pátek 15. 6. 2018

Denní menu

Komentovaný výběr toho nejzajímavějšího ze světových médií od pondělí do soboty.

Že nevíte, co to je v titulku za tým? Že je divné, že vyhlašujeme šampiona, a přitom se turnaj v Rusku teprve rozjíždí? Pak - podobně jako páteční menu - poprvé v životě slyšíte o světovém mistrovství světa ve fotbale CONIFA, asociace národů, menšin, závislých území, kulturních regionů a neuznaných států nesdružených ve FIFA.

Hostil je Londýn a finále vidělo hřiště na severolondýnské Donkey Lane a vítězem se stala právě Kárpátalja - tým Maďarů žijících na území ukrajinského státu. Ve finále porazili ukrajinští Maďaři na penalty tým Severního Kypru, o třetí místo se utkala Padánie (ze severní Itálie) a Szekélyho země (Maďaři z rumunského území).

Reklama
Reklama

Menu samo neví, co si o CONIFA myslet. Protože pohled na seznam členských asociací je rozporuplný. Na jednu stranu tu vidíme týmy, kterým nelze ze sentimentálních nebo politických důvodů nefandit - kdo by nepřál úspěch Grónsku, Tibetu, Ujgurům nebo třeba ostrovu Man. Ale pak jsou tu i týmy, u nichž jeden neví, zda se tu nedělá separatistická politika.

Zmíněná Padánie? Etnické menšiny, kde to z důvodů státní politiky drhne, třeba úspěšní Maďaři? Tam už je to komplikovanější. A když je tu ještě ke všemu možnost, že se utká sympatický Tibet s výsledkem mezinárodně-právního zločinu, třeba týmem Doněcké nebo Luhanské lidové republiky nebo Podněstří, jeden už vůbec neví.

Zdá se, že politika co fotbalu patří, ať se hraje na zbrusu nových stadionech v ruských městech nebo londýnských hřištích o kapacitě kolem tisíce a půl sedaček.

https://www.youtube.com/watch?v=v6h9G7omuaI

Reklama
Reklama
Reklama
Sledujte Denní menu na Twitteru
@dennimenu

Přihlaste se k newsletteru a žádné Denní menu vám už neunikne

Přihlášením se k odběru souhlasíte se zpracováním osobních údajů, více informací.

Francouzský Senát ve čtvrtek jednoznačně schválil kontroverzní zákon o reformě SNCF, zadluženého provozovatele francouzských železnic. Stalo se tak jen den poté, co Macronova norma prošla Národním shromážděním, tedy dolní komorou francouzského parlamentu. Informuje o tom například Radio France Internationale (RFI).

Zákon je jednou z velkých reforem, které Emmanuel Macron představil po nástupu do úřadu prezidenta republiky. Těžce zadlužená SNCF by se měla stát soukromou akciovou společností, přičemž držitelem všech akcií bude stát. V důsledku toho pracovníci drah nebudou mít nadále status státních zaměstnanců, který ve Francii přináší řadu výhod včetně garance zaměstnání a práva na důchod v 58 letech.

Reklama
Reklama

Zákon čelil ostré kritice ze strany odborů. Ty již na začátku dubna zahájili vlnu stávek, která má trvat tři měsíce. V rámci ní je každé dva dny z pěti (v průměru tedy tři dny týdně) vyhlášena stávka, která paralyzuje celou Francii. Ve stávkových dnech je většina vlakových spojení po celé zemi zrušena a ty, co fungují, často mají velká zpoždění. Dle odhadů SNCF způsobily stávky ztrátu 400 milionů euro (asi 10 miliard korun).

Stávky sice nedonutily Macrona odvolat kontroverzní zákon, nejsou však zcela bez výsledků. Stát například v rámci vyjednávání slíbil, že převezme větší část dluhu SNCF (momentálně se pohybuje okolo 55 miliard euro). Stávající zaměstnanci SNCF budou mít také garantovanou pozici u nově vznikajícího provozovatele drah.

Odbory nicméně tento týden oznámily, že stávky budou pokračovat dle plánu – tedy až do konce června. Co bude poté, prozatím není jisté. Podle France24 však již nyní vykazují zaměstnanci SNCF „stávkovou únavu“. Zatímco v dubnu, kdy stávky začaly, se jich účastnilo asi 34% procent zaměstnanců, tuto středu to bylo již jen necelých 13%.

Ať tak či tak, prosazení reformy je pro Macrona obrovským politickým vítězstvím. To zdůrazňuje i francouzský pravicový deník Le Figaro, který v pondělním editorialu napsal: „Pro Emmanuela Macrona a (premiéra) Edouarda Philippa toto politické vítězství proti pevnosti SNCF, jež byla dlouho považována za nedobytnou, mění vše.“

Reklama
Reklama