Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Denní menu, Společnost

Pozor, hoax! Facebook v Německu začne nálepkovat lživé zprávy

Autor: AFP, Profimedia
Autor: AFP, Profimedia

Facebook začíná podnikat konkrétními kroky, jak v Německu letos před volbami zamezit šíření lživých zpráv.

Nová opatření se začnou zavádět „během několika následujících týdnů,“ uvedl Facebook v neděli na svém blogu. Půjde hlavně o tři opatření: 1) usnadnit čtenářům, aby mohli lživou zprávu nahlásit, 2) potvrdit nebo vyvrátit podezření, což pro Facebook budou dělat přímo němečtí novináři a 3) ztížit možnost, jak na šíření hoaxů na Facebooku vydělat.

Poznatky z toho, jak se nová opatření osvědčí, se budou v budoucnu využívat i jinde ve světě, slibuje Facebook.

Německé úřady už dříve pohrozily Facebooku pokutou až půl milionu eur za každý lživý příspěvek, který zůstane viset na síti déle než 24 hodin. Cílem je zamezit šíření zvěstí typu „Papež podpořil Trumpa“, které po zkušenosti z loňských voleb v USA mohou v čtenosti a počtu sdílení na Facebooku snadno převálcovat normální zprávy a výrazně ovlivnit nálady voličů.

Facebook slibuje odstřihnout od reklamních příjmů notorické šiřitele hoaxů.

Angela Merkel již loni varovala, že fenomén lživých zpráv na sociálních sítích je pro Německo momentálně jednou z největších hrozeb. Problém se týká i Česka a  souvisí s tím, že mnozí čtenáři lidé považují vymyšlené příspěvky za pravdu a ochotně je dále šíří. Facebook přitom dosud fungoval tak, že příznivce jednoho typu zpráv zásobuje dál podobnou potravou a čtenáři se tak jen utvrzují v rámci svých sociálních bublin ve lži. Mnohé vymyšlené příspěvky přitom ani nemají politické cíle, ale jsou pro svoje tvůrce jen prostředkem jak nasbírat hodně sdílení a vydělat na reklamě.

Nový systém v Německu má uživatelům Facebooku v prvním kole usnadnit, aby podezřelou zprávu označili, což – jak vysvětlil manažer Facebooku Guido Bülow nyní v deníku Bild – spustí proces přezkoumání („fact-checking“), které Facebook svěří do rukou nezávislé novinářské organizace Corrective. Pokud se podezření potvrdí, Facebook zprávu nevymaže, ale označí, a navede čtenáře k věrohodnému zdroji, který uvede věci na pravou míru. Zároveň Facebook slibuje odstřihnout od reklamních příjmů notorické šiřitele hoaxů, kteří se vydávají za regulérní zpravodajské portály.

Rešeršisté, kteří se do fact-checkingu zapojí, zdůrazňují, že za svoji práci nebudou dostávat od Facebooku žádné peníze. „Jsme přesvědčeni, že proti šíření falešných zpráv na sociálních sítích je potřeba udělat vše, co se dá,“ řekl Bildu David Schraven z organizace Corrective.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].