Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Audit Jana Macháčka

O (prý) polské cestě do ruin

Polský dopravní megaprogram se zcela nepovedl, ale my nemáme ani ten program

Výstavba dálnice v Polsku • Autor: Globe Media /  Reuters
Výstavba dálnice v Polsku • Autor: Globe Media / Reuters

Agentura Reutersdnes přichází s hrůzostrašným titulkem „Polská cesta do ruin“. Když prý Polsko začalo před pěti lety rozdávat kontrakty na budování silnic za miliardy eur, mělo to být prospěšné pro každého.

Polsko vybuduje dopravní systém pro 21. století, evropské stavební firmy získají v době recese velké stavební kontrakty a Evropská unie – jejíž peníze se budou investovat – bude moci dokázat, jak je prospěšná a pomocná.

Polsko velkou část silnic opravdu vybudovalo, ale v mnoha jiných ohledech se celý podnik – jeden z nejambicióznějších konstrukčních projektů v Evropě – vážně nezdařil. Několik dodavatelů se s polskou vládou soudí o miliardy eur, které jim Polsko dluží, desítky polských firem zbankrotovalo a nadnárodní firmy utrpěly ztráty. Evropské vlády si v Polsku stěžují, jak je s nimi tam zacházeno.

O co jde. V zásadě  o to, že Polsko se drželo předem kontraktovaných rozpočtů a nedalo nic navíc, což je prý potíž v odvětví, kde se vysoutěží nízká cena a pak se rutinně předražuje. To ovšem polská vládla odmítla a odmítla i varování „nezávislých odborníků“, že ceny jsou opravdu příliš nízké.

Jedna z největších stavebních firem v Evropě – rakouská Alpine Holding – tak dospěla k největšímu rakouskému bankrotu od druhé světové války a její šéf si stěžuje na „polská jatka“.

Tak nevím: tvrdý polský přístup mi nevadí, uvidíme, jak arbitráže nakonec dopadnou, třeba Polsko tolik tratit nebude - a bankroty firem, které jsou zvyklé nízko tzv. bidovat a potom předražovat, mne také netrápí.

Podíváme-li se do Česka, tak nemáme ani masivní infrastrukturní program, stav silnic je katastrofální a pořád horší a ještě máme ve zvyku vycházet vždy vstříc stavebním firmám, které se navíc nenamáhají pracovat ani o víkendu, ani v noci a dělají kolem sebe takový bordel, jaký by si v životě nemohly v západní Evropě ani náznakem dovolit.

Dobrá, máme ty miliardové arbitráže třeba o solární elektrárny, ale jsme tak nulově zajímaví, že Reuters asi nenapadne, aby s tím obtěžoval své světové obecenstvo.

A ještě drobnost: do polského příhraničí se často dostanu, pod Orlické hory či Jeseníky, a kvalita silnic se nesmírně zlepšila. Když se vrátíte do Česka, připomíná to tankodrom. Bývalo to obráceně.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].