Film týdne: Tom Cruise je v poslední Mission: Impossible vyvoleným apoštolem akční zábavy

Ani seskoky padákem, ani stíhačky, jimiž před třemi lety Tom Cruise v Cannes ošperkoval premiéru filmu Top Gun: Maverick. Letošní uvedení finále jeho třicet let běžící franšízy Mission: Impossible se na stejném místě odehrálo nečekaně uměřeně. Možná i proto, že předvádět vojenskou sílu USA by v současné geopolitické situaci, kdy Amerika v klidu přihlíží zuřící válce v Evropě, působilo minimálně rozpačitě. A Tom Cruise rozhodně nechce u drahého filmu odradit nikoho od návštěvy kina.
Dvaašedesátiletý herec pojal loučení velkolepě. Minimálně stopáží bez deseti minut tři hodiny. Nemalou část z nich spolknou rekapitulace a expozice, které mají pospojovat volné konce nebo ukázat vývoj Cruisova Ethana Hunta od roku 1996. V pořadí osmý film je přitom druhou půlkou dva roky starého dílu s podtitulem Odplata. Tým supertajných špionů v čele s Huntem musí dokončit poslední nemožnou misi. „Zdivočelá“ umělá inteligence zvaná Entita chce spustit nukleární armagedon. Nejen že se rychle učí, ale kontrolu nad lidstvem získává i stíráním rozdílu mezi pravdou a lží. Svět může zachránit jen jeden biblicky vyvolený muž – pokud přijme misi, jejíž popis obdrží jako vždy na kazetě, jež se po pěti sekundách po přehrání sama zničí.
Motiv analogu tu nabývá většího významu než jindy. Odpojení se od digitálního světa je totiž jediná cesta, jak vyhrát. „Trávíš příliš času na internetu,“ sykne Hunt v jednu chvíli na adresu protivníka, který se ho pokusil ve jménu Entity zabít. Z analogové doby jako by byl nakonec i samotný film. Tématem jaderné hrozby, pojetím zloducha i mezinárodní situace a tónem odkazuje starosvětsky k šedesátým letům, kdy se vysílala seriálová předloha.


Na své si tu přijdou fanoušci dekonstrukce choreografie akčních scén. Film servíruje hned dvě velkolepé. Jednu pod vodou, kdy se Hunt vydá sólo do útrob ruské atomové ponorky na dně ledového oceánu, aby získal kus hardwaru, bez nějž není možné Entitu porazit – a po dvaceti minutách přeskakování torpéd vyplouvá jeho bezvládné polonahé tělo pod zamrzlou hladinu. Druhá se naopak odehrává ve vzduchu, na konstrukci dvojplošníku. Oběma přirozeně dominuje Cruise, jenž se ani v tomto případě už tradičně nenechává zastupovat kaskadéry. Mezitím obletíme svět, jak se film pohybuje od Aljašky po JAR.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu