Od čtvrtka už očkování bez front, slibuje nemocnice Bulovka
 
Bulovka
Fronta na Bulovce, středa 13. ledna 2021 • Autor: Archiv

Český internet ve středu oběhly fotografie z očkovacího centra v pražské nemocnici Bulovka. Na úzké chodbě jsou desítky lidí, zejména senioři a jejich doprovod - a tahle na sebe namačkaná fronta čeká na injekci s vakcínou. Podle různých svědectví účastníků takhle někteří lidé v těsné blízkosti ostatních byli i několik hodin.

Mluvčí nemocnice Simona Krautová říká, že takhle se „to bohužel skutečně odehrálo“. Nemocnici  podle ní zaskočil vysoký počet zájemců o očkování, kterým vystavili žádanku a na očkování do nemocnice poslali praktičtí lékaři. Případně přišli lékaři a lékařky, kteří sami spadají do ohrožených skupin, a očkovací místo si dokázali zajistit.  Jak popsala Respektu jedna z nich, záleží na štěstí a vytrvalosti: “Nejsem sice v kontaktu s lidmi s covidem, ale ordinuji. Zkoušela jsem asi čtyři cesty, jak se dostat do pořadníku, vyšlo to až napočtvrté a vlastně náhodou.”

Reklama
Reklama

V těchto dnech v očkování prakticky žádný systém není. Bulovka se snaží zájemcům vyhovět, aby využila kapacity vakcinačního centra a použila dávky vakcíny, které má k dispozici. Zároveň ale neví, kolik lidí a v kolik hodin přijde, a nebyla na to připravená: neměla ani dost lidí na zvládání fronty a její organizaci, ani na samo očkování.

Čtte také: Proč Babiš marní tuhle jedinečnou šanci?

"Od zítřka (tedy od čtvrtka, pozn. red.) už posilujeme jak logistiku, tak počet zdravotníků, kteří budou očkovat, tohle už se opakovat nebude," říká mluvčí. Nemocnice sice netuší, kolik lidí ve čtvrtek dorazí, ale koupila objednávkový systém, který lidem přiřadí konkrétní čas, pro čekající pak vyhradila i jedno patro navíc. Injekce také bude dávat více zdravotníků. Nahuštěná fronta by se tedy na Bulovce opakovat neměla. Každý, kdo ve středu přišel, nicméně nakonec očkování dostal - Bulovka tedy rozdala zhruba pět set dávek.

Od pátku 15. ledna už by měl běžet státní centrální rezervační systém, a tak by živelnost měla odpadnout. „Omlouváme se všem, nemělo se to stát,“ říká mluvčí Krautová. Že už bude na Bulovce vypadat očkování organizovaněji, si slibuje i kvůli zkušenostem z minula.

„Podobná věc se přihodila i se začátkem PCR testování, kdy jsme první dny neměli tušení, kolik lidí budeme testovat. Po dvou dnech, kdy jsme zprovoznili objednávkový systém a začala fungovat centrální registrace, už naše odběrové místo šlape hladce i při návalech,“ dodává mluvčí.

Ohromná frustrace

Mnoho seniorů ovšem blížící se registrace neuklidňuje a chaos kolem očkování je mate. A ani ti, kteří jim obvykle pomáhají,  jim zatím nedokážou odpovědět. Na krizové lince Elpidy, obecně prospěšné společnosti pomáhající seniorům, v posledních dnech nepřestávají vyzvánět telefony. Čtyřicetičlenný tým složený ze zaměstnanců Elpidy a dobrovolníků vyřídí každý den kolem stovky telefonátů. Kromě běžných problémů starších lidí s bydlením či rodinnými vztahy se dotazy poslední měsíce - nikoliv překvapivě - soustředí na otázky související s pandemií. A zhruba od Vánoc pak prudce roste počet dotazů týkajících se očkování.

13_tema01_jaros
Autor: Milan Jaroš

Jak vyplývá z rozhovorů na krizové lince, řada seniorů a seniorek datum očekává se značnou nejistotou právě páteční spuštění on-line registračního systému pro lidi nad osmdesát. Je mezi nim řada těch, kteří nemají doma internetové připojení či počítač  - a ani nemají nikoho blízkého, kdo by za ně formulář vyplnil. A navíc stále není známo, jaké přesně informace budou do systému zadávat. „Chtějí vědět, co přesně budou potřebovat. Rodné číslo? Lékařskou zprávu? Nějaké další informace o zdravotním stavu?“ vypočítává zástupkyně vedoucí krizové linky Klára Gramppová Janečková.

Podle zkušenosti její i jejích kolegů mají zároveň volající o systému značně zkreslené představy: mají třeba strach, že pokud se jim nepodaří se přihlásit, ztrácejí na vakcínu nárok. „Někteří lidé si myslí, že až se spustí registrační systém pro ostatní lidi 1. února, tak pro ně to tím končí. A když se do té doby nestihnou přihlásit, tak se na ně nedostane. To je samozřejmě stresuje a frustruje,“ říká.

Tyto obavy na lince vyvracejí. Také s vyplněním on-line formulářů v Elpidě pomohou: jejich dobrovolníci jsou připraveni s klienty linky na uchu proceduru vykonat za ně. Ani zaměstnanci a dobrovolníci se na start registrace nemohou v předstihu připravit - sami stále nevědí, jak přesně bude systém vypadat a fungovat.

Zaměstnanci Elpidy se tedy ve snaze získat informace obrátili na všechny strany: od krajských očkovacích koordinátorů přes hygienu po ministerstvo zdravotnictví či oficiální covidovou infolinku 1221. Informace jim neposkytli nikde.

Elpida má přitom v plánu pomoc s registrací do systému rozšířit i na lidi volající na číslo 1221. I s tímto plánem však zatím narážejí. „Je obrovský problém vůbec zjistit, kdo této lince šéfuje,“  říká Klára Gramppová Janečková. „Umíme a vždy budeme seniorům poskytovat krizovou pomoc. Ale nyní cítíme ohromnou bezmoc a frustraci.“

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na web@respekt.cz.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte