sobota 4. 3. 2017

Denní menu

Komentovaný výběr toho nejzajímavějšího ze světových médií od pondělí do soboty.

Zpívání během těhotenství. Tak zní titulek takřka geniální recenze pěveckého vystoupení Beyoncé na ceremoniálu Grammy. Ojedinělý text už v tom, že jej pro The New York Times nenapsal hudební kritik, ale Catherine Sainte Louis, redaktorka, která se věnuje zdravotní rubrice.

Těhotenství totiž ženám ztěžuje nejenom schopnost zpívat, ale často i mluvit. „Je to nefér, ale bývá to jen dočasné,“ potvrzuje Anthony Jahn, lékař Metropolitní opery. Rostoucí plod tlačí na plíce a bránici, zároveň zvýšená hladina estrogenu a jiných hormonů způsobuje, že hlasivky otékají a vibrují jiným způsobem. Zpěvačka musí vynakládat mnohem více úsilí: těhotné ženy musí na výdech více tlačit, aby hlasivky patřičně rozezněly a dosáhly požadovaného zvuku.

Reklama
Reklama

Musí také změnit způsob dýchání. Nádech hluboko do břicha bývá pro zpěv nejvhodnější, ale to u těhotných není možné, spoléhají se na hrudník, což je méně efektivní, namáhavé a vede to k rychlejší únavě. Když se o tom, že Beyoncé bude vystupovat na Grammy těhotná s dvojčaty, dozvěděla jiná velká zpěvačka Celine Dion, řekla jen: „Whoa. Je to bojovník. Jestli to někdo zvládne, pak ona.“

Fascinující medicínský popis zohledňuje i další faktory těhotenství, které mají vliv na hlas - jako reflux. Podobně je to s hormony, které jinak v týdnech mezi menstruacemi kolísají a ovlivňují rozsah. Nehledě na skutečnost, že hlubší hlas často přichází s přechodem.

https://www.youtube.com/watch?v=pqt8GOMI5VY

Reklama
Reklama
Reklama
Sledujte Denní menu na Twitteru
@dennimenu

Přihlaste se k newsletteru a žádné Denní menu vám už neunikne

Přihlášením se k odběru souhlasíte se zpracováním osobních údajů, více informací.

Na placu bylo ten den natáčení nezvykle plno. Nejen herci a režisér nebo producent, dokonce i nejvyšší šéfka produkce studií 20th Century Fox dorazila. Všichni chtěli být přítomní historickému okamžiku - a vlastně si i tak trochu zašmírovat. Píše se rok 1982 a v centru pozornosti tu jsou dva nervózní herci Harry Hamlin a Michael Ontkean, kteří se právě chystají natočit scénu, v níž se poprvé v dějinách hollywoodského filmu dva muži vášnivě políbí. Film se jmenuje Making Love a zobrazuje homosexualitu a téma coming outu revolučním, protože neodsuzujícím způsobem.

Okolnosti zrodu a natáčení Making Love i dobových souvislostí raných osmdesátých let skvěle zachycuje text od Kate Aurthur na serveru Buzzfeed. Účastníci tu po 35 letech vzpomínají na vznik filmu, zároveň článek přináší vysvětlení, proč tato zlomová romance upadla v zapomnění – spolu s dalšími progresivními filmy spojenými s gay tématikou (Personal Best, Partners, Deathtrap neboVictor/Victoria).

Reklama
Reklama

„Moje generace byla během dospívání bombardována výhradně negativním zobrazením homosexuality,“ vzpomíná scenárista Barry Sandler, kterému bylo v době natáčení pětatřicet. „Byli vždy sebevrazi, zoufalci, vrazi. Anebo terče posměchu – vždy v ženských převlecích. Takový obraz sebe sama jsme získávali z filmů.“

Snímek zachycující zmatení ženatého lékaře, který náhle zahoří láskou k úspěšnému a otevřeně homosexuálnímu spisovateli, psal Sandler s jasným poselstvím a vírou, že může změnit vnímání LGBT komunity: „Přál jsem si, až ten film uvidí nějaký mladý kluk v malém městě v Missouri, aby pochopil, že v tom není sám. A že všechno bude ok.“

Reklama
Reklama