středa 1. 3. 2017

Denní menu

Komentovaný výběr toho nejzajímavějšího ze světových médií od pondělí do soboty.

Kdysi vozil zboží do obchodů žigulem, a když se porouchal, tak autobusem. Dnes prodá ročně kuchyňské náčiní za víc než dvě miliardy a na své výrobky má světový patent. Třeba na nový bezpečný otvírák na šampusy, který přijde na trh na Vánoce, nebo na vypeckovávač manga. Petr Chmela – zakladatel a poloviční majitel zlínské Tescomy – je novým vítězem soutěže Podnikatel roku. Cenu vyhrál v úterý večer.

Úspěch firmy je ve vlastním designu a vývoji,  díky kterému ve Zlíně vzniká dvě až tři sta nových výrobků ročně. Jen část se vyrábí v Česku, většina se dováží z Číny, kam Tescoma zadává výrobu už dvacet let. Sama Tescoma má jen 300 zaměstnanců, ale vyváží do stovky zemí světa; v Itálii patří mezi tři nejznámější značky v oboru.

Reklama
Reklama

Chmela firmu založil s Jiřím Vaculíkem, spolužákem z konzervatoře, před 25 lety. Oba mají dodnes poloviční podíl. Na vyhladovělý český trh v 90. letech původně jen dováželi domácí potřeby a elektroniku. Zboží skladovali v garáži doma ve Zlíně. První větší peníze vydělali na prodeji spořičů vody do domácnosti. Dnes má Tescoma ve Zlíně rozsáhlý areál se sportovním centrem pro zaměstnance a mimochodem také e-shop, který spravují lidé s hendikepem.

Za svou existenci Tescoma vyhrála po světě 44 designových cen. Klíčem k úspěchu podle Chmely je, aby člověk dělal to, co ho baví: zákazníci to prý poznají. V duchu této poučky se Chmela i dál věnuje hudbě – udržuje při životě kapelu Rumpál, kde hraje na bicí a momentálně chystá novou desku.

Cenu Podnikatel roku vyhlašuje každoročně společnost EY. Letošní ročník je sedmnáctý; v minulosti vyhráli Jannis Samaras z Kofoly nebo Vlastislav Bříza z Koh-i-nooru.

Reklama
Reklama
Reklama
Sledujte Denní menu na Twitteru
@dennimenu

Přihlaste se k newsletteru a žádné Denní menu vám už neunikne

Přihlášením se k odběru souhlasíte se zpracováním osobních údajů, více informací.

On-line magazín Quartz nabízí jednoduchou odpověď na komplexní otázku, s níž si v posledních letech lámou hlavu zejména ve Spojených státech. Jak zabránit případům, při nichž policisté použijí nepřiměřené síly. Quartz zmiňuje řadu studií, které ukazují, že k násilí sice sahají policisté obojího pohlaví zhruba stejně často, ale jsou to především mužští policisté, který mají problém s jeho přeháněním.

Průzkum provedený letos organizací Pew Research Center mezi bezmála osmi tisíci policisty ukázal, že ženy o násilí také jinak přemýšlejí: zatímco dvě třetiny policistů souhlasí s tvrzením, že v některých částech města je lepší být agresivní než zdvořilý, u žen to byla necelá polovina. Rozdíly se ještě prohloubily, když došlo na otázku, zda platí, že některé lidi je možné „přivést k rozumu“ jen za použití tvrdé síly a fyzických „donucovacích prostředků“. Zatímco mezi muži s tímto tvrzení opět souhlasily dvě třetiny z nich, u žen to bylo jen 33 procent.

Reklama
Reklama

A zatímco jen desetina policistek během služby vystřelila ze zbraně, mezi jejich mužskými kolegy má tuto zkušenost třetina. Předpoklad, že muži častěji během konfrontací střílejí, potvrdil i další výzkum, provedený tentokrát mezi policisty sloužícími v New Yorku v roce 2015 – pouze ve čtyřech procentech šlo o policistky. Na ženy v uniformě je také podáváno méně stížností.

Ženy a muži rovněž mají různé představy o policejní službě. Zatímco muži v ní vidí cestu, jak prosadit zákony, ženy ji chápou spíš jako způsob, jak vyřešit problémy společnosti. Jiný způsob jednání, který z toho vyplývá, má pak i reálné dopady na řešení některých druhů kriminality. Společná studie švýcarských a amerických výzkumníků z roku 2016 ukázala, že v místech, kde sloužilo u policie více žen, klesal mezi lety 1970 a 1990 výskyt případů domácího násilí včetně vražd - a to mimo jiné také proto, že ženské oběti tohoto typu násilí jej více hlásily. Právě vraždou totiž často končí neřešené domácí násilí. „Změnit poměr mužů a žen sloužících u policie by mohla být jedna z cest, jak vyřešit problém s policejním násilím,“ uzavírá Quartz.

Reklama
Reklama