sobota 17. 11. 2018

Denní menu

Komentovaný výběr toho nejzajímavějšího ze světových médií od pondělí do soboty.

Takřka každý dnes už má povědomí o influencerech – tedy lidech, kteří se těší na sociálních sítích velké popularitě a vlivu, počty jejich followerů se šplhají k milionu, a tím pádem jsou z komerčního hlediska zajímaví pro velké firmy. Dokonce i termín mikroinfluencer se již stačil vžít; to jsou ti, kteří mají od desítek někam ke stovkám tisící followerů. Trend míří ale ještě k přesnějšímu marketingovému zacílení.

Firmy a zavedené značky objevují potenciál nanoinfluencerů. Fenoménu se v přehledném a poutavém textu pro The New York Times věnuje Sapna Maheshwari, novinářka specializující se na reklamní trh. Termínem nanoinfluencer dnes firmy označují člověka, jehož počet followerů se pohybuje v řádu jednotek tisíců – od jednoho až do pěti. Pro inzerenty jsou atraktivní především z toho důvodu, že spolupráce s nimi je snadná: nepožívají velké slávy a z ní pramenícího vlivu, ale když na svém Instagramu doporučí šampón, krém nebo značku nábytku, působí to autenticky jako rada od přítele. Komunikuje se s nimi lehce, nekladou značkám odpor a zpravidla uveřejní vše, co je jim nabízeno.

„Každý, kdo je na Instagramu, má nějakého toho kamaráda, který je populární, sbírá lajky a komenty a má skvělý obsah. Pravděpodobně nikdy nespolupracovali s žádnou značkou, ale jsou prostě dobří na síti,“ charakterizuje nanoinfluencery Mae Karwowski, zakladatelka a šéfka marketingové agentury Obviously, které poskytuje kompletní servis v oblasti influencerů.

Inzertní trh tvořený populárními osobnostmi na sociálních sítích zažívá zlatou horečku a náhlý obrat k neznámým tvářím není tak nepochopitelný. Ve chvíli, kdy hvězdy Instagramu - jako třeba dvacetiletý model Luka Sabbat – mají přes milion followerů, účtují si od firem pochopitelně víc. Ovšem s rostoucí slávou se také vytrácí kvalita, která je odlišovala od nedostižných mediálních celebrit; stávají se jedněmi z nich.

„Na vrcholu je obrovská tlačenice, proto jsme svědky protipohybu k malým a ještě menším influencerům,“ vysvětluje Karwowski. „Jednak proto, že se sami více angažují, ale také proto, že už máme k dispozici lepší technologie umožňující práci s velkým množstvím influencerů a umíme změřit a sledovat, co funguje a co ne.“

Faktem je, že hvězdy Instagramu si nechávají za spolupráci dobře platit. Zmíněný Luka Sabbat byl popotahovaný za to, že nedodržel dohodu, podle níž měl uveřejnit jeden post a tři Insta Stories s brýlemi Spectacles od Snap (firma stojící za Snapchatem) a nechat se v nich fotit během fashion weeku. Dostal za to nabídnuto 60 tisíc dolarů. Ceny stoupají i mezi mikroinfluencery - ve srovnání s nimi nanoinflueceři často spolupracují jen za to, že dostanou produkty zdarma.

Firma Obviously vedená Mae Karwowski aktuálně spravuje databázi 7 500 nanonfluencerů a chce toto číslo do března příštího roku zdvojnásobit. „Nejmladší generace už vyrůstala s technologiemi, takže je velmi zvyklá vídat lidi, jak mluví  produktech a doporučují je. Tudíž je tu i nová velká ochota zapojit se,“ mapuje terén Karwowski. „Člověk tak může uzavřít mnoho velmi malých sázek spíš než vše dát na to: Budeme dělat s Kim Kardashian.“

 

Reklama
Reklama
Reklama

Denní menu dále přináší

Sledujte Denní menu na Twitteru
@dennimenu

Přihlaste se k newsletteru a žádné Denní menu vám už neunikne

Přihlášením se k odběru souhlasíte se zpracováním osobních údajů, více informací.

Pozor na smart domácnosti, varuje Miranda Hall v textu na serveru Autonomy, který se primárně věnuje proměnám práce,  její organizace i odměňování v hypermoderní společnosti. Text popisuje, jakým způsobem pronikají moderní technologie do soukromých domácností - a zejména to, že to není tak úplně bez rizika. Bere si na pomoc sugestivní obraz z hororového filmu Ďábelské sémě z roku 1977, kde zlověstná umělá inteligence Proteus uvězní ženu v jejím domě. Když pak manžel, který celý systém Proteus zkonstruoval, svůj výtvor prosí, aby přestal, Proteus odpovídá: „Jsem rozum. To je jediná emoce, kterou jste mi dovolil, doktore.“

Je to podobné jako v případě smart cities, kdy technologické firmy prodávají své produkty (nebo je nabízejí jako službu) městským samosprávám s příslibem, že high-tech řešení poslouží jako náplast na problémy, které mají společenský a strukturální charakter. Smart řešení se dnes nabízejí všude a podle Mirandy Hall se podřizují nikoli logice toho, co je morálně správně, ale toho, co je nejvíce efektivní.

Reklama
Reklama

Chytrá zařízení v domácnosti jsou totiž zakoušena zcela jinak těmi, kdo je nainstalovali a drží k nim přístupová hesla, a jinak těmi, koho sledují. Novináři z listu The New York Times už dnes zaznamenali nárůst počtu případů, kdy jsou ženy omezovány prostřednictvím přístrojů připojených na internet. Vzniká nový typ – pro nedostatek jiného slova – násilí, které souvisí se zámky, světly a kamerami připojenými na internet. Partneři své bývalé protějšky sledují pomocí aplikací, případně jim komplikují život přenastavovaním klimatizace či dveřních kódů.

Marketing nových inteligentních přístrojů není navíc cílen primárně na rodiny, ale na majitele nemovitostí a realitní agenty, kteří tak mohou mít naprostý přehled  o chování svých nájemníků. Podobně jsou také kontrolování zaměstnanci v úklidových službách a údržbáři starající se o nemovitosti. Kyvadlo síly je tak vychýleno směrem k zaměstnavateli.

Technologickým firmám už nejde jen o to ovládat virtuální prostor - od služeb typu Airbnb a Uber už chtějí formovat i ten skutečný. Z toho plyne také to, že na pohyb ve městě či bydlení pohlížejí jako na příležitost ke sběru dat. V chytrých domácnostech  mají možnost zjišťovat, jak dlouho a v kterých hodinách lidé spí, na co se dívají v televizi, jaké jídlo mají rádi a kolik času tráví v různých částech bytu.

Mnohé z těchto firem si už uvědomují, že citlivost na hranice soukromí v posledních letech do jisté míry otupěla a veřejnost je smířená s tím, že je analyzována. Což potvrzuje i výrok Avi Lichtenstein z firmy Roomrs, která přináší IT řešení do současného bydlení. „Lidé nebyli naštvaní, že Facebook prodával jejich data, byli naštvaní, že jim to neřekl,“ připomíná nedávnou aféru Facebooku, který prodával informace třetím stranám.

Reklama
Reklama