Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Diskuse

Zklidní řidiče na silnicích tvrdá represe v kombinaci s kampaněmi, které lidem ukážou, jak vypadají následky nezodpovědné jízdy?

Listopad přinesl špatnou zprávu. Ještě před měsícem statistici na dopravní policii hlásili, že letos zřejmě nepřesáhne počet zabitých na českých silnicích číslo 900. Byl by to úspěch, historicky nejméně lidí na silnicích zemřelo před dvěma lety, kdy se součet zastavil na čísle 781 (potom se statistiky opět zvýšily). Uzávěrka za poslední měsíc ukázala, že nebude co slavit. Řidiči podcenili mokro a tmu, v listopadu zemřelo přes sto lidí a budeme rádi, když na konci roku nepřesáhne počet mrtvých tisícovku. V mezinárodním srovnání počtu obětí dopravních nehod na milion lidí se Česko se svými 119 mrtvými pořád drží hluboko za průměrem (první je Holandsko s počtem 48 mrtvých).

Den, kdy se naučíme řídit svá auta bezpečněji, je zjevně v nedohlednu. Tím spíš, že nový šéf dopravní policie Leoš Tržil si myslí, že problémy vyřeší lepší silnice a tažení proti drzým chodcům. Naděje je v tom, že čím dál víc lidí v terénu ví, jak si s arogancí řidičů poradit. Teď se jen čeká, čí přístup se prosadí.

Ať to frčí

Ředitel dopravní policie Leoš Tržil má auta rád. Vystudovaný stavební inženýr vlastnil dlouhá léta historický model Tatry 613 a organizoval srazy jejích fanoušků. „Když jedete v koloně šedesáti stejných aut, je to skvělý pocit,“ vzpomíná na doby, kdy šéfoval dopravní policii v Jihomoravském kraji. Do nové funkce nastoupil s tím, že piráti silnic se mají připravit na větší množství policejních hlídek na silnicích. Výrazné snížení vážných nehod si prý ale od většího množství uniformovaných mužů na silnicích nikdo slibovat nemá. „Studie ukazují, že výkony dopravní policie můžou nehodovost snížit jen o deset, patnáct procent,“ říká čerstvý šéf dopravní policie. Je pravda, že třeba Nizozemsko nemá v ulicích víc uniformovaných mužů než Česko, a přitom se vykazuje výrazně optimističtějšími statistikami. Jenomže to samo o sobě nic neznamená: Holanďané nahradili muže zákona systémem radarů a podobně to řeší i Španělé nebo Portugalci, kde je dopravních policistů také méně než u nás.

Na lásce k autům není samozřejmě nic špatného. Leoš Tržil se ale moc nezdržuje s tím, jak opravdu zlepšit špatný styl místních řidičů. Podle vrchního dopraváka je totiž hlavní klíč ke snížení počtu nehod v lepší dopravní infrastruktuře. Stačí dobudovat silniční síť a rozšířit dálnice o další pruhy. Auta začnou jezdit po silnicích plynule a vážná nehodovost poklesne. „Dopravní inženýři říkají, že až o čtyřicet procent. A já jim věřím,“ říká nový policejní ředitel.

Čechům se nepodařilo vtlouct do hlavy, aby i po nasednutí do auta dodržovali pravidla.A je tu ještě jeden recept. Leoš Tržil zaujal brzy po svém nástupu prohlášením, že chce kontrolovat chodce u přechodů, aby se nevrhali pod kola aut. Pokoušel se tím reagovat na fakt, že po zavedení přednosti na přechodech stoupá počet zabitých chodců. Odkud se ale vzal předpoklad, že za to mohou chodci? Z tabulek naopak vyplývá, že většinu nehod, při kterých se srazí auto s chodcem, zavinili řidiči. Jen čtyřiadvacet procent smrtelných nehod v letošním roce si způsobili sami chodci (Více v článku Adama Šůry - Spěchám do rakve).

On-line rozhovor s Karlem Pospíšilem, vedoucím sekce bezpečnosti silničního provozu ÚAMK - 9.12. od 11:00.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].