pondělí 3. 9. 2018

Denní menu

Komentovaný výběr toho nejzajímavějšího ze světových médií od pondělí do soboty.

Pro 18 tisíc dětí v okrsku 27J v americkém Coloradu je letošní návrat z prázdnin o něco méně bolestný, než bývalo zvykem. Respektive přesně o dvacet procent. Školy v tomto okrsku na severovýchodě Denveru se totiž přidávají k experimentu, pro který se kvůli úsporám rozhodla i jiná americká města: zkracují školní týden z pěti dnů na čtyři.

O prázdninách o tom informoval americký veřejnoprávní rozhlas NPR a krátce po něm také zpravodajský server Quartz.

Reklama
Reklama

Distrikt 27J patří v Coloradu spíš k větším, spadá pod něj 12 základních a 13 dalších škol. Volným dnem bude pondělí, školní rok tu tedy začíná až úterý. „Očekáváme úspory kolem jednoho milionu dolarů,“ uvedl podle NPR ředitel školské správy Chris Fiedler. Úspory mají plynout z menších výdajů za dopravu, platy učitelů a provoz budov.

Jeho okrsek není výjimkou. Na čtyřdenní režim přešlo podle Quartzu v Coloradu už 98 okrsků a podobně postupují i školy v Montaně, Idahu, Missouri, nebo Nebrasce. Po celých Spojených státech lze najít 550 takových oblastí, aspoň jeden je v celkem 25 státech.

Zastánci nového opatření argumentují kromě úspor tím, že čtyřdenní týden dává školám výhodu v boji o kvalitní učitele - navíc budou mít i víc času na kvalitní přípravu. Kritici oponují hlavně tím, že zkracování týdne není progresívní opatření motivované snahou o větší kvalitu, ale že jde primárně o potřebu ušetřit - a těžko tedy tento postup dávat jiným za vzor. Kratší týden si navíc většinou volí venkovské okrsky, kde jsou s dopravou větší starosti než ve městech.

Pokud jde o peníze, v Oklahomě dospělo tamější ministerstvo školství ke zjištění, že zkrácení týdne ve finále nemusí k úsporám vést, respektive že mezi výší nákladů a počtem školních dnů nelze najít prokazatelnou korelaci.

Jedno nepříjemné mínus spočívá také v tom, že pro rodiče znamená volný den extra starost, jak o děti pečovat. V distriktu 27J už mají řešení – placenou péči za 30 dolarů na den.

https://www.youtube.com/watch?v=4KYsZgByBj8

 

 

 

Reklama
Reklama
Reklama
Sledujte Denní menu na Twitteru
@dennimenu

Přihlaste se k newsletteru a žádné Denní menu vám už neunikne

Přihlášením se k odběru souhlasíte se zpracováním osobních údajů, více informací.

Také Respekt informoval o případu dvou barmských novinářů pracujících pro agenturu Reuters, kteří odhalili a zrekonstruovali jeden z masakrů, k nimž v jejich zemi došlo na příslušnících muslimské menšiny Rohingů. Šlo o loňskou vraždu deseti mužů z vesnice Inn Din v Rakhinském státě.

Wa Lone (32) a Ťjo Sou U (28) získali fotografie zločinu, s pomocí rozhovorů s desítkami lidí v Barmě i sousedním Bangladéši případ zrekonstruovali a nakonec v Inn Dinu objevili masový hrob. Skrze popis jednoho konkrétního případu se jim podařilo zdokumentovat, jak postupují barmské ozbrojené složky proti Rohingům - a dokázali, že podezření z etnických čistek, o nichž mluví třeba OSN a před nimiž od loňského podzimu ze země uprchlo na sedm set tisíc Rohingů, je namístě.

Reklama
Reklama

Zatímco v domovské agentuře a na mezinárodní scéně byli za špičkový novinářský výkon oceněni, doma byli naopak ještě před publikováním materiálu za velmi podezřelých okolností zatčeni. Získali od příslušníků policie dokumenty související s případem, ale krátce na to byli kvůli nim zadrženi a za neférových podmínek vězněni: nebyl jim kupříkladu dlouho dovolen kontakt s právníky, věznitelé jim odpírali spánek a nutili je hodiny klečet.

Navíc se zdálo, že policie na žurnalisty nastražila past, což u soudu paradoxně vypověděl svědek obžaloby. Wa Lone i Kyaw Soe Oo od počátku prohlašovali, že jde o falešná obvinění a nastražené důkazy. Utajované dokumenty jim podle novinářů i zmíněného svědka podstrčili policisté těsně před zatčením.

https://www.youtube.com/watch?v=ZVNaVKsGpUo

Naděje, že zraky mezinárodního společenství, minulý týden ještě zaostřenější po kritické zprávě vyšetřovací komise OSN, zajistí reportérům férovější proces, se však nepotvrdily. Soud v pondělí odsoudil dvojici za narušení státní bezpečnosti shodně k sedmi letům vězení. A odvolal se na archaický zákon pocházející z koloniálních časů, kdy zemi vládli Britové, a který se navíc v zemi používá jen minimálně.

„Nebojím se,“ řekl u soudu podle britské stanice BBC Wa Lone. „Nic jsem neudělal. Věřím ve spravedlnost, demokracii a svobodu.“ Verdikt soudu kritizují všichni možní aktéři od šéfa Reuters přes představitele lidsko-právních organizací po diplomaty v čele s velvyslancem USA, který řekl, že nejnovější vývoj musí znepokojit každého, kdo v Barmě usiluje o svobodu tisku. Kdo se naopak nevyjádřil, je barmská vláda, jejíž mluvčí odmítl žádost domovské agentury Reuters.

„Dnešek je nešťastným dnem pro Barmu, oba reportéry agentury Reuters i pro svobodu tisku po celém světě,“ prohlásil šéfredaktor Reuters Stephen Adler. Dvojice má možnost se nyní odvolat - nevíme ovšem, zda citovaná víra a kritika ze zahraničí budou něco platné.

Čtěte také: Profil odsouzených novinářů

Reklama
Reklama