Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Denní menu, Kultura

Mytologii Hvězdných válek dotváří Richard Wagner

Star Wars: Poslední z Jediů • Autor: Profimedia, Film Stills
Star Wars: Poslední z Jediů • Autor: Profimedia, Film Stills

Frank Lehman, odborník na filmovou hudbu z Tuftsovy univerzity, nezahálí. Pouhý den po premiéře Star Wars: Poslední z Jediů už aktualizoval svůj Kompletní katalog hudebních motivů ve Star Wars I-VIII. Zájemce zde tak najde nejen oblíbené melodie The Force, Han and Leia nebo Imperial March. V tuto chvíli obsahuje katalog 55 leitmotivů – hudebních témat, která odkazují na postavy, předměty či emoce v této sáze, a k tomu 43 náhodných motivů, které podle něj nesplňují kritéria leitmotivu, ale přesto mají v příběhu dramatický význam.

Na akademickém zájmu o hudbu z Hvězdných válek ilustruje Alex Ross, přední hudební kritik časopisu The New Yorker, význam a přínos skladatele Johna Williamse, který je autorem hudby ke kompletní sáze. Ross se vrací k Richardu Wagnerovi, který sice termín leitmotiv ze zásady nepoužíval, ovšem pracoval s opakujícími se motivy v operách velmi důsledně a pečlivě.

Přisuzoval je nejen hrdinům, ale i věcem – proslavený je třeba motiv meče. Tato praxe se dle některých výkladů pak vžila v éře němého filmu, kdy si publikum teprve zvykalo na vyprávění příběhů pomocí vizuálních sekvencí. „Hudební doprovod představoval červené vlákno pro orientaci v matoucí vizuální naraci,“  cituje Ross akademika Jamese Buhlera. Tady Wagner nabízel vskutku hity a jeho Jízda valkýr doprovázela v kinosálech scény bitev, honiček a řítících se koní.

Georgi Lucasovi se od počátku líbil nápad sci-fi ságy, která se odehrává za doprovodu romantického hudebního pozadí, jež působí spíše nostalgicky než futuristicky. Toho se Williams zhostil výtečně a později svůj záměr vysvětlil takto: „Neměla to být hudba, která by evokovala terru incognitu, ale její naprostý protiklad. Hudba, která by nám připomněla dobře známé věci a emoce ukrývající se ve vzpomínkách. Což jsem si jako muzikant přeložil do jazyka opery devatenáctého století. Jazyka Wagnerova, chcete-li.“

Tato metoda podle Williamse podtrhla onu zvláštní mytologii, jíž jsou Hvězdné války prosycené. Neustále zdůrazňování opakujících se motivů – hudba heroická i zlověstná, když se objeví Darth Vader, to vše v sobě má jistou hravost. Zároveň zde hudební složka upozorňuje na to, co je divákovi beztak zřejmé pohledem, a celý vjem tak zdvojuje. Jak Ross uzavírá: „To přesně odpovídá úsměvné naivitě Lucasova filmu.“

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].