Album týdne: Noví Stereolab znějí jako nenaplněná představa alternativní budoucnosti
Stereolab nikdy nezněli, jako by patřili do nějakých konkrétních časů. Londýnská formace, která se dala dohromady na začátku devadesátých let a rozhodně se nedala řadit k britpopu, se celou svou kariéru vědomě míjí s tím, co je zrovna v kurzu, současně ale zůstává na první poslech rozpoznatelná. Její novinka Instant Holograms on Metal Film přichází po patnáctileté tvůrčí pauze.
Přináší všechny ingredience, které jsou pro Stereolab typické. Žánrovou mozaiku složenou z mechanicky krautrockové rytmiky, posluchačsky vstřícného jazzu, francouzského popu šedesátých let, filmové, televizní nebo i výtahové hudby, výrazného zvuku analogových syntezátorů s občasnými záblesky diska nebo jiných tanečních žánrů. Prolíná se tu avantgarda s kýčem a ve výsledku Stereolab znějí jako nenaplněná retrofuturistická představa jakési alternativní budoucnosti.
Nad touto koláží se pak vznáší emocionálně odtažitý, přitom jemný vokál, který obstarává zpěvačka Lætitia Sadier. Celý mix doplňuje texty plnými kritiky konzumního stylu života a reálií pozdního kapitalismu. „Otupění už nezabírá, nezaplnitelná díra, nenasytný stav spotřeby, přirozená trajektorie,“ zní první slova na albu ve skladbě Aerial Troubles. Na jiném místě v téměř osmiminutovém kusu Melodie Is a Wound pak Sadier zvládne elegantně odzpívat i tak složité formulace jako: „Válečná ekonomika je nedotknutelná, násilně potlačuje veškeré zpravodajské informace, které jsou v rozporu se zájmy těch, kteří ji řídí.“


Instant Holograms on Metal Film je nahrávka, která zapadá do hudební krajiny Stereolab a ještě ji rozšiřuje. Nadále si pohrává s kontrasty toho, jak moc velká skepse panuje ohledně směřování současného světa a kolik rozptýlení a zábavy vedoucích k nečinnosti a otupělosti tento svět zároveň poskytuje. Naživo svou novinku Stereolab představí 17. června v pražské MeetFactory.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu