Máme se bavit o tom, co se dá udělat nyní," řekl Milan Uhde. "Co budeme požadovat v nárysu kulturní politiky," ptá se.

17:38

Marta Smolíková upozornila na skutečnost, že meziválečná první republika trvala pouze dvacet let a jak se jí podařilo uplatňovat své vize. "Situace se změnila po vstupu do Evropské unie." Podle Smolíkové mnoho mezinárodních organizací přestalo po našem vstupu do Unie dávat finanční prostředky na kulturní aktivity. "Spravedlnost je o tom, že všichni mají přiměřeně." Zdůraznila, že v ČR nedošlo k transformaci veřejných služeb. "Nemohu souhlasit s tím, že se o kulturu zajímá pouze pět procent společnosti."

17:30

Podle galeristy Dana Merty není současná situace sporu o grantovou problematiku problémem pouze Prahy, ale celé republiky. "Nezapomínejme, že se nejedná pouze o divadlo, ale i ostatní formy umění." Podle Merty politici nemají vizi o kulturní politice. "Kam má Praha směřovat," ptá se. "Není to problém jen pana Richtera." Jako příklad dobré koncepce uvedl Vídeň.

17:24

Novinář Jiří Peňás se ptá, proč jsou argumenty zastánců nekomerční kultury tak nepřesvědčivé. "Argumenty jsou přesvědčivé především pro nás." Hovoří o sousloví "kulturní fronta", které je neustále nasazována psí hlava. "Musíme přesvědčit establishment a veřejnost o zachování kontinuity divadelního života."

17:14

Yvona Kreuzmannová z Úřadu vlády "s obavami" sleduje počínání některých politiků na poli kulturní politiky. "Hodnota kultury je nevyčíslitelná." Dále hovořila o aspektech veřejné prospěšnosti.

17:03

Eva Žáková hovoří o kulturní politice v rámci Evropské unie. "Široká veřejnost neví, co kultura je a proč by se měla podporovat." Kulturu přirovnala k ekologii, která se vytváří v každém člověku uvnitř. Dokumenty Unie zdůrazňují, že by měla být podporována rozmanitost kultury. "Evropská kulturní lobby hodlá problematiku kultury dostat do lisabonské strategie." Podpora kultury umožňuje i průmyslový růst, připomenula.

17:01

Podle Uhdeho jsme nyní svědky stírání rozdílu mezi autentickou kulturou a masovou. "V kulturních zemích vstupenky dotovány jsou."

16:55

Milan Uhde zdůraznil, že je příznivcem trhu. "Po roce 1989 vtrhla k nám masová kultura. Nemá však vlastní tvář. Jak je to však s autentickou kulturou?." Podle něj autentická kultura slouží společnosti k sebepoznání. "Je třeba se smířit s tím, že podpora autentické kultury se může dočkat omylů."

16:50

Podle Vostrého je divadlo kulturní památkou, o kterou je potřeba se dobře starat a rozvíjet jej. "Transformace o kterou dnes jde, jako by měla vyhovovat jen jedné ideologii. Ideologie škodí umění." Obává se, že ideologie neoliberalismu se může zaměnit s vulgárním ekonomismem.

16:43

Jaroslav Vostrý hovoří o funkčním dělení umění, které si na sebe musí vydělat a na to, které nikoliv. Dotace na vstupenku vznikly za éry Brežněva, uvedl. "Dotovaná divadla mají také tvořit to, čemu se v průmyslu říká výzkum."

"Nejde o to, že se mají umělci dobře uživit," dodal s tím, že ve střední Evropě je tradice ansámblového divadla.

16:36

Klub Národního divadla se zaplnil. Ondřej Černý přivítal všechny hosty panelové diskuse. "Situaci, která nastala v Praze, bychom chtěli dostat do širších souvislostí," řekl Černý a vyzval všechny, aby byla debata vedena v pozitivním duchu. "Tato debata má problémy otevřít, jejím cílem není je vyřešit."

Pozvání ředitele Národního divadla Ondřeje Černého přijali Jaroslav Vostrý,Milan Uhde,Yvona Kreuzmannová,Dan Merta,Jiří Peňás,Marta SmolíkováEva Žáková.

Části divadelníků se nelíbí, jak jsou nově rozdělovány granty pražským divadlům. Petici Za Prahu kulturní již podepsalo přes dvacet tři tisíc lidí. Petice obsahuje i požadavek na odvolání Richtera.

Zástupce nespokojených umělců přijal již ministr kultury Václav Jehlička (KDU-ČSL), ve čtvrtek by měl přijmout zástupce soukromých divadel včetně Petra Kratochvíla, který je spolumajitelem Divadla Ta Fantastika. Rovněž se bude konat další demonstrace před magistrátem odpůrců politiky pražského magistrátu.

Spor se vede o to, že magistrát rozděluje peníze podle počtu prodaných vstupenek. Tento systém pak znevýhodňuje malá divadla. Jakub Špalek z divadelního spolku Kašpar již oznámil, že divadlo ukončí provoz.

Richter tvrdí, že nový systém rozdělování penež je správný. "Granty rozdělují odborníci a nikoliv politici. Nemyslím si, že podporujeme kulturu průměrné české lůzy. Odmítám přistoupit na tvrzení některých divadelníků, že člověk, který se dívá na TV Nova, Prima nebo čte Blesk, AHA a Šíp, je hlupák," uvedl Richter v online rozhovoru serveru iDnes.cz.

Podívejte se na video Kapitalismus s tváří vola. Obsahuje ukázku ze hry divadla Semafor Děti kapitána Granta.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].