0:00
0:00
Z nového čísla13. 6. 20093 minuty

Kovbojové přicházejí

Královsky placení dobrodruzi, geniální vyjednavači, chladnokrevní řezníci, kteří se nebojí bolestivých rozhodnutí. Léta je v české ekonomice nikdo nepotřeboval, protože všem bylo dobře. Dnes poptávka po nich rychle stoupá. Krizoví manažeři jsou poslední záchranou krachujících českých firem.

Astronaut
Autor: Matěj Stránský

„Je to úžasná doba,“ pochvaluje si Václav Novák,„brutální, ale spravedlivá. Mnohem spravedlivější než těch sedm let před ní.“ Sebevědomý mohutný muž, sedící v zasedačce své firmy v jedné z nejluxusnějších administrativních rezidencí Prahy, má v českém byznysu téměř mytickou pověst. Od devadesátých let, kdy se vrátil z emigrace, dokázal zachránit několik velkých českých firem, topících se v miliardových dluzích. Generaci mladších krizových manažerů, kteří s ním tehdy pracovali, se dodnes občas přezdívá „Novákovy děti“. Během nedávné éry hojnosti však neměl dnes třiapadesátiletý byznysmen moc příležitostí své zkušenosti zúročit. Od loňského podzimu je to jinak. „Volá mi tak jeden klient týdně,“ říká Novák spokojeně, „ředitelé firem, akcionáři, věřitelé nebo banky. Mám pravidlo, že se s každým alespoň sejdu a poradím. Ale jaký podnik půjdu nakonec zachraňovat, si pečlivě vybírám. Momentálně mám na stole asi šest rozjednaných nabídek.“

Podle odhadů expertů letos hospodářská krize stáhne pod hladinu (v odborné hantýrce do insolvence) více než 1600 zdejších firem, tedy o čtvrtinu více než vloni. Scénář bývá podobný. Útlum ekonomiky znamená úbytek zakázek, výroba se zpomaluje nebo stojí, banky tlačí na splácení úvěrů. Dodavatelé po nesplacených fakturách zastaví spolupráci a hrozí poslat firmu do konkurzu, nervózní zaměstnanci se bojí výpovědi. Staré vedení nemá důvěru, vyjednávání s věřiteli vázne a dluhy hrozivě rostou. Jako poslední řešení před bankrotem se tedy jeví povolat zachránce zvenčí. Manažera nezatíženého špatnou pověstí a pocity viny za selhání, šéfa, který se nebojí rizika a ostrých řezů. „Ještě loni zněla typická objednávka od našich klientů – najděte mi do firmy finančního ředitele, který uvede akcie na burzu,“ popisuje zásadní změnu na trhu práce šéf společnosti specializované na vyhledávání manažerů Jan Bubeník. „Dnes zní – najděte krizového manažera, který ořeže náklady a firmu zachrání.“

↓ INZERCE

Po zachráncích je sháňka a v branži se vtipkuje, že zlaté časy dnes zažívají výrobci vizitek – každý byznysmen si pod své jméno nechává připsat žádanou kvalifikaci „krizový manažer“. Optický klam ovšem nemůže zakrýt fakt, že těch skutečně ostřílených vůdců do zlých časů u nás podle znalců najdeme maximálně několik desítek.

Celý článek čtěte v Respektu 25/09 


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].