Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Společnost Denní menu

Nestálo by za to si na VW postěžovat u soudu?

Washington Post v nových časech • Poutní tragédie • Až lidem dojde podfuk VW • Lék na násilníky

NEMECKO_AUTOMOTO_KRIMINALITA_EKOLOGIE_FIRMY_VOLKSWAGEN_4_213
Autor: Globe Media / Reuters

Slavný list The Washington Post mizí. Samozřejmě ne ze zemského povrchu, takže naděje na Watergate číslo dvě pořád žije, ale mizí tam, kde jsou v dnešním mediálním světě reklamy, a tedy příjmy. A to podle jejich majitele a šéfa firmy Amazon Jeffa Bezose rozhodně není tisk, ale rozhodně to není ani webová stránka.

Land_on_the_Moon_7_21_1969-repair
Autor: Wikimedia Commons

Reklama
Reklama

Problémy s úbytkem reklam, které kromě předplatného či zakoupených výtisků každé noviny živí, jsou známá věc. Například ve Spojených státech se za posledních deset let zmenšil v tisku na polovinu. Hodnota reklam na webu sice setrvale roste, ale doposud ne dostatečně, a navíc se mezi uživateli rozmáhá blokovací móda, která nás má uchránit před “vlezlými a odpudivými reklamami” - ovšem důsledkem je, že čtenáři neplatí za články na webu už vůbec nic, tedy ani diskomfortem při surfování. V USA má podobnou aplikaci nainstalovanou téměř 50 milionů uživatelů.

Slavný americký list proto míří do nových hájemství. WP je nyní prakticky zadarmo na službách Amazonu a pro majitele Kindlu. Má také pro čtenáře velmi výhodné partnerství s Apple News a všechny jeho články jsou k dispozici i skrze Facebook Instant Articles – kdy noviny dodávají své texty přímo této sociální síti a čtenář si je pak čte, aniž by musel odejít na web daného média.

Pro noviny to zní jako začátek nových časů – byť jeden z bonmotů nazývá Facebook Instant Articles „něčím mezi pohřbem a svatbou“.  Když Bezos před dvěma lety WP kupoval, nechal se slyšet, že vydavatelskému řemeslu nerozumí ani zbla, ale má docela dost peněz a něco málo rozumí internetu. Teď se ukazuje, že to nebyl bonmot na slavnostní večírek, ale promyšlený plán.


Počet obětí tlačenice při hadždži, každoroční pouti do Mekky, stoupl při uzávěrce tohoto menu na 717 a několik stovek bylo zraněno. Tragédie přišla po devíti relativně klidných letech - poslední podobná událost se odehrála v roce 2006 a tehdy chaos při symbolickém kamenování ďábla stál život 364 lidí. Saúdské úřady před letošní poutí uklidňovaly poutníky, že bezpečnostní opatření jsou bezprecedentní, v akci je letos 100 000 policistů. Zatím nejtragičtější nehoda při pouti se odehrála v roce 1990. Tlačenice v tunelu zahubila přes 1400 lidí.


Svět ohromeně hledí na lež Volkswagenu - firmy, kterou bylo těžké nemilovat a jež nemilosrdně podfoukla miliony svých ctitelů a několik světových vlád k tomu. Postižení majitelé praktických jettů, roztomilých beattlů, ikonických golfů, solidních passatů a také koncernového Audi A3 možná budou brzy ohromeně hledět na účty, co pro ně tenhle skandál znamená.

winterkorn3
Autor: Globe Media / Reuters

A VW pak zase bude ohromeně hledět, co se na něj sype, až to všem těm lidem opravdu dojde. Protože přinejmenším ve Spojených státech - kde skandál s emisemi oxidů dusíku vypukl, protože Američané jsou na NOx vysazení, zatímco Evropanům je víceméně fuk, a naopak se mnohem víc trápí uhlíkem - by řidiči velmi lehce nemuseli znovu dostat technickou.

To pokud by se na svých autech rozhodli nic neměnit. Pak reálně hrozí, že by jim jejich VW zůstal jen na ozdobu v garáži. Co by ale znamenalo dát auto do pořádku a do souladu s pravidly? Za prvé přidat do motoru součástku v jiných dieselech a jinde běžnou, zvláštní druh katalyzátoru. VW se chlubil, že docela velkou krabici v ceně kolem 150 000 korun nepotřebuje. To je docela vysoká suma, kterou by nejspíš VW sám hradil. Už by ale nehradil poměrně velký kus kufru,  jež zařízení zabere, ani jeho pravidelnou údržbu.

I to je zatím pořád docela jednoduché - jenže protože takto upravený motor už nebude tolik výkonný jako předtím, nestálo by za to si na Volkswagen postěžovat u soudu?  Nejde nutně o “živost” a “točivost”, tedy hesla, kterým rozumí hlavně piloti F1 a recenzenti automobilových magazínů. Auto bude jednoduše potřebovat víc nafty, a to již není úplně zanedbatelná položka v uvažování o nákupu nového vozu.

VW vědomě inzeroval nižší spotřebu, než je po nynějším skandálu a podle pravidel schopen zaručit.  Finanční náklady celé aféry se tak možná nezastaví ani na oněch 18 miliardách dolarů, jimiž hrozí americká vláda.


Podle washingtonské Post-Kaiser Family Foundation nahlásí pouze jedna žena z pěti, že byla během docházky na vysokou školu sexuálně obtěžována. Oběti prý nechtějí na sebe strhávat pozornost nebo si nejsou jisté, zda to, co zažily, je považováno za sexuální obtěžování a zda by jim někdo uvěřil.  Řešením může být Project Callisto.

Dotyčná či dotyčný se na tuto stránku zaregistrují, vytvoří si profil, poskytnou pro ověření fotografii či textové zprávy související s napadením a nakonec vyplní dotazník.  Hlášení můžou hned zaslat příslušným orgánům, ale čin lze také zaznamenat a k dokumentu vrátit kdykoli později; není tu tedy vyvíjen okamžitý tlak ani od školy, ani od policie. Coby třetí možnost oběť může „jen“ čekat, zda nedostane od systému hlášku, že někdo jiný obvinil stejného přestupku téhož člověka. A pak se znovu rozhodnout, co dál.

Podle webové stránky Sexual Health Innovation by platformy jako Callisto mohly snížit až o 60 procent právě riziko, že jeden pachatel bude útočit znovu. Další ohlasy přitakávají, že Callisto je přesně to, co univerzity potřebovaly. Oběti sexuálního násilí bude k zaznamenání či ohlášení činů povzbuzovat už to, že mohou zůstat absolutně anonymní – a projekt tak může být bodem obratu v dlouhodobém přehlížení sexuálních útoků ze strany mnoha správců vysokoškolských campusů.

Callisto je zatím otevřená studentům a studentkám Pomona Colllege a univerzity v San Francisku. Pokud se osvědčí, tvůrci ji plánují rozšířit dál.  Google.org – charitativní organizace Googlu - již oznámil, že bude Callisto financovat. „Pomáháme podnikatelům, kteří se skrz technologii snaží najít řešení pro globální problémy,“ nechala se slyšet jeho ředitelka Jacquelline Fuller.


Video: Dva novináři katarské Al-Jazeery, Mohamed Fahmy a Baher Mohamed, čekali na svůj osud v egyptské cele od prosince 2013. Byli obviněni z „šíření falešných zpráv“ a „zaujatosti“. Legrační obvinění mělo velmi nelegračními dopady, případ vzbudil velké pohoršení a zájem světové veřejnosti. Ve středu dostali oba mimořádný prezidentský pardon - a tohle jsou jejich první minuty na svobodě.


Kulturní tip: Sóley. Meat Factory, Praha 25. září. Dva roky po úspěšné koncertní premiéře se písničkářka Sóley Stefánsdóttir přijede opět představit pražskému publiku, tentokrát s čerstvou, intimnější a osobnější deskou Ask the Deep. Vyšla v květnu na značce Morr Music a navazuje na sólový debut We Sink z roku 2011. Islanďanka se na nové nahrávce ještě víc vzdaluje zasněným polohám domácí kapely Seabear a nechává svůj podmanivý hlas vést skrz temně popové songy.  Hostem budou momentálně v Berlíně usazení Fiordmoss finišující s novou deskou, ze které dají ochutnat i divákům jednoho z mála pražských koncertů.

https://www.youtube.com/watch?v=uthXPbvZJok

Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte