Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda

Reklama

Často hledáte, jak…

Denní menu, Politika

Rozhodovat bude účast. Kampaně šlapou do posledního okamžiku

Předvolební shromáždění Hillary Clinton • Autor: REUTERS
Předvolební shromáždění Hillary Clinton • Autor: REUTERS

Do finále amerických voleb zbývají v tuto chvíli už jenom hodiny. Odteď  proto budeme sledovat souboj o křeslo amerického prezidenta pravidelně až do středy.

Po nedělním vystoupení ředitele FBI Jamese Comeyho, který oznámil, že vyšetřovatelé nenašli v balíku emailů Hillary Clinton nic nového, se minimálně do liberálních médií (drtivá většina) vrátil mírný optimismus. Demokratická kandidátka ve většině průzkumů mírně vede, dobře vypadá i analýza předčasného hlasování. Donald Trump není bez šance, ale musel by vyhrát úplně všechny státy, ve kterých je to teď těsné - a ještě překvapit v nějaké tradičně demokratické baště. Hlavní rozdíl proti panice minulého týdne je však v tom, že se průzkumy podle všeho ustálily a propad Hillary Clinton nepokračuje.

Jak jsou karty rozdány mezi jednotlivými skupinami amerických voličů v tuto chvíli, velmi přehledně ukazují The New York Times: Na prvním obrázku jsou počty voličů v milionech (bílí voliči bez vyššího vzdělání, bílí voliči s vyšším vzděláním, bílí voliči s vysokoškolským titulem, černoši, hispánci a ostatní).

Jak zobrazuje graf, pro vítězství Donalda Trumpa jsou klíčové první dvě skupiny, tedy běloši bez vysokoškolských titulů. Mezi nimi se nachází těžiště jeho podpory (čísla ve sloupcích udávají předpokládané procento hlasů odevzdané pro dané kandidáty).

Situaci ovšem komplikuje rozdílná ochota chodit k volbám. Z následujícího grafu je vidět, že menšiny sice v průzkumech drtivě podporují Hillary Clinton, ale když přijde na skutečné hlasování, většinou se nepřetrhnou. Zdaleka nejdisciplinovanější skupinou jsou bílí, vysokoškolsky vzdělaní Američané.

Průzkumy a výpočty vždy do značné míry visí ve vzduchu, i když se předpokládané volební chování snaží zohlednit. V každém případě rozhodovat bude účast - což také vysvětluje, že kampaně šlapou do posledního okamžiku.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].